/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Springfinger = SMS finger
Fra : ingelein
Vist : 585 gange
50 point
Dato : 02-03-16 11:33

At tænke sig, at jeg, der slet ikke skriver mange SMS'er har pådraget mig en SMSfinger= springfinger= tommelfinger ved at holde på min Ipad.
Jeg har siddet med min Ipad i sofaen og har sikkert holdt for krampagtigt på den med tommelfingeren på Ipadens forside. Nu har jeg så fået mig en Springfinger-tommeltot. Jeg har googlet på fænomenet - også på tysk, hvor man kalder det for en SMS tommelfinger.

http://www.ortenau-gesundheitswelt.de/medizin-und-gesundheit/detail/artikel/zivilisationskrankheit-handydaumen-chefarzt-warnt-vor-einseitigem-tippen-auf-dem-smartphone/

Jeg skriver næsten aldrig SMS,er - det er højest blevet til 2 i 2016, men alene det at holde på Ipaden har givet mig denne smertende tommelfinger.

Jeg prøver på at helbrede den selv ved at bandagere den sådan at leddet ikke kan bøjes og håber at jeg kan undgå en operation.
Hvem har erfaringer?
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-16 17:43

Jeg kender ikke SMS problemet, foretrækker mails,
men det undrer mig, at ikke flere unge har dette problem?

Men jeg har et lignende problem fra dengang jeg arbejde med CAD systemer og Simulation,
en lille muskel i højre skulderblad blev overbelastet ved helt små positions bevægelser,
så jeg måtte lære at bruge musen med venstre hånd, det gør jeg stadig,
og jeg styrer også bilen med venstre hånd på rattet, den højre hånd skifter kun gear.

Så mit råd er, hold fremover din Ipad i den anden hånd...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-03-16 18:39

Springfinger ??? Det må være det jeg også har. Er det noget med at når man henholdsvis strækker / bøjer tommelfingeren, gi`r det en hørbart "smæld" i leddet. Det mærker som noget "takker over", i fingeren. Det gør faktisk pokkers ondt. Jeg bevæger den meget, for om det kunne rette sig igen.

I mit tilfælde, er det ikke sket ved at holde på noget. Jeg var til en ENG undersøgelse på Mølholm i Vejle. Som bestod i en klemme, der blev sat på tommelfingeren og stortåen. Fik ret kraftig elektriske impulser. (Stød). Et par dage efter, kom fænomenet i tommelfingeren, og foden svulmede op. Det har så fortaget sig, men fingeren er stadigvæk tosset.

Jeg har spurgt lægen, og min "genoptræner". De siger bare at det virker mystisk.

Følger spændt med i tråden.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-03-16 19:11

Hej Mosebæk
Først mærker man at tommelfingeren fra bøjet tilstand i det ydersted led springer tilbage med et smæld. Dernæst kan man kun rette den bøjede finger ud igen ved at trække den tilbage.
Nogle oplever at det går over af sig selv i løbet af nogle dage. Det virker som en seneskedehindebetændelse. Sånu har jeg- "lagt fingeren stiv" med stramt plaster og forbinding udenom. Det prøver jeg i nogle dage.
Mit barnebarn har haft det i forbindelse med at han holdt på pagajen (eliteroer). Sportslægen fik det ordnet med en indsprøjtning med binyrebarkhormon på det sted, hvor tommelfingersenen går ned i leddet og hvor senen ikke glider som den skal. Mit barnebarn sagde at jeg ikke måtte bruge tommelfingeren eller fremprovokere "springet".
Iøvrigt kan man læse en masse om "springfinger" ved at google.

@svendgiversen. Det husker jeg også godt fra min tid som designer, hvor jeg sad og tegnede kruseduller med rapidographos på kalkepapir. Her brugte jeg så Helle Gotveds (afdød sundhedsguru) opskrift med venepumpen. Man trykker på det ømme sted (Triggerpunktet)i skulderens muskulatur samtidig med at man "pumper" op og ned med armen. Det virkede fint for mig, når jeg havde tegnet for længe.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-03-16 20:34

Citat
Mit barnebarn sagde at jeg ikke måtte bruge tommelfingeren eller fremprovokere "springet".

Det vil prøve. Som nævnt har jeg gjort det modsatte. Jeg har døjet med det siden først i december. Så det er muligt, jeg skal til at gøre noget ved det. Synes bare jeg i forvejen er godt hængt op i sundhedssystemet.

Man finder ud af, at tommelfingeren er lige så nødvendig, som de andre fire tilsammen.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-16 22:17

Citat
Det gør faktisk pokkers ondt. Jeg bevæger den meget, for om det kunne rette sig igen.

