/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hjælp til billig tandlæge
Fra : rasha01
Vist : 913 gange
500 point
Dato : 23-02-16 11:28

Hej alle sammen,
Jeg søger hjælp til at finde en billige men gerne god kvalitets tandlæge. Det må gerne være i danmark, eller uden for danmark i europa. jeg har hørt at det skulle være billigt i flensborg. Derfor ville jeg hører om nogen kender en sted hvor det er meget billigt. og evt. hvormeget det koste hvis man skal have lavet implamentater?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 12:09

Flensborg er måske lidt billigere end her i landet, men mange har jo afdragsordninger. Du kan hurtigt komme til at rejse en masse penge op. Jeg ville ikke få det lavet i "Europa". Hvis du ikke har råd til implantater, så vælg en anden "løs" løsning.
Jeg forstår udmærket dit spørgsmål. Gemalen har tænder for beløbet af en mellemstor bil i munden.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 12:13

Det er ikke altid at kvalitet og pris hænger sammen, men hvad vil du gøre, hvis du får det lavet i udlandet til en billig pris - og det viser sig at være fusk? Helt bortset fra at det med implantater kan være en smertefuld og drøj omgang - og da især, hvis man skal rejse langt efter det. Du spørger efter prisen, men den ligger omkring 5-10.000 kr. pr. tand, + eventuel kæbekirurgi, modeller, midlertidige tænder osv. Det er ikke nogen standardvarer - og hvis det er - er det ikke noget du skal købe.
Ingelein

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 23-02-16 12:30

Hej Ingelein,
Tak, for dine gode råd. Jeg har prøvet andre løsninger, men det var meget besværligt, derfor ser jeg denne som min udvej.
Desuden er jeg helt enig i din svar, hvad jeg skulle gøre hvis det viser sig at være fusk.
Derfor tør jeg ikke tage chancen før nogen kan anbefale et sted de selv har prøvet eller hørt om som er god. jeg har hørt folk sige i polen er der danske tandlæger osv. men jeg søger efter et specifik tryg og billigt sted som jeg kan tage hen, for det er mange implantater der skal laves. Derfor tænker jeg hvis nogle kunne fortælle et sted, så kunne det jo være jeg få mængde rabat siden det er mange implantater.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 13:02

Hej rasha01
Min mand fik implantater i hele overmunden og delvis i undermunden. Nu er det jo ikke sådan at man får et implantat for hver tand. Man kan få bygget bro mellem 2 eller flere tænder.
Hvis jeg skal give dig et godt råd, så gå til en anerkendt dygtig tandlæge og lad vedkommende give dig et tilbud - og eventuelle alternativer. Du er jo ikke forpligtet til at tage imod tilbudet, men har så et udgangspunkt.
I min mands behandling indgik der en kæbekirurg fra Schweiz, som var på "arbejde" 2 gange. Min mand er lige fyldt 80 - og det er 8 år siden han fik lavet sine tænder. Han havde arvelig paradonthose. Et implantat i undermunden måtte laves om! Det går der så 6 mdr. med inden kæbeknoglen igen er helet, så der kan komme et nyt implantat. Så af den grund kan jeg heller ikke anbefale behandling langt fra DK. Der har ikke været noget med tænderne siden han fik dem.
Min søn på nu 47 år fik slået 2 tænder i undermunden ud ved leg. Indtil han var voksen betalte forsikringen hans "nye" tænder. Sidste år afveg de så meget i farven fra de andre tænder og var også revnet. Han fik et nyt implantat, d.v.s. 2 impantater. Det viste sig, at kæben ikke var stor nok til de 2 tænder. Derfor blev implantaterne fjernet, kæben skulle restitueres over 6 mdr, hvorefter der kun blev indsat 1 implantat, som blev bygget op med 2 tænder. Nu er alt ok.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 13:04

Og et lille nb:
Selvom nogen har gode erfaringer fra udlandet og billige tandlæger, så kan du af ovenstående læse, at der kan være komplikationer selv med den bedste tandlæge.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-02-16 13:30

Fatter ikke at implamentater kan koste over 100.000, det er jo blot nogle stifter der bliver sat ind i kæbeknoglerne

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 13:45

Hej LuffeA
Helt præcis 138.785,66 DKK .
Nu er det jo ikke træ eller beton, der skal bores i, men kæbeknogler, der skal behandles sådan at de ikke flækker, at der går betændelse i skidtet og mange andre ting, som du eller jeg ikke ved noget om. Endelig er der jo også et modelleringsarbejde osv. Mine egne tænder er efterhånden helgarderede med keramiske kroner. De koster også mellem 8-10.000 kr. stykket. Meget er jo også arbejdsløn til tandlæge, kirurg, dentallaboratorie osv. (Mange tænder laves faktisk i Kina i dag). Til mine første danske kroner fik jeg diverse attester med vedr. de materialer der var anvendt.
Så nej, vi kan ikke selv slå de manglende pløkke i. Det bedste er at passe sine tandlægebesøg, selvom det jo heller ikke befrier for nedarvede tandsygdomme som paradonthose.
Men du har da ret i at det er dyrt.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 23-02-16 14:45

Min kone blev fejlbehandlet her i Gråsten og flyttede til Flensborg,
jeg er nu også skiftet til denne hendes tandlæge, halv pris af hvad jeg betalte i Sønderborg:

Mozartstrasse 42, i den østlige bydel, rundt om havnen og så til højre. tel 0461 63500,
fra Danmark med 0049 foran og så vist uden det første 0 i 461 lig Flensburg.

