/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Pakkepost projektil - droner svævefly
Fra : boyelauritzen
Vist : 509 gange
60 point
Dato : 02-03-16 11:52

Er design muligt med gældende lovgivning?

Hvis man sender Pakkepost med et droner svævefly - udsendt fra 8 km højde (hejst op under en ballon i form af et Projektil) vil svævefly med et glidetal på 40, nå en radius på 320 km.

Post kan fragtes ud med 100 - 200 km/timen, til en femtedel brændstofpris i en radius på 320 km fra opsendelse sted.

https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/25139331810/in/photostream/

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-03-16 12:01

Så højt må du slet ikke flyve - privat

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-03-16 14:44
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-16 14:55

Og hvorfor flyve så højt?

Jeg tror droner bliver et fint fremtidigt værktøj, både i krig og fred.
De anvendes jo allerede i landbruget eksempelvis til sporing af forurening,
og, når vi nu snart har føreløse biler, måske også til udbringning af post.

Det varer dog lidt endnu før vore postkasser er omdannet til drone landings platforme,
og hvad med fortroligheden af det tilsendte??

Og man må hurtigt udvikle anti kollisions udstyr,
ellers tænk på hvor mange nye færdselsuheld der vil kunne fremkomme...

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-03-16 16:52

Tak for svar.
Når jeg tænkte på at trække svævefly op under ballon, var det for at spare energi, når post pakken f.eks. vejer 10 kg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-16 17:19

Helt unødvendig at stige til 8 km højde og du sparer ikke energi, tværtimod.

Der skal jo mere energi til at puste ballonen op, end en vandret drone flyvning kræver,
og hvad skal der så ske med din ballon, der højt oppe, og et unødvendigt svævefly, bagefter?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-03-16 17:49

Uden last vejer det ikke mere end det selv kan flyve retur til nærmeste afsending-ballon station, hvor det kan bringe post retur.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-03-16 17:53

Igen - så højt må du slet ikke flyve.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-16 18:18

Enig Bille, men der er noget helt galt i dette spørgsmål,
i strid med kendte natur love, som min gamle professor sagde...

>vejer det ikke mere...

Der skal en temmelig stor ballon til at løfte 10 kg 8 km op på en rimelig tid,
og hvad skal den fyldes med, ilt, helium eller hvad, og til hvilket tryk? Energi forbrug/pris??

Og når den har sluppet sin last, de 10 kg eller flere pakker,
vil den så ikke ryge lodret op, indtil der ikke er mere atmosfære???

Så ikke noget med >>selv kan flyve retur til nærmeste afsending-ballon station...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-03-16 18:54
Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-03-16 19:03

Det jeg tænkte var at ballon have wire til sende post på jorden, så ballon ikke skal op og ned, den blive oppe..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-03-16 19:47

Glem det, dronerne er til fare for den almindelige lufttrafik så der vil komme indgreb på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-16 19:49

Undskyld, jeg troede pakke posten skulle løftes til 8 km højde via ballon,
og derefter fordeles via glideflugt til diverse postkasser.

Men når de pågældende balloner bliver deroppe, hvordan skal pakkerne så løftes derop?
Under alle omstændigheder unødigt spild af energi.

Og hvis en ballon i 8 km højde er forankret med en vire til et fast punkt på jorden,
hvordan kan den så >>>flyve retur til nærmeste afsending-ballon station...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-16 21:54

Så skulle du hellere tænke lidt på en dronenedskydningsanordning, så vi er klar til sommer, når det fine nye legetøj, kommer væltende henover i lav højde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-16 22:24

Citat
Undskyld, jeg troede pakke posten skulle løftes til 8 km højde via ballon,
og derefter fordeles via glideflugt til diverse postkasser.

Mon ikke det kommer til at minde om luftkrig - samt hvordan i alverden vil de programmere alt dét på engang.
Det må vist være speciel post og ikke til almindelige mennesker - samt det må vel koste en hulens bunke penge..?

Citat
dronenedskydningsanordning, så vi er klar til sommer

vor finder man sådan en ´haglspreder´ henne.
Men jeg er da med på dén, med et luftgevær og naboernes dyr, får sikkert også løbet livet af sig.
Hvad med forsikringskader??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-16 22:34

Hvad med forsikringskader - der bliver hjelm påbudt udendørs lørdage og søndage ved kaffetid.

"Jammen lille børn dog, i vil da vel ikke skyde med slangebøsse efter dronerne...............og ja i må godt tage en ny cykelslange, ude i værkstedet."

