/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dampspærre korrekt?
Fra : palle22
Vist : 327 gange
80 point
Dato : 01-03-16 15:12

Hej herinde

Jeg har fornyligt haft en vandskade ved nogle kviste i mit hus, og i forbindelse med udbedringen viser det sig, at dampspærren fra taget ikke når helt ned til indermuren, men bukkes ind ovenpå spærbjælkerne.

På det billede jeg linker til herunder kan den blå dampspærre ses øverst. Ovenpå indermuren ligger der et bræt, som spærrene står på. Ovenpå brættet har der mellem spærrene været monteret krydsfinérplader - det kunne ligne et vindbræt, men er det vist ikke, for ydermuren går helt op - måske nærmere en erstatning for dampspærren? Pladerne var fuget mod spærbjælkerne, og der lå isolering bag dem, ud mod ydermuren. (Den grå plastik nederst i billedet er blot midlertidig afdækning ned mod stueetagen hvor loftet er fjernet så der ikke ryger beskidt materiale derned).

http://postimg.org/image/owhwtg5sd/

Er det en korrekt montering af dampspærren, eller burde den være ført helt ned mod muren? Så vidt jeg kan vurdere, kan varm luft fra etageadskillelsen uden anden hindring end krydsfinérpladen mødes med den kolde udeluft og skabe kondens. Det skal siges, at huset har diffusionsåbent undertag, og så vidt jeg ved er en tæt dampspærre en absolut nødvendighed med sådan et.

Forsikringen mener at det er godt nok som det er, men det skal de jo næsten sige. Min frygt er, at det kan skabe skader om 10 år, når ejerskifteforsikringen ikke længere dækker.

Bør jeg få en uvildig bygningskonstruktør ud at kigge på det mens lofterne er åbne?

Huset er i øvrigt bygget med kold overetage, og denne er først udnyttet og isoleret senere. Der ligger derfor en damspærre i loftet/etageadskillelsen, som ingen funktion har. Er det et problem?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-16 16:13

Mig bekendt, men jeg er ikke fagmand, så er det korrekt monteret.

Damspærret skal følge isoleringen (Glas-/Rockwool). Spærren skal dermed ikke følge murværket.

Her er jeg efter at have lagt gulv i en container og isoleret med Rockwool og (blå) dampspærre:

http://peecee.dk/upload/view/455532

..senere gjorde jeg vægge og loft færdige
</VUPTI>

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 01-03-16 17:04

Ok. Så det der er beskrevet her er ikke et krav? Heller ikke ved diffusionsåbent undertag? http://membran-erfa.dk/Dampspaerre-varm-skunk

Mvh

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-03-16 21:23

Når du har dampspærre under spærene, skal du ikke have dampspærre i etageadskillelsen.
Hent rockwools den lille lune. Den ligger frit tilgængelig på nettet. Der kan du se hvordan dampspærren skal placeres

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 01-03-16 21:38

Den er jeg med på, men det gør vist ingen skade?

Mit spørgsmål går primært på om dampspærre under spær bør gå helt til spærfod, eller om den kan slutte oven for spærbjælker

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-03-16 11:20

Er foto af stue loft set fra 1. sal?

Hvis bræt på dit foto er fugtig, har du vandindtrængning - der bør forsøges stoppet - alternativt bør du få etableret lidt mere ventilation ude fra (tør kold luft).

Dampspærende har du på varme side at isoleringsmateriale (med undtagelse af i en kælder), og for at undgå at varm fugtig luft kondenserer i isolerings materiale.
Mellem to varme rum er dampspærren overflødig, men gør ingen skade.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-16 14:40

Her er adressen til den uundværliger isoleringshjælper:
http://www.rockwool.dk/r%C3%A5dgivning/den+lille+lune

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-03-16 17:55

Bortset fra at vejledning fokusere på rockwool eller tilsvarende produkter.
Hvor isoleringsopgave måske bedst løses med refleksiv isolerings produkt som f.eks AluQuatro

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 02-03-16 22:03

Ja, billedet er taget oppefra, gulvet i skunken er fjernet.

Skal dampspærre føres helt ned mod indermur?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 04-03-16 08:02

Nogen der ved noget?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-03-16 09:51

Når du skriver "Nogen der ved noget?", kan du blot glemme mit svar, hvis du ikke selv vil tage ansvaret og mener at kunne bruge det til noget, jeg tager intet ansvar.

Jeg tror ikke du kan få din ejerskifte forsikring eller lign. til at betaling for en ændring af konstruktion, der ikke - mig bekendt - er forkert.

Indermuren og ydernur er begge diffusionsåbne mest i fugerne, og hvis din indermur havde været diffusions lukket med dampspærre på den kolde indermur, ville du have haft fugtproblem i det lukkede rum mellem loft og gulv, hvis ikke det mod forventning er ventileret.

Dampspærre er kun påkrævet på den varme side af isoleringsmateriale eller kold mur og ikke påkrævet mellem varme rum.

Dampspærre kan være monteret fordi loftgulv har været dækket af glasuld eller lignende isoleringsmateriale.

Men kan også være monteret fordi loftet i stuen er af træ og dermed utæt så den varme stue luft holdes inde.

Men i så fald havde vindpap - eller andet diffusionsåbent materiale - været bedre egnet.

Dampspærre er en ulempe ved vandskader, da den kan forhindre indkomne vand i at fordampe naturligt.

NB: På foto ser jeg at yderste brændt mod indermur har været fugtigt, formodenligt i kold lang vinter og mens der har ligget isolering på loftgulvet. Det holder træet til i 100 år, blot det overvejende er godt tørt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-16 22:55

Hva' sagde jeg?
Citat
Dampspærre er kun påkrævet på den varme side af isoleringsmateriale

...allerede i mit første indlæg
Altså:
Citat
Damspærret skal følge isoleringen (Glas-/Rockwool). Spærren skal dermed ikke følge murværket.

</MOLOKYLE>

Annuller spørgsmålet
Fra : palle22

Dato : 12-04-16 20:13

Jeg har desværre ikke modtaget et tilstrækkeligt præcist svar, og annullerer derfor dette spørgsmål