/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Opdræt af scalare unger.
Fra : Bøllingtoft
Vist : 623 gange
240 point
Dato : 28-02-16 22:46

Hej. Og mange tak for medlemskab her, jeg har brugt denne side utallige af gange, og nu bliver jeg nok nød til at må have lidt hjælp ?? jeg har et par scalare som er meget villige til at lægge æg. Jeg har taget bladet med æg over i en kande med vand fra akvariet og flyttet det over i et andet akvarie, og det er gået super fint og med kun få skimlet æg ??
De er alle blevet klæget efter ca 3-4 dage ved temperatur på 24 grader, meget fint..og Efter 3-4 dage er jeg begyndt at fodre med tøret banan som har stået med vand og i lys nogle dage. Osse fint ??
Nu har ungerne så fået det i 8 dage og der er kund en unge der er død det syntes jeg er meget godt gået.
Men i går aftes var alt i den skønneste orden, alle ungerne svømmede godt rundt og var meget friske og man kun se at de var vokset meget på de ca.14 dage. Det skal dog lige nævnes at de har osse fået meget lidt knust flagefoder.
Men så her til morgen da jeg tændte lyset ved dem, var de næsten døde alle sammen der er ca. 8-10 stk tilbage og de har det heller ikke for godt. Er der her nogle som kan hjælpe med et godt råd, da det er 5. Gang jeg prøver, og denne gang her er det det længste tig de har overlevet.
De går i et 20 l akvarie og jeg har skiftet 1,5 l vand hver dag. Hilsen Bøllingtoft

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-16 23:08

Hvis ikke du har filter på, skal du skifte mere vand da det sikkert er ´råddent´ vand/ eller ALT for frisk vand som ingen bakterier har.
Brug vand fra dit andet akvarie næste gang du skifter vand det er godt brugt og tilpasset.

Har selv haft problemet med ? nyt filter/ og vandskift = alle fisk stod og kunne ikke trække ´vejret´.
Så gammelt vand/ filter og problemet var løst.

Jeg giver mit yngel lidt kogt æggeblommer = nam-nam - selv de store fisk elsker det, men det sviner.

Og et par dråber Atemon kan måske også forebygge...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-16 23:13

Du kan også prøve noget ´kunstigt´ bakterie starter/ kært barn mange navne, som kan købes i enhver akvarie handel - men vil ikke anbefale at bruge det sammen med gammel vand, selvom der står at du ikke behøver at skifte vand det næste ½ år..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-16 23:14
Kommentar
Fra : Bøllingtoft

Dato : 28-02-16 23:41

Jeg har luft og filter i mit akvarie hilsen Bøllingtoft

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 240 point
Dato : 28-02-16 23:51

Så burde der ikke være ´kendte´ problemer, men stadig ville jeg bruge gammelt vand til det lille på 20L

Hos mit fiske yngel er det de første dage med/uden æggeblomme på fiskene det kan gå galt - ikke efter en uge - så vokser de som bare....

Men sikkert er det, de bliver vist forgiftet af et eller andet ? = hjemmelimet akvarie ? så kunne det være limen/ manglende rensning fra sidste kuld/ for vamt/koldt/ lys - man kan kun gætte sig til resten
har du overvejet et UV filter, altså ikke direkte ned i vandet - men igen, det ødelægger vandkvaliteten.

Godkendelse af svar
Fra : Bøllingtoft

Dato : 02-03-16 08:07

Tak for svaret. Så prøver jeg igen, da de har lagt æg igen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-03-16 01:01

Det gik da hurtigt - kom til at tænke på om du muligvis har giftige planter?/ alger som de gnasker løs af / eller limningen der ikke er ´ren akvarie silicone´.
Har selv lige fået nogle af disse limnophila heterophylla og der er ikke én fisk der har gnasket i dem de render i en stor bue udenom, hvilket kan undre mig og de ligner almindelige ? Corombo eller hvad de kaldes, dog lidt grovere og u´pæne:
https://www.google.dk/search?q=limnophila+heterophylla+aquarium&espv=2&biw=1280&bih=639&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj0kqfrmaPLAhWmdpoKHa0CB6EQ_AUIBigB