/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
BilstrupV: Algefjerner
Fra : BilstrupV
Vist : 818 gange
100 point
Dato : 05-03-16 11:53

Flemming Leth udtalte en gang, at der findes et middel mod alger, som er både billigt og effektive og miljørigtigt, men da dette middel ikke er godkendt som algemiddel, ville han få ørerne i maskinerne, hvis han nævnte midlet i forbindelse med algefjernelse.

Nogen der VED, hvad Flemming tænkte på?

Ellers kan et andet godt bud give pointene

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 05-03-16 13:10
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-03-16 15:14

Nu skriver du jo ikke noget om, hvor du vil fjerne alger. Og da jeg går ind for økologisk havedyrkning, kan jeg vise dig at jeg til havemøbler af træ bruger brun sæbe, til fliser enten en Patio Cleaner fra Nilfisk eller stenmel, når fliserne først er renset af. Man kan også strø træaske på fliser, men det har jeg ikke prøvet og forestiller mig et værre svineri.
Her kan du blive inspireret - og det er måske slet ikke for tidligt at gå i gang.
http://strikingeshave.blogspot.dk/2007/08/jeg-kan-li-teaktr-nr-det-er-rent.html

http://strikingeshave.blogspot.dk/2009/06/den-forsmte-blog-hele-maj-maned.html

http://strikingeshave.blogspot.dk/2012/03/teaktrsmblerne-er-klare-til-at-blive.html

http://strikingeshave.blogspot.dk/2015/11/fliserensning-med-nilfisk-patio-cleaner.html

http://strikingeshave.blogspot.dk/2011/05/indlg-2.html

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-03-16 18:20

Hm... Mine rumlede herregårdssten er nærmest sorte. Med en masse hvide pletter... 80 kvm. Engang var de gule, røde og enkelte sorte...

Det er mere end jeg kan klare... Så ældrechecken bliver i år brugt på professionel afrensning med 90 grader varmt damp. Imprægnering, sikkert ikke helt giftfrit.. Og efterfyldning med sand..

Jeg er meeegaspændt! De kommer lige efter påske.. Jeg skal jo have fjernet ALT i haven først, så de kan komme til..

Det er dem her der kommer: http://www.mtrens.dk/index.php/fliserens/udendorsbelaegning

De tilbyder så vedligeholdelse hvert forår for 600 kr.. Det kan ældrechecken godt klare! Aldrig mere sorte fliser!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-03-16 19:20

Tja, dem der ikke får ældrecheck må jo så gøre det selv. Selvgjort er velgjort -, bortset fra at de, der ikke får ældrecheck sikkert har råd til at lade andre gøre arbejdet.
Jeg har nu passet mine fliser i mere end 40 år, så det agter jeg at blive ved med.
Ingelein

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-03-16 23:09

Træaske - hvis der ikke er for meget trækul i, lyder rigtig godt (har ikke selv prøvet det, men potaske renser uden at ridse!). Det er basisk lige som sæben og lugter ikke så meget. Prøv det! der er ingen problemer ved det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-03-16 23:10

Strø asken ud og fugt den med en strygefugter, hvis det ikke støvregner. Lad det sidde en dag eller tre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-03-16 07:04

Får man ikke sorte spor over hele huset?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-03-16 08:25

Træaske er hvid, så hvis man ikke kan undgå at vade hen over det aske bestrøede, får man det selvfølgelig ind i huset.Men vi skifter nu altid til andet fodtøj inden vi går ind, så det må kunne lade sig gøre. Asken skal jo kun ligge der et par dage, så kan man feje og spule det væk.

Som jeg nævner det i min blog, kan jeg klare mine fliser med at feje dem med stenmel. Der skal fejes og fejes uendeligt længe. Stenmel er som bittesmå skarpe korn.
Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-03-16 15:45

....det er nu lidt svært at skifte fodtøj på hunden....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-03-16 17:06

det kommer jo an på så meget:
om man absolut skal gå på det askebestrøede eller har en anden vej man kan gå.
om man kan bære sin vovse om nødvendigt.
JEG kan gøre det, men kan jo ikke tvangsindlægge andre til det,
og så kan man jo, som du skriver betale sig fra det.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-03-16 01:32

Citat
Træaske - hvis der ikke er for meget trækul i, lyder rigtig godt (har ikke selv prøvet det, men potaske renser uden at ridse!)

