/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Uredelighed
Fra : Mosebaek
Vist : 664 gange
149 point
Dato : 27-02-16 17:51

I kraft af, at vi mangler ElvenaR, til at stille relevante spørgsmål, må jeg jo påta`mig opgaven.

Citat
Efter minister-exit: Forsker trækker notat tilbage

Er nutidens "Forskere", ved at fylde lidt for meget, i det politiske landskab??
Nu har de gudødeme, fået "fyret" en minister. Og så viser det sig at midlet de har brugt, ikke er korrekt.
Citat
'Landbrugspakken vil tilføre mere udledt kvælstof til havmiljøet end hidtil antaget'.

Sådan lød beskeden i går fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi under Københavns Universitet. Men samme dag, som miljø- og fødevareminister Eva Kjer erkendte, at hun måtte give nøglerne til ministeriet videre, står København Universitet nu frem og beklager beregningen på universitets hjemmeside.

Jeg er godt klar over, at de fleste "forskere", tilhører den ræverøde elite. Med mill. lønninger tilfølge. Men bliver de mere troværdige, af den grund ?? Et interessant citat, som jeg også sætter ? ved:
Citat
- Vi har de politikere, vi fortjener, men jeg er i tvivl om, at vi har de forskere, vi fortjener.

Mon ikke selv hr. Pape, får en flov smag i munden, når han tygger på ordet (u)redelighed.

M.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-02-16 17:59

- hvornår har ElveNar stiller relevante spørgsmål? Mener jeg har fulgt rimeligt meget med her...

Ha en god, ræverød weekend

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-02-16 18:26

Citat
- hvornår har ElveNar stiller relevante spørgsmål? Mener jeg har fulgt rimeligt meget med her...

Næhh såmænd...men jeg kan nu ikke se, han var/er så meget værre end vi andre. Mig selv incl.
Hans spørgsmål, mener jeg, var altid holdt i en nobel tone.
Citat
Ha en god, ræverød weekend

I lige måde, Stouenberg...fratrukket "ræverød".

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-16 19:52

Jeg synes Lille Lars trådte lidt i position, da han forsvarede sin miljø minister,
men altså ikke længe nok, noget tyder på at han selv har bedt hende gå af,
"frivilligt", sådan gør de jo alle...

Og jeg ville ønske han havde holdt fast, og ikke havde adlydt helt uhørte krav fra
den skaldede Bøsse Pave, nu må vi håbe på at han ikke bliver genvalgt ved næste valg?

Men et unødvendigt folketingsvalg havde nok ikke været sagen lige nu,
måske med så stor tilbagegang for Tøse Tulle, at han ikke kunne redde Lille Lars igen.

Og Jern Lady Mette har vist endnu ikke erfaringen til at styre de røde lejesvende,
og slet ikke Danmark, i den nuværende situation med overskud af gylle og emigranter??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-16 19:57

Ham elven har da ikke tid til, at snakke med jer fjollehoveder - han skal ind og være minister, nu hvor der er en ledig plads.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-02-16 20:33

Citat
'Landbrugspakken vil tilføre mere udledt kvælstof til havmiljøet end hidtil antaget'.

Sådan lød beskeden i går fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi under Københavns Universitet. Men samme dag, som miljø- og fødevareminister Eva Kjer erkendte, at hun måtte give nøglerne til ministeriet videre, står København Universitet nu frem og beklager beregningen på universitets hjemmeside.

Nu ved jeg ikke hvor du har fundet citatet, men citatet er forkert.
Det notat der er trukket tilbage er et der blev fremsat fredag vedrørende udledning i 2020 & 2021:
Citat
Københavns Universitets Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi trækker et notat tilbage, der handler om landbrugspakkens miljøpåvirkning. Det skriver universitetet på sin hjemmeside. De fejlagtige beregninger gælder belastningen af miljøet i 2020 og 2021 – og ikke det, der har været genstand for den politiske debat, nemlig belastningen i 2016, 2017 og 2018. Dermed ændrer tilbagetrækningen af notatet ikke den kritik, der har været rettet mod regeringen og Eva Kjer – som handler om en større end skitseret miljøbelastning i landbrugspakkens første år.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 27-02-16 20:38

I har set og hørt for meget fjernsyn. ??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-02-16 21:23

Citat
I har set og hørt for meget fjernsyn. ??

Ikke for meget, men tilpas meget. Nok til at se råddenskaben i det hele.
Så på morgen tv, at selv Lars Barfod, undrede sig meget over Pape`s "redelighed".

Han burde nok slappe af, og i stedet invitere til lidt "mande hygge". Hvor han kunne få røven på komedie.

