/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Oprivninger i massivt trægulv
Fra : JeppeArne
Vist : 256 gange
200 point
Dato : 16-02-16 12:53

Jeg har købt et 22 mm massivt asketræsgulv. Desværre er der såkaldte oprivninger i gulvbrædderne. Oprivningerne er for de flestes vedkommende op til 1 mm dybe, enkelte er endnu dybere. De forekomer især, hvor der er knaster. Min tømrer og jeg har sorteret skønsmæssigt en tredjedel af brædderne fra som berørt af problemet. Der er op til 4 - 5 steder med sådanne områder (ca. på størrelse med en underkop) med oprivninger pr. bræt. Brædderne er i "faldende" (altså varierende) længder op til ca. 3,5 m. I fald jeg accepterer og lægger brædderne vil det bevirke, at gulvet skal slibes 1 - 1,5 mm ned for at blive jævnt og plant.

Savværket har svaret, at oprifterne vil blive slebet væk, når gulvet bliver slebet efter deres anvisninger. Dertil vil jeg sige: Ja, hvis man sliber længe nok. Afstanden fra overfladen af brædderne ned til noten er 7 mm, så man skal vel ikke regne med et slidlag på mere end højst 5 mm. Det vil sige, at der skal fjernes mellem 1/4 og 1/3 af slidlaget, allerede før gulvet bliver taget i brug. Gulvet er ikke solgt som 2. sortering, selv om det er oplyst, at det skal slibes før ibrugtagning.

Skal jeg acceptere de brædder, der har oprivninger, eller kan jeg forlange nye brædder, eller eventuelt kompensation for ekstra udgifter til slibning og for tabt slidlag?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-02-16 13:04

Du har jo købt en 2. sortering, og fået at vide, at der skal slibes, så der er næppe meget at gøre.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-02-16 16:26

Citat
Gulvet er ikke solgt som 2. sortering, selv om det er oplyst, at det skal slibes før ibrugtagning
Det har du accepteret da du købte gulvet, så jeg tror ikke der er noget at komme efter....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-02-16 18:44

Det er desværre ret typisk for gulvplanker idag. De laves ud af alt for hurtigt groet træ, og dermed er de ret porøse i strukturen.
Skal du have noget der er væsentligt bedre, kommer du til at betale en urealistisk høj pris.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-02-16 19:47

Du har købt en 1. sortering, der skal pudses efter, det er lagt.
Det er korrekt, at ved knaster vil der altid være oprivninger på bagsiden af knasten uanset høvlens skarphed.

Du skulle så have købt dine brædder pudset, hvilket selvfølgelig ville koste noget mere, men du ville have undgået dine bekymringer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-16 21:02

Citat
hurtigt groet træ, og dermed er de ret porøse i strukturen.

Det kommer an på hvor ´dygtig/dum´ høvl betjeneren er - man høvler altid med årene - ikke imod dem - og det er derfor der er skader på planker/almindelig træ = de gider ikke se efter, men fiser det hele igennem maskinen så hurtigt som muligt - med stort tab for fabrikanten.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-16 21:06

Citat
knasten uanset høvlens skarphed.

Ikke helt rigtig - kan man gøre det ordentligt med en håndhøvl kan det også gøres på maskine, men igen - hastværk er...
Den med knast - og ´blødt træ´ er rigtig nok, men de gange jeg har høvlet træ er det forekommet 1 ud af 10 gange, at der lige er røget et par cm efter/ før knasten.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-16 01:35

Har man glemt tippet med at pjaske vand på stederne ?
Træet har rejst sig når det er tørt og så slibes det, ikke høvles, da vi havde sløjd i skolen i sin tid lærte vi at vende høvlen modsat på de kritiske steder og så vende høvlen igen når vi var kommet forbi knasten.
Det er dog allermest brugt ved fremstilling af møbler og ting hvor der gerne må være flotte mørkere knaster, er der for mange knaster i et gulv ser det billigt ud og skaber problemer.