Hvad sker der ved at blande tørgær i det og bare lade det ligge en uges tid - i solen - måske det trækker ned og rydder op længere nede???

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-16 07:04

Ingelin, jeg har fliser over hele min gårdhave. Der er kun direkte adgang fra stuen. Ellers akal jeg rundt om bebyggelsen og ind af havelågen.
At bære rundt på 30 kg hund er desværre ikke en mulighed. Det har jeg med mine 68 år hverken helbred eller fysik til.

Men så er det rart, jeg kan betale mig fra det. Med ældrechekken.
Det er bare trist, at blive mødt med en hovenhed som din. "Tvangsindlægge"?
Tror du virkelig, at det drejer sig om, at jeg ikke gider?
Tror du, at det er derfor, jeg bruger den eneste indkomst jeg har til rådighed, ud over folkepensionen, der kun lige dækker de daglige fornødenheder?

Jeg ville da sørme gerne spare de penge og bruge dem på gæster, gaver eller en rejse. Eller måske møbler eller nyt tøj.. Alle de ting, som man som fattig folkepensionist aldrig har råd til..

Jeg piver ikke! For jeg HAR faktisk råd til at kunne nyde min have til sommer.
Men kun på grund af ældrechecken. 10.000 kr een gang årligt.
Jeg er bare træt af al den misundelse, jeg møder, hver gang jeg nævner den.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-16 07:14

Mig-selv..
Eller osse hæver det op og giver århundredets mest fantastiske hoppepude..

Eller gæren breder sig bare med største fryd og fornøjelse som et tyndt lag svamp over alle fliserne...
Det kan da give en smuk og interessant overflade, levende sartlys beige med en blød silkeglans... Som reparerer sig selv, hvis man kommer til at lave en skramme..
Bestemt en mulighed..

Du må da prøve det. Og fortælle om resultatet.
...og duften af solbagt brød er heller ikke ringe...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-03-16 13:54

@Birgitta
Citat
Der er bare trist, at blive mødt med en hovenhed som din. "Tvangsindlægge"?

Nu er det jo ikke lige dig der har spurgt om et godt råd til at fjerne alger, så den med hovenhed kunne jeg sagtens udvide: Tror nemlig ikke at ældrechecken er beregnet til pensionisters forskønnelse af sorte fliser, men snarere til andre livsfornødenheder. Iøvrigt forstår jeg ikke din opreklamerede fattigdom, for du har da trods alt også råd til 30 kg hund. Fattig er den, der ikke har penge til de daglige fornødenheder endsige hund og dyrlægeregninger.

Iøvrigt kræver mit råd jo også at man har træaske til rådighed. Det har du så åbenbart heller ikke, siden du mener at asken er sort. Så du går helt ram forbi!
Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-16 15:02

Jeg har kun den basale folkepension. Plus knap 700 kr i atp pr md.
Der er vel omkring 5000 tilbage, når de faste udgifter er betalt.
Blandt de faste udgifter er også en hundesygeforskring. Ellers ville jeg ikke turde have hund.

Det rækker da til mad på bordet. Og til nødvendig medicin. Til både mig og min hund. Og jeg har også både TV, computer og telefon. Fattigdom skal vel ses i forhold til den almindelige levestandard i et land.

Men det rækker ikke til hverken bil eller offentlig transport. Heller ikke til ferier, fester eller udskiftning af møbler, tøj, biograf eller teater.. Og det er jo heller ikke livsnødvendigheder.

-det sidste jeg gjorde inden jeg gik fra førtidspension til folkepension, var at købe en el-scooter, som kan transportere både mig og min hund rundt i omegnen de næste mange år.

Ældrechecken er vel beregnet til, at en folkepensionist uden anden indtægt end folkepensionen, selv kan bestemme, hvilke af "luksustingene" man synes skal prioriteres højest.
Og så prioriterer jeg min have i år.

Du har ret! Jeg har ikke meget kendskab til aske. Jeg har hverken brændeovn eller grill.