Min kone bliver behandlet hos ejeren, der taler dansk,
jeg hos en yngre tysktalende assistent, ganz egal mit sprache,
bare de kan deres kram, det kan de og de er billige...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-16 14:52

Supplerende,
min kone fik indsat en guldtand uden ordentlig rodbehandling,
da hun fik ondt, borede tandlægen ned gennem guldkronen,
der så flækkede og hun fik, trods protester, regninger på begge guldkroner.

Det sker ikke hos vor nye tandlæge i Flensborg.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 15:01

Hvis spørgeren bor på Sjælland eller i Skagen og heller ikke er velbevandret i det tyske sprog, selvom halvdelen af befolkningen i Flensborg taler dansk, er det jo også lidt længere væk end lige over grænsen. Du bor så tæt ved Flensborg at det for dig er det samme som hvis vi skal til Kolding, Vejle eller Fredericia.
Min tandlæge i DK betaler også sin skat i DK og beskæftiger et Dentallaboratorie i DK.
Svend: Du ved at vi har familie i Flensborg, så vi kunne sagtens have valgt en tandlæge/læge i Flensborg, men vi har nu valgt at bo og leve i DK med alt hvad dertil hører. Hvis vi en sjælden gang handler i Flensborg er det fordi vi kan få ting, som f. eks. Sauerkraut og gepökeltes Fleisch dernede og andre ting, som Steckrüben og den slags, som giver minder fra vores barndom og som ikke fåes i vores nærhed - måske i storbyerne.

Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 15:05

....... og hvor ved du fra, at det ikke sker hos din tandlæge i Flensborg? Der findes jo også gode og dårlige tandlæger her i DK, såvel som i DE. Det var aldrig sket hos MIN danske tandlæge i Fredericia. Min søns første implantater, som ikke var ok, kom han heller ikke til at betale for. Tandlæge sagde, at det burde han have forudset, så sønnen fik endda smerterabbat. Og det får man hos en anstændig tandlæge!
Ingelein

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 23-02-16 15:42

Hej
På Tandlægeskoler rundt om i landet har du mulighed for at blive behandlet af tandlægestuderende under supervision. -Og nu hvor du har specifikke tandproblemer, kan du bede din tandlæge om en henvisning til en Tandlægeskolen nær dig. Henvisningen skal være skriftlig med oplysning om, hvilken behandling der ønskes.

Prøve at tag en snak med din tandlæge og måske kontakte en Tandlægeskole nær dig og få mere info om din situation m.m.

Du kan få/læse mere info her:
------------------------------------------
Tandlægeskolen - Københavns Universitet
http://odont.ku.dk/
Tandlægeskolen - Aarhus Universitet
http://www.au.dk/tandlaegeskolen/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-16 15:51

Ja ingelein

Som sagt skiftede min kone tandlæge på grund af fejlbehandling,
selv skiftede jeg efter at min gamle tandlæge gik på pension,
og solgte sin praksis til et par yngre kvindelige tandlæger, som jeg aldrig så,
jeg fik nu min tandbehandling/rensning af en mindre kyndig tandplejer, men til samme pris.
Så skiftede jeg også...

Fint nok med at bo i Danmark og betale 25 % i moms på alting,
vi er nogle pensionister her i grænselandet, der meget mod vor vilje prioriterer anderledes.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-02-16 16:27

McBobo

Meget godt med de tandlæge(høj)skoler, men man skal stadig selv betale anvendte materialer.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 18:13

[CITATvi er nogle pensionister her i grænselandet, der meget mod vor vilje prioriterer anderledes.
]Indsæt dit citat her[/CITAT]

Hm..... Svend - det vil sige at du er viljeløs? Men du får vel din folkepension? Vore børn havde heller ingen KALKHOFF cykler men dansk fabrikerede. Vi frabad os simpelthen at bedsteforældrene kom med billige tyske cykler til dem.