M.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 27-02-16 23:28

Det værste er jo åbenbart, at det er blevet gennemført inden de har gennemtænkt og regnet det igennem og ingen har åbenbart haft lyst at sætte sig ind i hvad damen ville gennemføre.

Det er jo næste ligesom i mange foreninger i landet, når formanden foreslår, noget tror alle at det er okay og hopper på vognen uden at sætte sig ind i sagerne.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-02-16 02:47

Citat
Det er jo næste ligesom i mange foreninger i landet, når formanden foreslår, noget tror alle at det er okay og hopper på vognen uden at sætte sig ind i sagerne.

Nå nå nå, nogen havde da sat sig lidt ind i det ser det ud til:
Citat
På trods af de seneste dages politiske tumult, skal landbrugspakken til afstemning i Folketingssalen torsdag den 25. februar. Her vedtages pakken under protester fra rød blok. De konservative stemmer for.

og andre legede lemminger:
Citat
De konservative stemmer for.

Nu har jeg ikke rigtig styr på politik, regnes konservativ for rød?
Og er der forøvrigt nogen der kan forklare mig det med de farver, hvad betyder det at et parti er rødt, blåt gult eller sort?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 149 point
Dato : 28-02-16 08:51

Det største problem er, at det er ok, at en politiker ikke er en del af det virkelige arbejdsliv.
Hvis de hver især havde et halvtidsjob ved siden af, eller det var et krav, at man først kunne blive politiker efter et vist antal år på arbejdsmarkedet, kunne vi måske være alt det kævl og ævl foruden!
Det er idag en fordel at være skolet til at kunne argumentere og stå fast på sit, uanset konsekvensen, og hvem man kværner på vejen til sit mål.
Og bliver det hele bedre af, at alt skal vises i TV. Er det naturligt og ønskeligt, at hvert eneste ord og handling skal sendes i TV!
I behandlingen af landbrugspakken, blev der virkelig gået til Eva Kjer Hansen. Det var ikke kønt.
http://www.altinget.dk/artikel/folketinget-vedtager-landbrugspakken-efter-heftig-debat

Breaking news, sociale medier og politikere er en farlig cocktail!

Skrivebordsarbejde og forskere, - kan vi virkelig nøjes med bogholderne og ”nødvendighedens paradigme uden målsætninger og uden medmenneskelige værdier”?
Ugens perfekte storm skabt af vrede, stolthed, magtarrogance og medier, er det politik på højeste niveau?

Tænk, hvis de danske virksomheder blev drevet efter den recept, som toppolitikerne anvender, ville de så ikke bukke under.

Burde der ikke mere end nogensinde sættes fokus på en politikers kompetence?

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 28-02-16 09:19

Jeg syntes Pape har trampet rundt som en elefant ( ikke at han ligner) i en glasbutik.

og mange politikere har måske ikke sat sig ordenligt ind i de papirer de har fået.

Så har Pape fået fyret en minister, ja men nu får han måske ikke noget mere grønt,
Hvor genialt er så det, var måler en ministerfyring eller mere grønt som han råbte så højt om
At C ville have og profilere sig med. ? For så har han ikke været særlig klog.

Set fra min lille lænestol, så er Pape blevet taget ved næsen /. Tøjret godt og grundigt,
Som de nu er i fuld gang med at forklare deres vælgere, og så er det store spørgsmål,
Om det lykkedes, måske ikke et helt let protjekt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-16 10:40

Hvis der er noget uredeligt i Dansk politik og som ikke kommer fra politikerne selv, så er det da propagandamaskinen i den borgerlige 'tænketank' CEPOS med cheføkonomen, tågehårnet og sandhedsvidnet: Det Talende Jakkesæt; Mads Lundby Hansen ..helt i front. Det han og CEPOS direktør Martin Ågerup har spredt i dagspressen af fantasier, løgne og giftigheder for håndholdt mikrofon, overgås kun af Goebels. Alligevel bliver CEPOS gang på gang hevet frem som faktuelle eksperter, når der skal argumenteres for velfærdsforringelse og lettelse af topskat til de velstillede.

Udtrykket: De røde lejesvende er et udtryk opfundet af Erhard Jacobsen i tidenes morgen som formand for Aktive Lyttere og Seere. De røde lejesvende i DR havde dog intet på sig. DR var på det tidspunkt styret af Venstrefolk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-16 11:05

Når det kommer til landbruget, dets lobby organisationer og dets borgerlige talerør Venstre er der vist ikke noget at prale af. Da landmænd ønskede og politisk fik hjælp til at udrette Susåen for at kunne bruge den fede blotlagte å jord, så var argumentet:

Lige som os... kan fisk bedst lide at køre på motorvej.

