/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hjælp til montering af bilradio
Fra : slili
Vist : 348 gange
40 point
Dato : 16-02-16 17:09

har lige købt en lille bil uden rådio.

da jeg vil sætte den nye radio i kan jeg se de bare har klippet / trukket radioen ud.

Der sidder derfor nu en masse ledninger.

jeg har derfor købt et iso adapter

https://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi/hifi-montering/iso-din-kabler/universal/iso-adapter-universal-fra-bil/n-1775731254/pn-1774769073/

og så er planen bare at sætte farverene sammen. Eller det var planen indtil jeg opdagede at det ikke er de samme farver der er.

Og antallet i de ledninger der stikker ud nu og adapteren passer heller ikke sammen.

i bilen er der en pink ledning, en sort, en gul, 2 røde, en blå, en lilla, og en tofarvet gul+grøn.

hvordan skal farverne sættes sammen med den adapter jeg har linket til.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-02-16 17:54

http://www.carsound.dk/log/download/Autoradio.pdf
Håber for dig det er det rette.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 16-02-16 19:00

skide godt link.

Men det hjalp mig ikke, da jeg ikke har det udstyr og ikke er i stand til at lokalisere de forskellig ledninger..

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 40 point
Dato : 16-02-16 19:26

I de gamle biler jeg havde, stod det i instruktionsbogen hvilke ledninger der var til hvad, eller de var mærket. Ligeledes stod der på toppen af radioen hvad der var hvad. Så hed den en omgang kronemuffer - og man var kørende. Skal man gætte det hele, er et multimeter et must (for at lokalisere det der er strøm i og højttalerne) Så skal du have et 1,5V batteri sådan at du kan checke polariteten på højttalerne. Og så er det et must, du har et ledningsdiagram på den nye radio. Magter du det ikke selv, vil en klar anbefaling være at finde en der kan, eller betale en fagmand.

Som udgangspunkt skal du "stelle" omhyggeligt. Headunit'en skal have en fast spænding (den ledning er oftest ret tyk). Så er der en tændledning. Den skal kun have strøm når der er tænding på. Har bilen ikke det, har de nogengange en antenne remote man kan bruge. Højttalerne skal du have matchet rigtigt. Modfase lyder vildt ringe og basløs. Men tricket med 1,5V batterier og observation af at membranen slår udad, kan ret hurtigt fortælle hvad der er + og - på de enkelte højttalere (og hvor de er), så du får vendt den del rigtigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-16 21:04

Ledningernes funktion har ikke noget med farverne at gøre. Når du kan tro sådan noget tyder det på at du er ren novice i bilelektronik.

Der er så mange ledninger at chancen for at du gør det rigtigt er meget lille . Derimod er der chance for at ødselægge både radio og højtalere.
Få en erfaren mand til at klare det.
Hvis du søger på bilmodellen er der en lille chance for at du kan finde hvorledes farverne skal forbindes i en iso adapter.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-02-16 21:07

De nødvendige værktøjer, er meget billige i indkøb. Det skal enhver have der vil makke lidt selv.
Det kunne jo nok tyde på du er grøn i dette.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 16-02-16 23:34

Jeg får en fag mand til at se på det

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 16-02-16 23:35

Tak for svaret 3773.