/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skævt forbrug af koldt og varmt vand?
Fra : cristian2
Vist : 396 gange
40 point
Dato : 22-02-16 18:23

Kan I afklare et væddemål ifbm. fjernvarme?

Den ene siger:
Der er en direkte sammenhæng mellem forbruget af koldt brugsvand og varmt brugsvand (til håndvaske og bad) i enhver ejendom. Dvs.: Forbruget af varmt vand vil ikke kunne stige fra fx 80 til 160 M2 på et år, uden at forbruget af koldt vand også er fordoblet (sådan cirka).

Dean anden siger:
Forbruget af varmt brugsvand afspejles ikke i forbruget af koldt vand. Hvis der et år er tale om en fordobling af varmt brugsvand, kan ejendommens forbrug af koldt vand stadigvæk godt ligge på sammen niveau som i de forudgående år.

Hvem har ret?
Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 22-02-16 19:02

Jeg har ret.
Kom med noget mere konkret.
Er det med vandmålere på k.vand og v.vand.
Eller blandes andet ind i regnestykket?
Fx. Fjernvarmemåler?
Og er alle armaturer tætte?
Fokus er nødvendigt, fokus på de rette målere.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-02-16 20:05

... de gængse fjernvarmemålere er også en del af regnestykket, ja. Altså de informationer som varme- og vandforsyningen årligt beder om at få oplyst fra en ejendom.

Der tages ikke højde for utætte armaturer.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-02-16 20:08

Enhver ejendom er ikke et korrekt udtryk.
Der er jo typehuse, hvor man har gas, eller fjernvarme. Ved fjernvarme er der afregnet efter energi og man måler ikke på forbruget af varmt vand, men forbruget af fjernvarme energien.

Her kan forbruget af koldt vand godt stige til det dobbelte, fordi der bilvaskes, vaskes, vandes osv.

I boligblokke kan der afregnes med koldvandsmåler og varmvandsmåler, sidstnævnte dog typisk energimåler (Som også kan fortælle kubikforbruget)
Hvis vi forestiller os at der flytter flere ind i lejligheden, der står under bruseren (Ikke nødvendivis samtidig) så vil forbruget af varm vand stige, det vil kold vand ogs børste tænder, kaffe, WC. også.
Så nummer et har mest ret.
VH Palle

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 40 point
Dato : 22-02-16 20:34

Der er ingen fast sammenhæng. Og alligevel en smule. Bruges dobbelt så stor mængde varme til brugsvandsopvarmning stiger den forbrugte vandmængde også (almindeligvis). Men adfærd er forskellig. Har set et utal af huse og har aflæst ufattelig mange log's i varmepumper. Og der forbruges stygt forskellige mængder varmt brugsvand, og ligeledes brugsvand. Små børn der leger med lokummet. Koner der skambruger varmtvand til afskylning af porcelæn. Teenagere der står halve timer under bruseren. Teenagere der bader flere gange dagligt. Har selv en teen i huset. Kan selv bade to x dag om sommeren. Men ser mig alligevel overhalet vandforbrugsmæssigt med mere end gang to fra de slemme jeg har set. Pensionisterne kan vi så se har lært at spare og de fremviser noget under det halve forbrug af undertegnede. Altså er der ikke rigtigt noget der er bare lige.

Når alt dette er sagt, stiger du pludseligt til gange to, uden at dit totale vandforbrug er steget, lugter det fælt af syge varmemålere. Men den er svær at bevise. Og clorius m fl. er fuldstændig som elselskaber ikke meget for at indrømme fejl og er ret dygtige til at destruere/bortskaffe beviser for de har uret.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 23-02-16 07:03

Ændringer kan skyldes at nogle personer har for vane altid at åbne for varme hane, når der bruges vand, upåagtet at første vand er koldt, men har været varmt.

Brugsvand forbruget ændres voldsomt, hvis vandhane eller toilet løber konstant.
Fjernvarmevand forbrug ændres med vejret.

Og den eneste sammenhæng mellem de to målinger er, at efter brugsvand måleren opvarmes det varme vand af fjernvarmevandet måleren.

NB: Normalt måler man ikke forbrug af varmt brugsvand separat.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 08-03-16 19:59

Tak for svaret 3773.