/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dyr eller billig olie?
Fra : Lincoln1242
Vist : 312 gange
50 point
Dato : 25-02-16 21:29

Min bil, der er en snart 10 år gammel Chevrolet Epica (benzin), skal have godt 6 liter olie ved hvert olieskift, og skal også efterfyldes en gang imellem (ca. 1 liter pr. 2.000 km).

Da jeg synes olien er lidt dyr (Castrol Edge 5W-30; pris 100 kr./l ved køb af 4 liters dunke, 60 kr./l ved køb af en 20 liters dunk), så overvejer jeg om ikke en billigere olie kan være lige så god. Jeg har fundet en 10w-40 til 30 kr./l. Bilen er i instruktionsbogen angivet til at skulle køre på enten 5w-30 eller 10w-40. Så langt, så godt.

Så er der de mere tekniske specifikationer. Instruktionsbogen siger om 10w-40 olien at den skal være en ”API SJ (ILSAC GF-II)”. Den billigere olie, jeg har fundet, oplyser følgende: At det er en ”API SL” og ”ACEA A3/B3”.

Jeg spørger ikke om den dyrere olie er den bedste – men om den billigere olie (også) vil være ok at bruge?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 25-02-16 22:06

Du kan roligt købe den billige, bilen er ligeglad og du sparer penge... God weekend

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 60 point
Dato : 25-02-16 22:26

Netto/Føtex har til tider nogle billige 1 liters liggende ved kassen, dem bruger jeg eller det billigste fra Biltema.
Du burde måske overveje en tykkere olie - bilen er rimelig ligeglad, det tager dog lidt længere tid at nå rundt i motoren, især om vinteren

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 25-02-16 22:48

Tak for svaret mig-selv.

Det er faktisk 1 liters dunke i Aldi, jeg har kig på ;)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-02-16 01:40

Det vigtige er API SL.
Apibetegnelsen skal være SL eller senere bogstaver i alfabetet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-02-16 14:26

Det er faktisk også der jeg køber en dunk eller 2 - kom til at skrive Føtex som jeg meget sjældent handler ved.

Men at din bil bruger så meget olie, er nok en anden snak, er det kommet pludseligt eller bare med tiden.
Mener du kan få nogle tilsætnings ´stoffer´ der forhindrer stort olie forbrug - ikke dem fra Thansen.
Har selv handlet her og fået gode varer og vejledning:

https://www.oliebiksen.dk/shop/frontpage.html