Og Svend Giversen: Det vi betaler mere i moms får vi hjem igen i form af højere lønninger. Summa Summarum er leveomkostninger faktisk ens på begge sider af grænsen, med tendens til at vi har det bedre her i DK end på den anden side af grænsen trods 25 % i moms.
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-02-16 18:14
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 18:15

Og min tandlæge anbefalede mig også at få mine visdomstænder opereret ud på Tandlægehøjskolen, fordi han vidste at jeg ikke var nogen pivskid og hellere brugte penge på et par nye jacketkroner hos ham
Ingelein

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-02-16 18:51

Citat
Meget godt med de tandlæge(høj)skoler, men man skal stadig selv betale anvendte materialer.
Det gør du vel også hos tandlægen... + tandlægens fortjeneste på materialerne...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 19:17

Jeg betalte ikke noget for at få fjernet visdomstænderne. Bedøvelse plejer ellers at koste flere hundrede kroner.
Det er vel også rimeligt at arbejde på et dentallaboratorie betales af modtageren af bisserne.
Ingelein

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 23-02-16 19:50

Nu ved jeg ikke,hvor i landet du bor.Vi bor på Nordfyn,har flere gange brugt en tandlæge der har praxis i Sdr.Lügum,(syd for Tønder),det er næsten nøjagtig den halve pris,kvaliteten er helt i orden,de taler også dansk.Jeg vil tro,at ca.50 % af kunderne er danske.Husk,at selvom du bliver behandlet i Tyskland,får du en mindre del dækket af sygekassen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 19:59

En væsentlig del af besparelsen ligger i den mindre moms i DE, HVIS DER OVERHOVEDET ER MOMS PÅ TANDLÆGEYDELSER. Desuden er timelønnen mindre. Men der er også andre forskrifter med hensyn til materialevalg i DE.
ingelein

Er der moms på tandlægeydelser i DE?.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 20:42

Nej, der er ikke moms på tyske tandlæge/lægeregninger. Derimod skal den kategori betale "Umsatzsteuer", som er 19 % og kan under visse omstændigheder lægges på regningen. Det gør den dog ikke altid.
Ingelein
http://www.aerztezeitung.de/praxis_wirtschaft/finanzen_steuern/article/857093/aerztliche-leistungen-umgehen-aerzte-umsatzsteuer-falle.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-16 21:25

Jeg har nu fundet vore sidste regninger frem fra vor tyske tandlæge,
og tilsyneladende er de helt uden moms?

Altså hverken de tyske 7% og 19 %, mindre end vor danske 25 %,
så, meget brødebetynget, hvem snyder nu hvem??

Hvor meget dummer vi fattige pensionister os så her i grænselandet, og meget værre,
lige i nærheden får jeg lavet service på min bil, også cirka halv pris, især på reservedele
og på lørdag bliver jeg klippet til 19 €, i Sønderborg gav jeg over 200 kr.

Jeg er ked af det, vil gerne betale lidt mere for at bo i dejlige Danmark,
men der må være en rimelig øvre grænse for mere betaling herhjemme.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 22:27

Svend, du er så god til tysk at du kan læse dig til at der hvis tandlægen er lovlydig skal opføre 19 % Umsatzsteuer på din regning.
Jeg synes ikke at du udviser det rette samfundssind. Hvor var du iøvrigt indlagt med din blodprop i benet? jeg vil gætte på Danmark. I Tyskland er forholdene nemlig betydeligt ringere. Man skal f. eks. nemlig selv medbringe alt sit tøj. Det synes jeg er ret uhygiejnisk.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 22:33

@svendgiversen.Jeg tror ikke at du er fattig pensionist, snarere nærig eller påholdende og vil ha' i pose og sæk.
Jeg er derimod dum og naiv og det er jeg glad for i denne forbindelse.
Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-03-16 21:41

Jeg er fattig pensionist.
Før det var jeg lidt mindre fattig førtidspensionist.
Da jeg pludselig mistede to guldtænder hos en dansk tandlæge, bad jeg en anden tandlæge på klinikken om at søge tilskud fra kommunen til en implantattand.
De betalte ,en del af hvad en protese ville koste.
Jeg betalte selv resten.

Jeg kender ikke din økonomi, men måske kan du også få tilskud?
Og måske kan du få lån i din bank til den del, du selv skal betale?

Tandlægeskolen er også en god mulighed. Jeg brugte dem til renovering af mine tænder, da jeg var en del yngre.
Trods voldsom tandlægeskræk, så har jeg kun gode minder derfra. Alting blev forklaret for mig. Og der var hele tiden en seniortandlæge inde over til at holde øje med processen.
De tænder holdt i rigtig mange år, til jeg på grund af en uforklarlig hjerneskade valgte at få fjernet al amalgam på grund af kviksølvet. Hos en specialist i det område.
Det tog jeg banklån til.
Og de tænder holder næsten allesammen endnu. 25 år senere..

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 16-03-16 12:34

Jeg beklager meget for at jeg ikke har svaret på alle de mange fine tilbagemeldinger der er kommet. Jeg har haft en lidt presset tid for det sidste så jeg glemte alt om dette indlæg.

Derudover, vil jeg gerne takke jer alle sammen for jeres råd, det sætter jeg virkeligt store pris på.

Jeg vil nu se nærmer på links og råd der blevet sat op og undersøge priser.

1000 tak for alle sammen, der har brugt jeres tid på at hjælpe mig.

Godkendelse af svar
Fra : rasha01

Dato : 16-03-16 12:37

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 12:56

Selv tak,

nu bliver jeg så nok igen anklaget for at anbefale dygtige tyske tandlæger under 20 km herfra,
efter fejlbehandlinger her i Danmark og behandling af billigere tandplejere til samme pris.