/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excell/ andet?
Fra : mig-selv
Vist : 650 gange
100 point
Dato : 10-03-16 23:35

En række med eksisterende/udgivet ´titler´ + anden række med ´har selv´ titler (eller omvendt)

Problemet er at de 2 rækker ikke er i ´sync´ med hinanden = hvad angår Titler.

Kan godt manuelt rykke dem ned til næste der passer sammen, men så skal jeg markere flere tusinde linier og flytte ned og det tager en evighed.

Findes der en hurtigere/ nemmere måde at få de rækker til at passe sammen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-03-16 23:38

Ikke forstået!!

Forklar dig bedre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-16 23:40

Kan jeg ikke...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-16 23:48
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-03-16 00:06

Du har lavet noget "lort", da du har "transformeret" tekst til kollonner.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-03-16 02:18

Der er fejl i dine data.

Du har kun to kolonner med data hvor der burde have været 5 eller 6.
enten
1. kolonne: Navn + Filformat
2. kolonne: Filstørrelse
3. kolonne: Dato
4. kolonne: Navn
5. kolonne: Årstal

eller bedre

1. kolonne: Navn
2. kolonne: Filformat
3. kolonne: Filstørrelse
4. kolonne: Dato
5. kolonne: Navn
6. kolonne: Årstal

Start med at få flyttet de 2 sidste kolonner til et nyt ark.
Sorter data i de 2 ark efter navn.

Du kan nu lave nogle formler der slår data op i arket og dermed placerer teksten rigtigt.
noget i stil med =vlookup(A1;'Ark 2'!$A$1:$C$5000;2) og så skal vi lige have årstallet med =vlookup(A1;'Ark 2'!$A$1:$C$5000;3)
Formlerne er ikke testet, det er frit fra hukommelsen så de skal måske lige rettes lidt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-03-16 02:43

Hovsa, en større fejl, vi kigger i de forkerte kolonner.
så vi laver lige formlen om til: =vlookup(A1;'Ark 2'!$A$B:$b$5000;1)
og =vlookup(A1;'Ark 2'!$A$1:$B$5000;2)
Og så skulle jeg måske lige have lavet en lile forklaring også

Formel 1 skal indsættes i f.eks. F1(så vi har lidt mellemrum mellem datasæt 1 og datasæt 2) og formel 2 i G1
De kigger i A1 for at se hvad de skal lede efter.
De leder nu i Ark2 kolonne A efter værdien fra Ark1 A1

Når de finder et match skriver første formel data fra Ark2 kolonne A og 2. formel skriver data fra Ark2 kolonne B

Når dine formler virker skal du kopiere F1 og G1 og indsætte dem hele vejen ned til sidste række i Ark1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-16 11:48

Hvis det bare er sådan

A1 > B2
A2 > B3
A3 > B3
Som skal være

A1 > B1
A2 > B2
A3 < B3
Så vil jeg tro du bare kan fjerne A1 - altså slette celle A! så resten rykker op

Når det passer så husk at markere begge kolonner hvis du vil sortere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-16 18:35

Citat
1. kolonne: Navn + Filformat
2. kolonne: Filstørrelse
3. kolonne: Dato
4. kolonne: Navn
5. kolonne: Årstal

OK, det eneste jeg behøver er selve Titlen - beklager der så sneg sig lidt mere data ind i billedet, det var bare for at vise at de ikke står ud for hinanden.
Prøver lige at lege lidt med det senere på dagen.

Fik jeg forklaret at der i den ene række er titler der ikke findes i den anden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-16 19:51
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-16 20:39

Det kan i sgu sagtens skrive - fatter ikke Excell, bortset til at lave et budget og eller få det til at lægge tal sammen.

Har lagt et eksempel (regneark Office 2003) her og...men det vil som skrevet tage en evighed at rette på det manuelt:
https://www.dropbox.com/s/53650zud0wieh58/Mappe1.xls?dl=0
Her kan man se at der skal være ?? mellemrum mellem manglende titler:
https://www.dropbox.com/s/6csc48kslwwmbr9/snap00098.jpg?dl=0

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-03-16 20:54

Hvad med lige at tilpasse kolonne bredde til indhold, så det ikke ser så rodet ud.

Forstår jeg rigtig at du i kolonne a har en liste med titler, og i kolonne H har de titler du selv har, sådan at titlen til højre (kolonne H) du har står ud for den samme titel i kolonne a?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-03-16 20:59

Citat
A1 > B1
A2 > B2
A3 < B3
Så vil jeg tro du bare kan fjerne A1 - altså slette celle A! så resten rykker op

Man kan ikke slette en celle så de øvrige rykker op. Så er det i hvert fald en ny funktion i Exel.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-03-16 21:02

Er din Excel dansk eller engelsk? En af de største fejl der nogen sinde er lavet i Excel er at funktionerne / formlerne også er oversat. De burde være engelske i alle versioner uanset sprog, alt andet giver bare en masse forvirring.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-16 01:54

Her er hvad jeg tænkte på, lavet i LibreOffice: https://drive.google.com/open?id=0B76SzvSB_f3bREI4NlBHNHV2Mm8

Den komplette liste i kolonne A, din egen liste på ark2 (omdøbt til min_liste) kolonne A

På ark 1 har jeg indsat en formel der laver opslag og ser om filmen fra kolonne a er der eller ej.
Hvis den ikke er der skriver den #N/A, ellers skriver den filmtitlen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-03-16 02:04

Tilføjelse, formlen som den er lige nu kikker i arket min_liste i kolonne A, række 1 til og med række 5000
Er listen længere skal formlen naturligvis rettes.

Hvis du får en af de manglende titler skriver du den bare ind i enden af min_liste, ark 1 opdateres så automatisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-16 09:36

Brassovitski.........................

