/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ekstern harddisk
Fra : ba45
Vist : 406 gange
300 point
Dato : 23-02-16 07:20

Har købt en Toshiba harddisk 1TB til at optage tv. Har fået at vide, at den skal formateres, hvordan gør jeg det med Windows 10?.

Mvh. BA45

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 23-02-16 07:53

sætter den i din computer

så finder du den i denne computer højre klikker på hardisken og så klikker du på formater MVH Spiren

Kommentar
Fra : ba45

Dato : 23-02-16 09:13

Jeg kan ikke se harddisken i denne computer. Kan se den i indstillinger under enhedder. Her kan jeg kun få lov til at fjerne den.
Mvh. BA45

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 300 point
Dato : 23-02-16 09:36

Tilslut harddisken din computer.
Brug tastekombination på dit tastatur, Win+E
Find den harddisk der har en kapacitet på 1TB, eller på ca. 920 GB da Windows tager ca. 80 GB til partitionstabel.
Højre klik på den og vælg formater
Sørg for at Filsystem er NTFS, størrelse på allokeringsenhed er sat til 4096 byte og vælg Ekspresformatering, lige som på mit billede. Jeg har brugt en USB, så tag ikke hensyn til kapaciteten.
http://peecee.dk/upload/view/457164

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-02-16 09:46

Nu kommer det an på hvilket filsystem der kræves. Windows 10 kan kun formatere FATxx eller NTFS. (1TB er vist lige stort nok til en FATxx partition.) Da et moderne TV ofte har et styresystem basere på Linux kan Man man godt komme ud for at det skal være et af filsystemerne EXTn, ReiserFS, XFS, eller l..

Men prøv først dette:

Klik på vinduet og vælg "Alle apps", vælg "Søg", skriv "Computeradministration" og klik på "Computeradministration" når den vises som søgeresultat. Ude i venstre side klikker du på "Diskhåndtering". Du vil da kunne finde alle diskene i midten. Din nye disk er formentlig helt tom helt uden noget filsystem, derfor kan du ikke se den i Stifinder, men du vil kunne se den her. Højreklik på disken og vælg "Formater".

Hvis du efter at have gjort dette stadig ikke kan bruge din disk på dit TV så vil jeg anbefale at du henter Gparted fra http://gparted.org/download.php brænder ISO-filen på en CD og booter på denne. Se i manualen til dit TV hvilket filsystem der skal bruges, men hvis man ikke kan bruge NTFS, er der meget stor sandsynlighed for at du kan bruge EXT3.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-16 11:05

Citat
Har fået at vide, at den skal formateres
du skal ikke lytte for meget til andet end manualen til det TV som harddisken skal tilsluttes, måske udfører TV den formatering når du tilslutter harddisken ellers er FAT32 det sandsynlige filformat men igen: Hvad står der i manualen til TV

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-02-16 11:50

Citat
ellers er FAT32 det sandsynlige filformat

Jeg har lige set at FAT32 skulle kunne håndtere diske på op til 2TB, så den kan godt bruges. Men det er rigtigt at du skal se i manualen, og evt lade TV'et selv formatere hvis den kan. Hvis du har mulighed for at vælge så kan både NTFS og FAT32 læses af Windows. Både NTFS og EXTn er bedre og mere stabile filsystemer end FAT32, men EXTn kan ikke læses af Windows uden specielt software.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-02-16 16:01

Sæt den til TV og gå ind i TV indstillinger og find dit drev - lad TV formatere din disk

Godkendelse af svar
Fra : ba45

Dato : 29-02-16 10:27

Tak for svaret webnoob. Havde muligvis formuleret mit spørgsmål forkert.men besvarelsen var ok. Har ringet til Sony 4 gange, men hver gang sagd de kun noget om fomateringen. Den sidste gang til hotlinen, påpegede personen, at når der kom opdateringer på et smarttv, skulle jeg gendanne fabriksindstillingerne, først da virkede
Mvh.
BA 45