/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pdf - fordele?
Fra : ingelein
Vist : 391 gange
50 point
Dato : 20-02-16 21:53

Hej -Jeg skal scanne et hav af forskellige dokumenter fra min tid som designer. Jeg har mange ringbind fyldt med opskrifter, udklip fra det ugebladene har udgivet, originale tegninger osv. Nu er tiden kommet til at vi overvejer at flytte i et mindre hus. Derfor skal indholdet i ringbindene digitaliseres. En ny scanner, Canon Canoscan 9000 Mark II er indkøbt, fordi jeg også har flere ringbind med meget store dias, taget af en profi fotograf.
Scanneren er for viderekomne
Den giver mulighed for at scanne til PDF filer med det samme. Men spørgsmålet er, om det er det rigtige at gøre. Jeg er heller ikke klar over, hvor meget en pdf. fil fylder i forhold til et almindeligt JPG scan. Er der mon nogen, der kan komme med et bud på det? Jeg har ikke googlet mig til et fornuftigt svar. Jeg kan jo prøve at scanne begge dele - selvfølgelig! Men kan en PDF. fil bruges senere. Jeg ved at jeg ikke umiddelbart kan konvertere den til andet.
Ingelein

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 20-02-16 22:03

vil helt klart anbefale adobe pdf fordi du med adobe acrobat pro kan redigere i filerne til enhver tid.
vh fox

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-02-16 22:05

PDF fylder markant mindre end en jpg, men du kan f.eks. ikke billedbehandle på den senere, hvis det er det, du vil, men til lagring fylder PDF mindre.

Så det afhænger af, hvad du tænker på at gøre med det indscannede i fremtiden.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-02-16 22:08

Jeg vil helt sikker anbefale PDF-format. Hvad filerne komme til at fylde på din harddisk, kan du jo selv teste ved at prøve begge formater. Og så skal du lige huske, at JPG-format kan fylde meget forskelligt alt efter hvilken opløsning du benytter dig af.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-02-16 22:13

Tak for svarene. Jeg må lige eksperimentere lidt, for jeg kan scanne 6x7cm billeder med 9600 dpi og det fylder jo enormt meget. Nu vil jeg prøve de mange muligheder der er - men jeg tror lige som I, at det er i PDF jeg skal gemme magasinbladene. Her er det mere en god tekstgengivelse, som spiller en rolle for et senere brug. Til de fleste billeder på magasinsiderne har jeg de originale dias.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-16 22:30

Personligt scanner jeg altid til billede - og redigerer osv (og gemmer til det færdige resultat er som det skal være) - der efter kan du? bruge dette til at samle det hele til en stor PDF fil, hvor du også får muligheder til at redigere videre på det gemte/ tilføje kommentarer osv:
PDF-XChange Viewer
http://www.tracker-software.com/product/pdf-xchange-viewer
og
https://www.tracker-software.com/product/pdf-xchange-pro

Ulempen ved at scanne direkte til PDF er at kvaliteten/ hvis du senere udtrækker billeder er de stærkt nedsat i kvalitet.

Adobe er igen for dyrt i forhold til hvad det kan.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-16 22:37

Citat
PDF fylder markant mindre end en jpg

http://www.balesio.com/fileminimizersuite/eng/index.php
Mener der engang var et gratis program der kunne det samme - men ? alle pengene værd, bare det står på ´standart´ indstillingerne - så skal der eksperter til, for at se forskel, samt størrelsen på billedet er reduceret med 90%.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-16 22:39
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-02-16 22:41

Citat
Men kan en PDF. fil bruges senere. Jeg ved at jeg ikke umiddelbart kan konvertere den til andet.

Der er jo intet problem i at bruge PDF som selvfølgelig kan konverteres til et andet format hvis du ønsker det...

Du bruger blot:http://www.online-convert.com/ genialt program som konverterer næsten alt hvad man kan ønske sig...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-16 23:05

Citat
genialt program som konverterer

Og så skal man lige huske på at de ´sikkert´ gemmer en lille kopi af alt hvad der gennem deres hjemmeside = ONLINE kan ikke anbefales til VISSE foremål og PDF er ikke det bedste at gemme i/som
Mener Words/ Open Office også kan trække/ konvertere, filer ud af en PDF, men lang tid siden jeg har prøvet det - der er BARE den forkerte vej at bruge programmer på, i mine øjne.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-02-16 23:35

Citat
Og så skal man lige huske på at de ´sikkert´ gemmer en lille kopi af alt hvad der gennem deres hjemmeside = ONLINE kan ikke anbefales til VISSE foremål og PDF er ikke det bedste at gemme i/som

Nu er det jo ikke raketvidenskab der her er tale om, så mon ikke det betyder mindre at der ligger en eventuel kopi af en strikkeopskrift et eller andet sted - paranoia kan vi jo ikke bruge til noget hvis vi skal være her på internettet (denne tråd bliver sikkert også gemt et eller andet sted ude i cyberspace...)

Jeg har personligt brugt denne Online Converter i utallige sammenhænge...

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 21-02-16 02:38

PDF er klart at foretrække da det er beregnet til udprint modsat JPG.
Ang kvalitet burde der ikke være nogen forskel, det kommer an på to ting, opløsning når du skanner og komprimeringen der gemmes med.

JPG benytter normalt komprimering når der gemmes og dermed får du en dårligere kvalitet selv om der er scannet med samme opløsning.

Apropos opløsning, 9600 dpi Det var godt nok meget højt, er det virkelig nødvendigt
Til tryk vil de helst ikke have det under 300 dpi og skal det være særlig godt så 600 dpi så mon ikke det kan gøre det hos dig også.

Citat
udklip fra det ugebladene

F.eks er der jo ingen grund til at scanne det i 9600 dpi når det i forvejen kun er f.eks 300 dpi
Med mindre det altså er for du vil forstørre det.

Citat
Til de fleste billeder på magasinsiderne har jeg de originale dias.

Og så er 600 dpi lige pludselig ikke nok, jeg går ud fra at det billede der skal printes er større end selve diaset.
F.eks. et 35 mm dias der skal printes i 10x15 skal så scannes i 1500 dpi for at ramme noget der ligner 300 dpi (det giver ca 340 dpi)

Så det du skal er at vurdere hvad størrelse du vil ende med og så regne baglængs.

Ren nysgerrighed, hvor lang tid tager det at lave en scanning i 9600 dpi og hvad størrelse har det du scanner?
Nu ved jeg godt at diskplads ikke koster ret meget, men alligevel: det er jo nogle enormt store filer du genererer, har du regnet lidt på hvor mange diske du skal bruge.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 26-02-16 16:32

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-02-16 16:35

@migselv. Tak fordi du altid er venlig til at besvare mine spørgsmål. Du gør dig også stor umage og indsætter mange linkes til plugins - eller andre programmer. Af princip downloader jeg kun andre programmer som er absolut nødvendige. Jeg kunne godt li' at se, hvor mange unødvendige programmer du har kørende. Jeg har fået et par enkelte gode råd vedr. ekstra programmer herinde på kandu. Det bedste er Ultra Search programmet -.
Ingelein