Jo det kan man godt.

http://peecee.dk/upload/view/457781
http://peecee.dk/upload/view/457782
http://peecee.dk/upload/view/457783

Men jeg troede spørgsmålet var enklere.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-03-16 23:00

Citat
Brassovitski.........................

Jo det kan man godt.
Rigtigt. Så lærte jeg noget nyt. Tak for tippet.

Til Exterminator. En Lopslag (dansk Excel), vil også kunne bruges, hvis man så bygger en 'Hvis' kommando ind kan man undgå diverse fejlkoder f.eks. n/a, #IT. og erstatte værdien 0 med ingenting (blank celle).

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-03-16 03:07

@Brassovitski: Jeps, vi kan undgå #N/A og andre ting med en 'HVIS' i formlen.
Der er også andre ting vi kan gøre for at gøre det bedre, men K-I-S-S er altid en god ting, så kan man senere udbygge.

Til dem der ikke lige ved hvad K-I-S-S er: https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle

Citat
En Lopslag (dansk Excel), vil også kunne bruges

Prøv lige at åbne det jeg linker til (filmliste.xls)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-16 21:35

Citat
Forstår jeg rigtig at du i kolonne a har en liste med titler, og i kolonne H har de titler du selv har, sådan at titlen til højre (kolonne H) du har står ud for den samme titel i kolonne a?

Helt rigtigt
Citat
Prøv lige at åbne det jeg linker tilBlink (filmliste.xls)

Perfekt?.
Begge titler skal være nøjagtig ens ellers kan den ikke finde noget - ØV /altså hvis jeg undlader årstal.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-03-16 22:23

Citat
Perfekt?.
Begge titler skal være nøjagtig ens ellers kan den ikke finde noget - ØV /altså hvis jeg undlader årstal.
Du kan jo bare nøjes med at kontrollere på de første 10 tegn fra venstre i opslagsfunktionen. Det skulle være mærkeligt om der er to titler med nøjagtig samme 10 bogstaver fra venstre. Du kan selvfølgelig også bruge et andet tal.
Og endnu mere avanceret først kontrollere hvor lang den kendte streng er og så bruge længden i venstre formlen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-16 23:07

Citat
Du kan jo bare nøjes med at kontrollere på de første 10 tegn fra venstre i opslagsfunktionen

Ok, og hvor finder jeg lige opslagsfunktionen i de ark? som skrevet kender ikke meget til dét

Har prøvet at lægge en Titel ind UDEN årstal, og det kan arket ikke finde, sætter jeg et ? fejl komma, finder det heller ikke titlen.

Men takker trods alt for svar osv

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-16 23:11

Citat
Det er som at lære sin ABC første gang, og i dette tilfælde kender jeg den ikke.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-03-16 23:23

Læg arket ud på Dropbox, så er der garanteret en af deltagerne her i tråden der kan lægge formlerne på. Jeg vil da gerne gøre et forsøg.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-03-16 01:25

Citat
Læg arket ud på Dropbox, så er der garanteret en af deltagerne her i tråden der kan lægge formlerne på. Jeg vil da gerne gøre et forsøg.

Det er det - som EKSTERMINATOR har lagt ud - og virker i bund og grund - og tak for det, det kan da bruges - trods alt:
Citat
Her er hvad jeg tænkte på, lavet i LibreOffice: https://drive.google.com/open?id=0B76SzvSB_f3bREI4NlBHNHV2Mm8

Den komplette liste i kolonne A, din egen liste på ark2 (omdøbt til min_liste) kolonne A

På ark 1 har jeg indsat en formel der laver opslag og ser om filmen fra kolonne a er der eller ej.
Hvis den ikke er der skriver den #N/A, ellers skriver den filmtitlen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-03-16 01:28

NB; der er forskel på Open Office og mit Words 2003 = som er Dansk.
Måske derfor der er problemer - men ved det ikke.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-03-16 01:37

Nu ved jeg jo ikke helt hvad det præcis er du skal bruge resultatet til, måske der er en bedre metode.

Jeg prøver lige at se om jeg kan lave et eksempel på hvad jeg tænker på, det er nok ikke klar før i morgen på et tidspunkt, det er jo langt over min sengetid (IGEN)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-03-16 01:05

Ok, i får lige en forklaring og et screenshot.

De to lister gemmes som 2 TXT filer (eller CSV), de åbnes i Notepad++

I Notepad++ sorteres begge filer og derefter køres der en Compare.
Det har den fordel at det er hurtigt at gennemse og rette stavefejl.

Se screenshot: https://drive.google.com/open?id=0B76SzvSB_f3bWm54ODRZOGhacUE

Metoden fungerer fint med meget store datasæt
Husk bare på at beskeden "Notepad++ svarer ikke" ikke betyder at det ikke virker, det betyder bare at det tager længere end 60 sekunder at udføre kommandoen, just saying.
Jeg regner nu ikke med at et par filmdatabaser kan fylde ret meget.

HVis du har brug for hjælp kan du jo lade os få en kopi at de rå data du har.

ps. de data i mit screenshot er OCR af det billede du oprindeligt postede.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-03-16 22:54

Citat
kopi at de rå data du har.

Der ligger 2 TXT samtlige titler og egne / filteret siden sidst:
https://www.dropbox.com/s/lvskeb49ht9qvgy/2%20%20listertxt.rar?dl=0

Har selv prøvet med et program der sammenligner 2 filer/ som på dit link og det virker også fint nok, men jeg har ikke ´klogskab´ nok til at få det til noget brugbart.

Og tak for tålmodighed - har selv travlt med et par akvarier + yngel der er svære at ´fange´.

Citat
NB og uden for spørgsmål - men laver du noget med ? Reverse Engineering

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-16 22:32

Tak for svaret EXTERMINATOR.