Katastrofe for å'ens dyreliv, men det var en bagatel. Landmændene udpinte så i løbet af få år jorden med et ekstraordinært stort udbytte pga. de mange aflejrede næringsstoffer. Men afdræning af å arealerne frigav også okker og gjorde den i løbet af lige så få år ubrugelig som landbrugsjord. Hvad skete der så? Joeh... nu forlangte landmændene økonomisk kompensation for at få åløbet lagt tilbage i sin oprindelige form. De mistede jo, de nu urentable jorde.

Så meget for landbrugets etik og moral.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-02-16 11:56

Mange tak for gode og konstruktive indlæg. Den eneste jeg ikke rigtig kan følge, er Molo. Som åbenbart mener at det eneste saliggørende er, at lukke landbruget helt ned.

Hvordan mon den økonomiske situation vil være i DK, hvis landbruget nedlægges. Så må vi håbe på mange fisk i Susåen, for der vil blive brug for dem.
Nok har vi en hel del industri, her i landet, men det meste er jo (kun) forarbejdning. (Samlefabrikker). Hvilket ta`r toppen af indtægten / skattegrundlaget.

CEPOS er gået min opmærksomhed forbi. Men det må jeg da rette op på.

Pape beklager den store postyr, omkring sagen. (TV midt-vest). Men jeg tror han fik det, han kom efter, nemlig promotion. Men lad os nu se, om "succesen" varer ved.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-16 12:53

Jeg forstår heller ikke Molo, men som bybo fra hovedstaden er han jo undskyldt,
han kender tilsyneladende ikke til hårdt arbejdende bønders oplevelser med kæmpegæld,
og nogen må jo betale for hans og vore sociale ydelser.

Derimod er jeg enig med katekismus, hendes sidste kloge ord:
>Burde der ikke mere end nogensinde sættes fokus på en politikers kompetence?

Selv gik jeg på Viborg Katedralskole 10 år før Anders F(j)og, og der lærte vi begge pli,
men jeg tvivler meget på at den Skallede Pave har gået der, selv om han er fra Viborg?

Håber han får en ordentlig røvfuld ved næste valg...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-02-16 19:55

@svendgiversen
Citat
. med overskud af gylle og emigranter??

der er aktisk ret stor forskel på emigranter og imigranter!
ligesom der er forskel på emission og imission når det handler om bl. a. gylle.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-02-16 19:56

... og aktisk skulle være faktisk
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-02-16 20:03

Korrekt, Cepos fodrer og bombaderer.

Molo skriver ikke, at landbruget bør nedlægges.
Han skriver, at landmanden starter med at få tilskud for at lave åen lige, for at forøge landbrugsjorden og dyrke den i nogle år, hvorefter landmanden forlanger tilskud for at lade den gå tilbage til oprindelig form, således at staten betaler igen.
Man havde ikke kendskab til kemien, så afvanding og udretning gjorde ikke noget godt ved jorden og vandløbene.
Nu bruges enorme summer får at få åer gjort kringlet!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-16 21:33

Mosebaek og svendgiversen synger med på det go'e gamle Venstre omkvæd:

Hvis det æ fakta? Så bestrider æ fakta!

Det var en gårdmand som 'opfandt' udtrykket i en debat med konservative, men Venstre har citeret flittigt!

https://da.wikipedia.org/wiki/Hvis_det_er_fakta_så_benægter_a_fakta

Således er det åbenbart stadig!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-16 21:46

Korrekt katekismus.
Jeg mener nemlig ikke på nogen måde at landbruget skal nedlægges i Danmark. Tværtimod.
Det skal styrkes og moderniseres med økologi, nye ejerskab- og driftsformer, samt .og ikke mindst; målrettet niece produktion. Med andre ord: LUXUS varer som kan markedsføres og sælges med go' profit og miljøsamvittighed til udlandets (iflg. økonomiske eksperters udsagn..) umættelige marked!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-02-16 23:45

Molo, Jeg har gennemskuet dig. Dit foretrukne landbrug, skal være i stil med "Bonderøvens", på Djursland. Det ville da også være dejligt, hvis vi kunne leve af at gå rundt på marken, og klappe en tre fire får på ryggen. (Han lever sikkert godt af DR).

Der er bare det problem, at vi alle ville lide en stille sultedød. Som landet ligger i dag, skal der altså langes varer over disken, og penge i kassen. Dette hyggenyssepysseri, kommer vi ikke langt med. Vi har igen, her på egnen, en stor gård der lægger tilbage til konventionelt drift. Det økologiske, kan bare ikke køre rundt.