Sikker på det ikke bare er gigt? selv har jeg det i tommelfingeren og ned til nederste knogle/ eller rettere det starter nedefra ved hånleddet og går op i tomlen - samt i den ene storetå, og det er kommet af at ligge/sidde ensidigt.
Tænker tit på om det kunne være Urinsyregigt, der kommer og går,

hvorfor ikke bruge en stavepind ?
https://www.google.dk/search?q=stavepind&espv=2&biw=1280&bih=639&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi3hMGW9qLLAhVBNCwKHfJYCpUQ_AUIBigB#tbm=isch&q=ipod+touch+pen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-03-16 22:49

mig-selv
Hvis det er mig du mener, så har jeg fået det af at holde på Ipaden - ikke af at "tomle".
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-03-16 23:14

Det symptomatiske er jo netop at fingeren ikke kan rettes ud i en glidende bevægelse, men springer tilbage som en springkniv. Årsagen er at fingersenen er betændt og ikke kan glide gennem seneskeden, hvorfor det foregår i et ryk.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-16 23:59

Citat
Hvis det er mig du mener, så har jeg fået det af at holde på Ipaden - ikke af at "tomle"

Mit kommer som skrevet af ´dårlig´ holdning (hånden der holder hovedet når man ser tv osv), til tider er det næsten væk, for et par dage efter at komme med dobbelt kraft, men mit er helt sikkert ikke en spring-messer?, da der som regel altid kommer et ? kæmpesmæld i det vedrørte led, og så venter jeg på næste.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-04-16 18:52

Lægen bad mig smøre leddet med VOLTAREN OG HOLDE FINGEREN I RO I 14 dage. Nu er tiden gået og jeg kunne i tirsdags ikke mærke synderlig bedring. I onsdags købte jeg en rulle gipsgaze og lagde en gipsforbinding over et stykke gaze, så jeg kunne tage gipsfingeren af, når jeg skulle smøre med Voltaren. Samtidig fik jeg en tid til st få en steroid indsprøjtning i sneknuden på onsdag. I dag er fingeren noget bedre, så jeg lurer på om det bliver nødvendigt med indsprøjtningen. Den skal man selv købe på apoteket med lægerecept. Jeg har også brugt isposer, hvilket skulle være rigtigt ved betændelse uden bakterier.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-05-16 20:17

Isposer hjælper lidt. Men jeg har arbejdet en del i haven i den sidste tid. I den tid har jeg selv gipset tommelfingeren ind. på apoteket kan man købe gipsbind. Som lægges i vand og derefter bruges som et bind., som størkner. Jeg ville dog kun fixere fingeren for at undgå at bøje den.
Derfor lagde jeg først en meget tynd gazeforbinding og udenpå den gipsbindet. Så kunne jeg nemlig tage gipsfingeren af. ved havearbejde havde jeg klippet en gummihandske til, så de øvrige 4 fingre var fjernet, stykket over hånden bibeholdt.
Det endte så alligevel med at jeg efter 14 dage med Voltaren salve måtte have en steroid indsprøjtning. Nu efter ca. 14 dage er springfingeren ved at være normal. Det er jeg glad for, for ifølge lægen kunne jeg få een indsprøjtning mere og hvis det ikke hjalp, er der kun en operation der kan kurere springfingeren.
Det har intet med gigt at gøre, men drejer sig om en betændelse i seneknuden, som gør at bøjesenen ikke kan glide igennem senen. Men det kan man google.
Ingelein - fit for fight!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-16 21:16

Som nævnt er mine problemer ikke i fingrene, men i skuldermuskulaturen,
derfor mit første råd, brug den anden hånd til musen.

Jeg har dog også kuske hænder, nok nærmere på dit problem?

Har du prøvet at kontakte eksperterne her:
https://www.aleris.dk/vi-tilbyder/aleris-hamlet-hospitaler/handsmerter/springfinger/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-05-16 23:02

@svendgiversen
Jeg tror at du har misforstået noget. Jeg har fået min springfinger ved at holde på min Ipad med begge tommelfingre, selvom jeg har Ipaden i et Sandstrøm omslag, som kan stilles op. Mens min gemal var indlagt i 11 dage, boede jeg hos min søn, hvor jeg ikke havde min dejlige elevationsseng og derfor sad med Ipaden på en anderledes måde end hjemme.
Tak for linket til eksperterne, men jeg kunne ikke drømme om at betale 7-8000 for en operation, som jeg kan få gratis ......... Det har jeg betalt skat for i mange år og gør det stadigvæk.
Til alt held er jeg jo næsten kommet af med springfingeren og er helt ok igen om nogle dage, så jeg slap med en enkelt dosis binyrebarkhormon til 57 kr. Underligt system at man selv skal skaffe sådan en og ha' med til lægen.
Ingelein