... Og så er det, jeg googler...

Og finder en side som denneher:

http://www.bioaske.dk/index.asp?id=7&sub=182

Om træaskes indhold og eventuelle gavnlige og skadelige virkninger.
Om askens virkelig høje ph-værdi, der kan opløse huden på både menneskehænder/lunger og på hundepoter, når asken er fugtig eller våd.
Og det bliver den også ved indånding.

Og om det høje indhold af tungmetaller og dioxin, og kræftfremkaldende organiske forbindelser.
Altsammen noget, der gør at man fraråder at bruge træaske f.eks i køkkenhaver.

...... Så foretrækker jeg alligevel at få renset op imprægneret mine fliser af fagfolk....... Og betale det, det koster....
Men vi må jo hver især handle efter vores fornuft og pengepung.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-03-16 16:58

Som jeg skrev, dyrker jeg min have efter økologiske principper, selvom jeg ikke har nogen køkkenhave på mine 1500 kvadratmeter. I HAVENYT. dk diskuterer vi ofte askens gødningsværdi og der kan siges godt og skidt om det.
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/goedning/140.html,

Med den rigtige dosering er træaske på fliserne ok for mig, for jeg skal jo ikke spise fliserne. Kan dog være i tvivl om, hvad regnormene under fliserne mener om det.

Iøvrigt bruger man jo også potaske til bagning.
Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-16 17:42

Potaske har vist ikke meget med organisk træaske at gøre...
Potaske er et populærnavn for kaliumcarbonat.. K2CO3

Det indeholder hverken tungmetaller eller kræftfremkaldende stoffer..

Dit link virker desværre ikke....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-16 18:19

>Birgitta
Ordentlig træaske indeholder hverken tungmetaller eller kræftfremkaldende stoffer, og hovedbestanddelen er potaske. Det er derfor, det hedder potaske, fordi det er den opløselige del af træaske. Der hvor jeg får træaske fra, er der ikke drysset miljøfremmede stoffer i historisk tid, og visse rigtige miljøfreaks bruger asken fra deres brændeovn eller brændefyrede centralfyr til tøjvask. Resultatet bliver udmærket, og det hvide tøj bliver faktisk hvidt. Du har dog ret i, at pH er ganske høj i våd aske, så man skal vaske hænder og hundepoter efter håndtering/potetering
Og endelig er det ikke aktuelt for dig uden brændefyring.

>mig-selv: pHværdien i asken vil nok slå tørgæren ihjel. Man kan sagtens blande hævemidler til brødbagning, men det er langtfra sikkert, de virker bagefter! Ligesom man da sagtens kan spise hvid fluesvamp; det varer flere dage inden man dør af det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-16 18:23

Hvad er der forresten i vejen med tungmetaller? En del af dem er livsvigtige for os - jern, zink, kobber, cobolt, mangan, molybdæn for at nævne et par af slagsen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-16 18:26

Nu jeg er ved det: Vi skal også have letmetaller for at fungere som organismer, natrium, lithium, kalium, magnesium, aluminium, calcium.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-16 21:31

Birgitta - Du skal ikke tage det så nær....................Jeg tror ikke lille inge har det godt med sig selv.
Det går som regel galt når hun bliver modsagt lidt.
Jeg håber, at du bliver glad for dine rensede fliser.
- Som jo varer lige til Påske.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-16 21:47

Pbp, de tungmetaller, man undersøger træflis fra skove for er metaller som kviksølv, bly, cadmium, crom og kobber..

Forureningen er overalt.
Du ville kunne læse om det, hvis du fulgte mit link.

Siden er udarbejdet af Skov & Landskab, Københavns Universitet bl.a. ud fra ForskEl-projektet "Forbehandling og recirkulering af flisaske".

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-16 21:51

Tak, Eyvind!
Jeg glæder mig bare SÅ meget!

Og jeg håber da, at fliserne bliver ved med at være smukke også længe efter næste påske

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-03-16 22:06

@Eyvind - Du har fuldstændig ret. Modsigelse med forkerte argumnter er min livret!
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 07-03-16 23:17

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-16 09:42

Selv tak