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 02-03-16 23:01

Hvad vil der ske med anden lufttrafik. Og deriblandt små fly og svævefly.
Det er en ny teknik der kræver et eller andet sikkerheds udvikling.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-16 23:02

Eller et par ´pinde´ på landevejen - så kan de øve sig i at spille ? rundbold..

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-03-16 07:15

Tak for at nævne uklarhed.
Dronefly og last løftes op under ballon i wire på 16 km der cirkulere.
Når balloner er placeret i 8 km højde koster det kun ( 1 kWh + tab ) at transporter 37 kg 8 km op svarende til 320 km transport.

Dvs. en gennemsnitlig transport pris for brugte el er på 1 kr. pr 37 kg brutto sendt 200 km.

NB1: 1 kWh el pris er ca. 1,50 kr.
NB2: Fly trafikregulering og reglerne må justeres efter behov ligesom lovkrav om ansvarsforsikring

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 03-03-16 10:06

Hvad vejer 2*8 km wire?

/Janus

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-03-16 10:22

Citat
Hvad vil der ske med anden lufttrafik. Og deriblandt små fly og svævefly.
Det er en ny teknik der kræver et eller andet sikkerheds udvikling.

Det kommer, de har store problemer med private droner ved Heathrow airport hvor fly er tæt på at ramme, der mangler kun en ulykke hvor de kan se hvor meget skade en drone kan lave i en jetmotor eller på cockpitvinduerne

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 03-03-16 10:46

Det ville have været sjovt, hvis Storm Petersen stadig var i live og aktiv som bladtegner. Han kunne have fået en fantastisk tegning ud af dette spørgsmål og svarene. Man ser for sig - ved juletid - et parcelhuskvarter, hvor alle har travlt med at sætte 8 km langte wirer op i luften ved hjælp af balloner, for derved at kunne sende droner afsted med julegaver - altsammen for at spare en masse tid og penge på pakkeposten. Selv julemanden kan blive gjortarbejdsløs, når alle ballonerne og dronerne sættes op.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-16 14:14

Godt at nogen opfatter dette helt urealistiske forslag humoristisk,
og de er vist faldet lidt af på den siden DTH blev til DTU?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-16 14:50

Private Droner, dem har fanden skabt i vrede.......

For en god uge siden opdagede jeg, at en Drone blev ved med at kredse over min ejendom. Efter 5 min. rundflyvning over min grund fik jeg nok. Jeg hentede min haglsprøjte og puttede 2 bønner af hagl strørrelse 5 i løbene, tog sigte og BANG BANG - og Goodbye Drone.

Jeg forventede naturlig at ejeren af djævelskabet ville hente de sørgelige rester af lortet, det gjorde han så ikke, hvilket jeg er utrolig glad for i dag. For havde han hentet resterne, havde han fået et par på bærret - og jeg - sikkert en voldsdom + fortabelse af våbentilladelsen/jagttegnet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-16 15:25

Hvornår er der jagt sæson for droner?

I en fremtidig lovgivning vil vi måske se droner med sorte, gule og papegøje plader,
samt hvide forbeholdt post brevdue droner...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-16 21:44

Citat
Hvornår er der jagt sæson for droner?
Det er der, når djævleskabet bevidst bliver ved med at kredse over min ejendom. Hvorfor omtalte Drone gjorde det, ved jeg ikke. Men den kommer aldrig til det mere....Dronen landede på jorden som et puslespil.
Og sker det igen - altså længere varig droneflyvning rundt om min ejendom, ja, så siger det igen, bang bang.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-03-16 12:31

Tak Janus N

70 kg er vægten for TORKIS (20% polypropen, 78% polyeten) Tøjsnor fra IKEA: 0.14 kg pr. 20 meter, hvilket giver 70 kg (ved jordoverfladen) for 16 km.

Tak for Kaptajn Tommy's svar: Kamp mod Dronerne,
- Det er som Don Quixote* kamp mod vindmøllerne i 1610 år, vindmøller der stadig kører efter 500 år.
- Eller som da Rigsdagen i 1910 vedtog, "At bilen aldrig skulle kunne bruges ....".

*) Roman figur af forfatteren Miguel de Cervantes i roman af samme navn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-16 13:05

Selv tak,

når man siger wire, tænker man normalt på stål wirer,

hvad er opdriften på din ballon deroppe, ubelastet?
Når den skal kunne forblive svævende, mens flere 10 kg s pakker hejses derop,
med unødvendigt energi forbrug.