I øvrigt er det ikke bare økologiske køer, der går på græs, som jeg mener vagnr påstod i en anden tråd.

Som jeg vist før har været inde på: Er der 1. mill. regulære skatteydere i DK. Altså skatteydere, der betaler mere i skat, end der hentes hjem igen, af mere eller mindre finurlige veje. Jeg tror det næppe i dag. Tallet er nok højt sat til en ½ mill.

Så at eksperimentere med vores eksport, kan ende i en katastrofe.

Jeg bliver også blød om hjertet, når jeg ser Morten Korch landbrug, på film. Men bliver ret hurtigt revet ud af drømmen, og tilbage til det virkelige liv.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-02-16 06:21

Mosebaek ->
Citat
Dit foretrukne landbrug, skal være i stil med "Bonderøvens"

Nej, det ved Gud i alle rigers himmel og lande er ikke mit foretrukne landbrug. Den platugle er mig en smule for entreprenant!

Når jeg taler nicheproduktion tænker i jeg ikke i Morten Korch'ske baner med slægtsgårde og herremænd. Tværtom. Der kommer heller ikke penge i kassen ved SUPERMARKEDS landbrug som eksempelvis mælke- eller svineproduktion. I den retning bliver vi snart udkonkurreret af os selv ...eller rettere de storbønder som har flyttet produktionen af svin med EU støtte til lavtlønslande med lempelig miljølovgivning som Ungarn og Rumænien.

Jeg tænker på forædlede produkter som økologiske andefarme, svampedyrkning, karpesøer og andre eksotiske landbrugsprodukter som kan afsættes til aftagerlande som er parat til at betale en højere pris for kvalitet på varer de ikke selv formår at producere i større mængder.

Andelstanken var sund, men er blevet ødelagt af landbruget selv: Arla og Danish Crown for eksempel. Vi skal tilbage til fællesbrug, men jeg kan allerede høre Venstrefolk pege fingre ad mig:

KOMMUNIST !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 01-03-16 07:38

Vi skal – på sigt - ikke acceptere kvælstof fra landbruget udvaske i vandmiljøet.

Blot fordi nogle ”landmænd” NB1 ikke behandler deres jord med respekt (sikre regnorme kompostering, undgår sammentrykning, …), og gødsker økonomisk optimalt - mere end planterne kan nå at optage, alt efter jordens beskaffenhed.

1. Når jeg ser aftenshow dr.dk d. 25. feb. 2016 i det 33 minut af 52 minutter hører jeg udsagnet: ”Landbrugsareal har ikke nok kvælstof i sidste del af afgrødens vækst periode”:

Med eneste viste konklusion ”Derfor skal vi (landmænd) have lov at bruge mere kvælstof”er absurd!

Men hvis perspektivet er at mange landmænd behandler deres jorden galt:
- jorden trykkes sammen af forkert behandling og for tunge maskiner.
- valg af afgrøder der ikke giver plads til regnorme som kan tilfører jorden kompost og give huller så den kan suge regnvand og holde på gødning som en anden svamp.
- Da landbruget begyndte at sprede gylle, frem for at have det adskilt afføring i lort og pis, husker jeg at planterne ville kunne udnytte gylden ringere end når pis og lort var sammenblandet.

Dagens problemer er måske delvist eftervirkninger af tidligere forkert beslutning.

2. Med et andet perspektiv “future farming systems” CTF: “Europe is a member organization of farmers, advisors, machinery companies and other with interest in future farming systems”.

Som jeg ser det (NB2) bliver markerne - totalt set - gødsket rigeligt, men den gødning der gives, bliver vasket ud før planterne får bundet den – og til stor skade for vandmiljøet, og det på grund af fejlbehandling af jorden i forhold til afgrøder.

NB1: Og når jeg skriver ”landmænd” i citations tegn er det fordi, at landbrug ofte har tilknyttet både en økonomisk- og teknisk rådgiver, så landmanden blot er arbejdsmand - med konkursrisiko - og på egen bedrift.

NB2: Skiftekær gård på Tåsinge er pt. i gang med kontrollerede forsøg, for at dokumentere perspektiv se http://ctfeurope.dk/2013/skiftekaer/

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-16 11:24

Igen, mange tak for indlæg. Kom til at tænke på, at der måske burde differentieres, lidt mere mellem de forskellige typer jorde, og ang. beliggenhed. (Ved ikke i hvor stor omfang, det sker nu).

