/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
bygge et ly til lakering af træmast
Fra : ingelein
Vist : 800 gange
100 point
Dato : 09-03-16 18:38

Hej.
Sidste år har jeg lakeret massevis af træværk til sønnens nye, meget gamle folkebåd. I år skal træmasten have en ordentlig omgang. Men problemet er at masten ligger udenfor og vi har ikke mulighed for at få den ind i en hal eller lignende. Når slibesrbejdet er gjort, pakker vi den ind i plastfolie og håber på en solskinsdag, så første gang lak når at tørre op. Vi vil gerne lave en eller anden form for beskyttet tunnel, men mangler den helt rigtige ide. Det kunne være store kloakrør af plast, men det er dyrt. Masten er 12 m lang og 18-20 cm i diameter på det tykkeste sted. Jeg er sikker på at der findes kreative forslag her i Kandu.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-03-16 18:41
Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 09-03-16 19:10

Hvad med en jordbærtunnel, - altså sådan en man beskytter jordbærplanterne med lige inden bærrene plukkes.

Plast på jorden, - nogle lægter at støtte masten med i liggende stilling, og så jordbærtunnelen over. som fastgøres med spyd i jorden, som en slags telt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-03-16 19:28

Tak for svaret, men der er for meget støv så tæt ved jordoverfladen........ og så kan jeg ikke holde til at kravle rundt mens jeg lakerer. jeg skal noget op i højen, så jeg har planlagt at masten skal ligge på nogle bukke.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-03-16 19:41

Hvad med at rejse den, det er begrænset hvor meget støv der er i luften længere oppe

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-03-16 19:45

Ja tak, hvis du bærer mig de første 10 meter op af masten, kan jeg måske stille den skråt op af et eller andet. Der skal mindst lakeres 4-5 gange.
Ingelein

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-03-16 20:09

Kender du ikke nogen ude på landet der har en gammel stald eller lade du kan låne/leje.
Eller en lagerbygning et sted, det var meget nemmere.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-03-16 20:22

Ja, men hvordan tranporterer man lige sådan en 12 m lang mast? Kunne vi gøre det for under et par tusinde, tog vi den jo bare hjem.
Ingelein

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-03-16 20:34

Ja det er sku ikke så nemt med noget så langt, hvad med der hvor båden ligger, er der ingen bådværft, eller bådhus, bådbyggerlaug hvor i kan leje jer ind.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 09-03-16 21:01

Kan transporteres på en tagbagebærer. Maks længden på en bil er 12 m.
Husk afmærkning!
/Janus

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-03-16 22:00

En snor mellem 2 træer/ pæle og en stor presenning over - er det ikke sådan spejderne laver et telt

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-03-16 23:26

Tak for alle svar. Den med tagbagagebæreren lyder interessant, men kan bilen bære vægten?
Masten ligger i den flotte nye havn i Vejle, men den slags faciliteter er der desværre ikke. Der er en hal, hvor velhaverbådene ligger om vinteren. Vi har spurgt havnemesteren om vi kunne være der en ganske kort tid. Men kommunens beredskab tillader det ikke.
I sådanne nye flotte havne har man fine restauranter og alt andet uskønt er fjernet. Så ingen mulighed for tag over hovedet. Måske skulle vi spørge hos Børge Børresens bådebyggeri.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-03-16 23:29

mig-selv: Der er ingen træer på havneområdet. Man kan jo heller ikke placere sig hvor som helst i flere dage. Ting tager jo tid at tørre, også i tørvejr.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-03-16 03:30

Citat
Vi har spurgt havnemesteren om vi kunne være der en ganske kort tid. Men kommunens beredskab tillader det ikke.

De er noget emsige selv om chancen for at der sker noget er lig nul.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-03-16 06:44

På sin vis forstår jeg godt at der er nogle regler, der skal følges af hensyn til brandfaren ved at arbejde med lakker og opløsningsmidler. Klude, der kan selvantænde osv. Det er jo ikke alle, der tænker sig om.

Kajakklubben, hvor vi er aktive, har et par bådtrailere, som vi måske kan låne for at transportere masten hjem til os selv. Garagen er ikke lang nok, men man kunne måske tage halvdelen ad gangen. Problemet med at tage masten gennem husets fordør og durk igennem gang, spisestue og opholdsstue er så også en mulighed uden at skulle igennem døre på tværs.

