/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Strømforbrug varmepumpe i slukket
Fra : Bille1948
Vist : 591 gange
100 point
Dato : 28-02-16 21:54

tilstand.

Jeg har sat en måler på min varmepumpe, og når den er slukket, som den er natten over, så bruger den omkring 100W i timen.

Andre, der har erfaring med det?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-02-16 22:03

Har du også måler på cirkulationspumpen?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-02-16 22:04

Hvorfor har du forresten slukket om natten? der plejer det at være koldest.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-16 22:40

Hvis man anede hvilket apparat var det langt nemmere at gætte. At den slukkes giver som andre skriver meget lidt mening. Men afhængig af apparat, kan den være forsynet med et termostatstyret varmelegeme i drypbakken. Et termostatstyret varmelegeme om kompressoren for at modvirke olieopkog ved start igen. Men hvorfor slukke når det er koldest og varmeforbruget er højest?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-16 22:44

Igen afhængig af lødigheden af apparatet undertrykkes disse når behovet ikke er der. Hoppes uden om disse ved simpelt at tage hovedstrømmen, risiskerer man kompressorhaveri. Men det vil hjælpe fælt hvis man fortalte hvilket apparat man taler om.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-16 22:55

Du bør i øvrigt være lidt flinkere til at afslutte dine spørgsmål. Du har en kedelig historik, hvor du ikke rigtig får afsluttet særlig mange.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-02-16 23:03

>3773: statistik eller ej, men jeg har ikke fået et tilfredsstillende svar.

Til I andre. Jeg slukker om natten, fordi den er i en udestue, hvor vi ikke er om natten.

jeg tager stikket om natten, men hvorfor skal det være nødvendigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-16 23:12

Fint så undlader vi bare at hjælpe.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-02-16 23:14

=>3773: hvis ikke du har en varmepumpe er det jo også ligegyldigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-16 23:15

.....og du har fået svar. Og du undlader at fortælle hvilket apparat der er tale om! I dette tilfælde så ligegyldigt da du ikke får flere svar herfra!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-16 23:16

Bille: Du må være et stjernefæ. Læs ovenstående. Jeg er nok den eneste fagmand der svare dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-16 23:18

Har selv et par stykker. Mine gutter monterer godt et par hundrede forskellige om året. Vi servicerer +200 om året. Ja vi ved intet om emnet.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-02-16 23:28

Det er en Gamma 12000, men principperne er vel - nogenlunde - end for alle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-16 11:16

Hvis du vil lære 3773 noget om varmepumper......................skal du stå meget tidligt op.

Ja princippet i varmepumper er det samme, men opbygning og styring kan være meget forskellig.

Du kan jo heller ikke justere en Audi med tegningerne fra en Ford,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-02-16 11:36

Har ingen erfaring, da vi aldrig slukker vor Toshiba varmepumpe i stuen,
altid 22 grader der, og gratis fordi den får overskuds strøm fra vore solceller,
men jeg vil spørge min nabo, der forhandler Toshiba...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-02-16 11:37

Hvad mener du forresten med, at den bruger 100 Watt i timen - betyder det, at den bruger 100 Watt den første time, 200 den næste, 300 den tredie time eller hvad? Og så når den er slukket! Hvad konstaterer du de 100 Watt med?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-02-16 12:34

Bille ved sikkert godt at Watt er en effekt enhed, ikke en energi enhed,
og mange andre siger jo også tit i daglig tale: W i timen.

1 Watt er grundenheden for effekt i SI-systemet (international standard enheder).
1 W = 1 J/s = 1 kg*m^2/s^3. Så 100 Watt i en time er hele 3600 Joule.

Og der er jo ikke noget der akkumuleres her.
Men hvorfor nedgøre et ellers fornuftigt og relevant spørgsmål på den måde?

Jeg kommer til at tænke på alle de skjulte effekt slugere i vor dagligdag,
min printer er tændt med en grøn lampe on, jeg slukker kun skærmen på min computer,
selv min mobil telefon bruger effekt uden at være i brug og skal oplades.

Megen effekt kunne spares, hvis vi slukkede for alt det,
men vi må også huske på at det kræver lidt effekt at vedligeholde opsætninger,
eksempelvis i hårde hvide varer og varmepumper,
måske er det tilfældet her, selv om 100 W forekommer alt for meget.

Min nabo er ikke hjemme lige nu, men jeg vender tilbage...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 29-02-16 15:47

Har talt med min nabo.
Der sidder sandsynligvis et varmelegeme, der holder bundpladen varm hvis den bliver for kold.

Nyere varmepumper, som dem vor nabo Jan Andersen forhandler,
har samme feature, men med et langt lavere effekt forbrug.

Hvis du vil undgå dette effekt tab, skal du afbryde helt.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 01-03-16 19:56

Jeg har læst alle jeres mere eller mindre umulige diskussioner,men det er da underholdende.Jeg går selv og sysler med tanken om at installere en luft til luft varmepumpe,en model til 140 kvm.forhandleren siger,at den under normale forhold vil bruge for ca.15,00 kr.om dagen,er der hold i det ?

Godkendelse af svar
Fra : Bille1948

Dato : 01-03-16 20:31

Tak for svaret svendgiversen.

Den bliver slukket om natten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-16 21:09

Selv tak,
og om elforbrug, forrige år havde vi, før vi fik varmepumpe 350 kr. i overskud på vore solceller,
sidste år måtte vi betale 650 kr. mere i el, altså ca. 1000 kr. mere om året.

De 3 kr. mere om dagen er ikke helt reelle, fordi vi solgte til kun 60 øre pr kwh,
og de koster jo, med afgifter, omkring to kroner.

Men 15 kroner mere om dagen er højt sat, nærmere 5 kr.

Med vor varmepumpe til 15000 kr. med en energifaktor på over 5,
har vi har sparet 6-7000 kr. i naturgas i 2015, minus 1000 kr. mere til el.
Altså en tilbagebetalingstid på under 3 år...