Og hvad er trækstyrken af din tøjsnor??

Og hvordan mon den tynde snor opfører sig i stormvejr???

Nej Boye, du kan ikke redde dette spørgsmål...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-16 13:31

Citat
Tak for Kaptajn Tommy's svar: Kamp mod Dronerne,
- Det er som Don Quixote* kamp mod vindmøllerne i 1610 år, vindmøller der stadig kører efter 500 år.
- Eller som da Rigsdagen i 1910 vedtog, "At bilen aldrig skulle kunne bruges ....".

*) Roman figur af forfatteren Miguel de Cervantes i roman af samme navn
Tak for den sammenligning - så forresten Don Quixote som TV-serie da jeg var dreng i 70'erne.

Generelt har jeg skam ikke noget imod Droneflyvning. Det jeg skrev var, at Dronen konsekvens blev ved at kredse om min ejendom/grund igennem længere tid. Hvorfor mon den gjorde det..? Ret provokerende handling - ikke..? Har alm. borgere ikke ret til privatliv..?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-03-16 14:04

Hej Svend Giversen

Tænker dimension på ballon som til person transport.

Jeg forventer kun at sende en pakke op ad gangen, det kan gå ganske hurtigt.

IKEA oplyser ikke træk styrken på deres tøjsnor, men den er typisk 200 kg. for en tøjsnor.

Ballon kan være udstyret med spil så wirer er oppe ved stormvejr og så wire kun er nede ved jorden for at hente post - ligesom ballonkurv må være udstyret med soldrevne manøvrerings udstyr, så ballon kan forblive på et fixpunkt over jorden eller rejse en tur rundt om jorden (f.eks i jetstrøm 14 dage).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-03-16 23:54

Citat
Jeg hentede min haglsprøjte og puttede 2 bønner af hagl strørrelse 5 i løbene, tog sigte og BANG BANG - og Goodbye Drone.

Selvtægt når det er værst - skyder du også på brandfolk, der larmer hos naboen der har tørbrændte kasseroller på grillen, eller er de undtaget.
Det kan være at du ejer grunden - men mig bekendt ejer du ikke luft rummet over grunden.
Men det kan en lov måske klargøre mere præcist.
Og i den forbindelse, hvad med hackere og ´jammere´ der får dem alle til at styrte i hope tal - eller sender posten videre til naboer = uden fast adresse.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-03-16 13:48

Selvtægt tja, men et Haglgevær vil ikke kunne pille en drone ned på mere end 150 meters afstand, så hvis den har været så tæt på, ja så havde jeg også pillet den ned.
Og da flyve højden max. må være 100 meter, så man må slet ikke private flyve med droner over andres ejendom, så ejer af dronen ville skulle fortælle politiet at de i mod loven fløj med deres droner over andres ejendom uden tilladelse, og de så skød deres drone ned med et haglgevær.

http://droner.dk/regler-for-droneflyvning

Dog Kaptajn-Tommy håber jeg din grund er stor nok til du overhoved må skyde på den, for ellers ville du også kunne straffes hårdt for dette.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-03-16 14:25

Citat
Selvtægt når det er værst
Du har vel tilfældigvis aldrig hørt om det fænomen der hedder; Privatlivets fred..?

Citat
skyder du også på brandfolk, der larmer hos naboen der har tørbrændte kasseroller på grillen, eller er de undtaget.
Det kan være at du ejer grunden - men mig bekendt ejer du ikke luft rummet over grunden.
Men det kan en lov måske klargøre mere præcist.
Og i den forbindelse, hvad med hackere og ´jammere´ der får dem alle til at styrte i hope tal - eller sender posten videre til naboer = uden fast adresse.
Stil venligst den mad-sherry tilbage i skabet.

Citat
Dog Kaptajn-Tommy håber jeg din grund er stor nok til du overhoved må skyde på den, for ellers ville du også kunne straffes hårdt for dette.
Nul problemos i det. Da dronen stadig - efter 5 minutter - blev ved at kredse rundt om ejendommen i en højde af 20 -25 meter, så blev jeg squ sur.
Er endda meget vellig til at tage en retssag om "problemet" Ejeren af Dronen vil bare ikke give sig tilkende.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-03-16 11:37

Tak for tidligere kommentar.

Ja, det er muligvis økonomisk optimalt at udstyre droner svævefly med propel så glidetallet forbedres til >>40 mod at frag start højden kan være meget mindre end 8 km.

Og sådan at dronen kan manøvrere frit retur uden last.