Hvis det kan gå at transportere masten selv, kender jeg en gård, der sikkert har plads til os. Men jeg efterlyser stadigvæk forslag til en løsning på havnens plads.
Ingelein

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 10-03-16 08:32

Kunne du ikke lakere den med en 2 K.maling,det tørrer meget hurtigt.Jeg har malet min terrasse på 25 kvm.der hvor jeg begyndte,var tørt før jeg var færdig,nu er der bestemt en vittig sjæl der tænker,han er nok for langsom,(det var altså ikke tilfældet),det var efter 1 time.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-03-16 09:33

Hvad med at forlænge garagen ved hjælp af et par lægter og en presenning?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 10-03-16 10:38
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-03-16 18:20
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-03-16 18:26

@omahexen
2 komponent maling du'r ikke til træ der er bøjeligt. Malingen skal følge træets bevægelser.
Hvis du har set mit link øverst i starten af tråden vil du se, at jeg ikke er ubefaren udi malerfaget.
Ingelein

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 10-03-16 19:47

Til ingelein. Jeg er heller ikke helt uerfaren,jeg har haft med maleprodukter at gøre i de sidste 30 år.Hvad får dig til at tro,at en 2 K lak ikke kan tåle bevægelser.F.eks.glasfiber kan efter lakering tåle at blive bukket ret meget (plader).Glasfiber har en glat overflade,i modsætning til træ,vedhæftningen er jo bedre på lidt ru overflader.Men altså,det jeg har lakeret til D.D.med 2 K maling er der endnu ikke noget der er skvattet af,desuden kan du få en 2 K maling der er meget fleksibel,men du kan jo læse de tekniske data på nettet.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-03-16 19:49

hvad med en kortere bygning med huller i en eller begge ender, så tager man den ene halvdel først osv.

hvad med et tagudhæng på 1 meter ?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-03-16 19:51

hvad med at ligge den oven på et par musten, og så 3 eller 4 bukke ovenpå, men pressening ovenpå.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-03-16 20:08

@omahexen
hvis du havde læst mit link, ville du have set at jeg har arbejdet med 2 K lak også. men det bedste til en træmast er træolie, som hærder op som lak og er bøjelig. Jeg tror ikke st du kender noget til en træmast på en folkebåd. Det er ganske store kræfter der er på en mast, så drop tanken om 2 komponent maling i den forbindelse. Det er godt ment, men kan ikke bruges.
Ingelein

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 10-03-16 20:10

Glemte lige at sige,at hvis masten førhen er lakeret med en 1 K maling,duer det ikke,eller masten skal slibes helt ned. Hilsen omahexen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-03-16 20:17

Der er flere problemer i denne tråd:
1. At masten ligger på et mastestativ i Vejle Havn og at der er mange andre aktiviteter rundt omkring .
2. Vi kan ikke placere os hvor som helst med 12 m mast, når der samtidig er mange andre, som gør både klar til søsætning.
3. Man flytter ikke bare rundt med en mast af den længde. Afhængig af vejr og temperatur tager arbejdet 8-14 dage.
4. Masten skal hvile på så lidt som muligt mens der males efter slibning, mursten dur ikke.

Et godt forslag var agility tunellen. Den ide arbejder jeg lidt videre med. Det skal jo placekres på nogle bukke eller andet stativ. Kunne måske hænges op på et trådhegn, der omgiver bådpladsen.
Tak for de mange forslag
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-16 22:38

Rejs masten og kravl til tops, der er vist ikke mange andre muligheder?
Hvis man ikke kan/må male i en bådehavn er der da noget galt - har aldrig oplevet andet end mennesker der pusler/maler/sliber uden for sæssonen i alle de havne jeg har været i nærheden af.

Eller få en ´virkelig´ stor mast/ med diverse transport besvær:

http://www.youtube.com/watch?v=qb_YNZn_kaQ

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-03-16 01:03

@mig-selv problemet er jo blandt andet at vi ikke er "os -selv", men mange andre, som blandt andet står og støver. Tag ned på havnen og kig, når der er gang i bådfolket. Jeg bruger bl. a. en maske, når vi selv går i gang med vores egen SWEETIE, som heldigvis ikke har en træmast, dog 14 m alumast.
http://strikinge.blogspot.dk/2010/06/sa-blev-sweetie-og-jeg-endelig.html
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-03-16 01:17

Det lakker mod enden sagde manden.
Han fik fernis ned af ryggen.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 11-03-16 10:54

4 billige pavilloner i forlængelse af hinanden. De er 3x3 m pr. stk. Så kan I gå rundt derinde.
Sæt sider på og luk i enderne.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-04-16 18:42

Tak for svaret katekismus. Vor Herre har sndt tørvejr over længere tid, så nu står der en lakeret mast på Folkebåden. Ideen var mægtig god!
Ingelein