Men når man hører debatten, lyder det som om alt jord er omgivet af vandløb, åer, søer og fjorde.
Det er jo langtfra tilfældet. Det er jo heller ikke alle jorde, der har lige stor udvaskning.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-16 12:26

Ifølge en artikel i dag i Jyllands Posten kommer kun 5-6 % af kvælstof forureningen i Danmark
fra Danmark selv, resten, hovedparten, kommer ude fra. Næsten halvdelen østfra.

Så Molo, og andre østdanskere, får meget lidt fra gylle udledt af danske bønder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-16 14:52

svendgiversen -> ..og det posulat ..er så en AND !

Tallet er omkring 70-80 %
Citat
I Danmark måler man hvert år, hvor udledningen af blandt andet kvælstof stammer fra. Resultaterne udgives af DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, som hører under Aarhus Universitet.

Den seneste opgørelse stammer fra 2015 og er lavet på baggrund af data fra 2014. Opgørelsen viser ligesom de seneste år, at landbruget står for 70-80 procent af den samlede kvælstofudledning, fortæller direktør for DCE, Hanne Bach.

Kilde: http://www.dr.dk/nyheder/indland/faktatjek-la-tager-fejl-om-landbrugets-miljoepaavirkning
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-16 15:19

Her er en intersant artikel:

http://www.maskinbladet.dk/artikel/claus-hansen-forsvarer-eva-kjers-tal?utm_source=mbo&utm_medium=newsletter-20160301-1105&utm_content=http%3A%2F%2Fwww.maskinbladet.dk%2Fartikel%2Fclaus-hansen-forsvarer-eva-kjers-tal&utm_campaign=Nyhedsbrev

Skal indrømme den går hen over mit hovede. Men eet forstår jeg: Som i så mange andre henseende, kan man selv "fabrikere" resultatet, alt efter interesse og politisk observans.

Det meste er jo skøn/fejlskøn. Bl.a. måle sig frem til, hvordan tingene ser ud om 5 - 10 år. Det kræver vel at man er synsk.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-16 17:31

Nu er der jo så stor forskel på 5-6 % og >Tallet er omkring 70-80 % ,
at det ikke kan være det samme man taler om?

Jeg ser intet om kvælstof forurening fra udlandet i dit link Molo?

Og jeg tror ikke en seriøs avis vil bruge en hel side på en and??

Andre end jeg læser vel Jyllands Posten og kan bekræfte indholdet i den pågældende artikel???

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-16 18:01

Lidt tankespind:

Kom til at tænke på, hvor underfundig det danske sprog, i grunden er. Står vel for orden, styr på tingene. Men jeg kan da huske, når vi unger havde leget og rodet rundt. Mor kom og sagde "sikke en redelighed, kan i så få ryddet op". Det mentes jo så lige modsat, af ordets betydning. Ak ja, det var dengang.

M.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 01-03-16 19:48

Det er lidt ærgeligt,at der ikke er en "ægte"landmand blandt Kandus læsere !!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-16 20:43

Der må være flere >"ægte" landmænd, her på kandu.

Ja, jeg er bondesøn af kendte kvægavlere i Himmerland gennem generationer,
og selv om jeg nu er en pensioneret ingeniør,
har jeg stadig nær jord kontakt til landbruget,

eksempelvis har min nye kones ældste søn en stor gård nordenfjords med ungkvæg.
Nogle af dem tisser, også om natten, når vi ikke ser det.

Og mon ikke vor kvælstof forurening skal ses i en større europæisk sammenhæng?

Og "sikke en redelighed",
så mener man jo lige det modsatte, der er ikke rede på noget, men urede...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-16 07:08

svengiversen -> Selv uden artikler og tal må det være indlysende at det ikke er udlandet som forurener vore vandløb, fjorde og kystnære områder. Taler vi om den samlede mængde kvælstof i de danske vandmasser, Østersø og Nordsø inklusive, passer tallet 5% sikkert udmærket, men iltsvind i indre farvande som følge af udledning af næringssalte er vor egen skyld og det er der, som det gør mest ondt på plante og dyreliv.

De andre Baltiske lande kører jo ikke deres drænvand til Danmark i tankbiler og hælder det ud vore fjorde, søer, åer og bække.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 03-03-16 11:27

UREDELIGHED..
Står der i spørgsmålet - dette er meget betegnende for mange af indlæggene, hvor skriverens indlæg både er uredelig i ordvalgene og også uredelig i omgang med facts. Måske skriver man for hyggens skyld, så må det vel være , som det er, men, hvis man ønsker at blive taget alvorligt, er det ikke en god måde at føre sig frem på.

Med mere base i virkeligheden kunne emnet jo ellers have været interessant....

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-03-16 19:59

Tak for svaret katekismus. Som jeg er meget enig i.

M.

Kommentar
Fra : katekismus