/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Skema over grøntsager, udbytte, tid, mm.
Fra : DBG1
Vist : 340 gange
20 point
Dato : 18-02-16 20:06

Jeg er i dialog med en bank, omkring boliglån til en landejendom, men min samlever og jeg har ikke så høj en indtægt, så jeg skal fremlægge et budget over hvad jeg kan tjene på at producere grøntsager og sælge dem.
Det er ret svært da jeg ikke har nogen tal på hvad de forskellige grøntsager kræver af plads, tid og omkostninger til frø og andet.
og selvfølgelig hvor meget udbytte man kan få pr. hektar/kvadratmeter samt hvad det kan sælges for til private og til grossister..

hvor finder jeg et eller flere skemaer med disse informationer?
på landbrugsinfo er der meget godt info omkring tid, plads og omkostninger, men det er til specialiserede landmænd, som kun laver en eller få afgrøder, og derfor har alle maskinerne til det.
de tal kan jeg selvfølgelig ikke følge, da jeg bare skal bruge min traktor til at pløje og lave det grove arbejde.. alt andet skal gøres i hånden som alle andre havedyrkere (hakke, luge, udplante, høste osv.)

håber nogen kan hjælpe mig..

1000 tak.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-02-16 10:56

Med den baggrundsviden kan det være svært for banken at sige god for sagen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-16 14:57

Citat
svært for banken at sige god for sagen.

Det kaldes vist et hobby landbrug med tvivlsom afkast, og tvivler på at banker tager det med i en beregning for et lån/køb af hus - du kunne jo gå hen og miste lysten til at gå i marken efter et par år.
Citat
samt hvad det kan sælges for til private og til grossister..

Mon ikke der kommer flere regler og krav som heller ikke kan regnes ud.

Minder mig lidt om filmen med Keld Petersen der er til rivegilde hos Skat:

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-16 16:05

Det virker som om du ikke har de store erfaringer med dyrkning af grønsager. For de fleste begyndere er de første år bare op ad bakke indtil man får styr på jorden, vandingsanlæg, gødning/kompostering, alt det med såning, prikling, afhærdning, udplantning, plantetunneller/drivhuse mm., og der skal bare kastes penge efter skidtet.
Og så er der det med afsætningen: Er du sikker på, der er et marked for det, du vil dyrke - og har du besluttet dig til hvad du vil dyrke? Andre står i lære i årevis eller læser på Landbohøjskolen også i årevis for at lære en del af det, jeg nævner.
Vil du være økologisk (det tager nogle år at få det godkendt) eller kemikaliegartner? Det er også en stor beslutning at tage.
Meget tyder på, du har fået en grille uden det store gennemtænkte forarbejde. Jeg er ked af at slå dig tilbage til start, men det er bedre at få det lille smæk nu end tvangsauktionen om halvandet år.
vh
pbp

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-02-16 19:03

Du skal nok også alliere dig med Vorherre og banken skal tro på dine forbindelser til ham, så det regner og solen skinner, så du kan få det estimerede udbytte. Det lyder lidt for naivt, når I ikke har den store viden om det. Måske skulle I satse på fåreavl i stedet for?
Ingelein

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-02-16 20:46

Har du prøvet at læse bøger om grøntsager?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-02-16 21:52

Som mangeårig havebruger kan jeg skrive under på at eet er at læse om dyrkning af grøntsager, noget andet er at gøre det med succes.
ingelein

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-02-16 22:18

Til Ingelein

: Det hjælper også at læse.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-02-16 22:44

Ja, jeg starter da altid med at læse om en ting, jeg vil vide noget om. Men så "grøn" som spørgeren virker med sit spørgsmål, ligger der både succes og skuffelser til dem. Det ved jeg dog af erfaring.
Jeg har en mega flot have - har vundet 2. præmien i Ide Nyts havekonkurrence om DK,s flotteste have, men har aldrig kunnet klare at få ordentlige radiser, hvilket skulle være det allernemmeste

http://strikingeshave.blogspot.dk/2012/06/billeder-til-en-havekonkurrence-i-ide.html
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-02-16 10:50
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-02-16 11:31
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-16 12:04

En jordbundsanalyse kan hjælpe spørgeren med at finde de grøntsager, som vil egne sig til hans jord med størst mulighed for succes. Så vil de også kunne se, hvad jorden evt. mangler af næringsstoffer eller mineraler for at få et optimalt udbytte.
Måske skulle vedkommende tænke i helt andre baner og finde en nicheproduktion? Alle konventionelle grøntsager er der jo folk med mange hektar jord og passende maskiner i millionklassen som heller ikke altid har sorte streger på bundlinjen af regnskabet.
Det kommer også an på, hvor meget tid der kan bruges på jordbruget.
Måske skulle de dyrke pil, som kan afsættes til hobbyfolket. Gerne forskellige sorter. Det er hurtigtvoksende, kræver ikke så meget af jorden osv.
Ingelein