/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvordan bruger politiet deres tid?
Fra : vagnr
Vist : 548 gange
200 point
Dato : 12-02-16 20:08

I overmorgen er det et år siden Danmark blev ramt af et terrorangreb, formentlig det voldsomste i nyere tid, i hvert fald i medierne!

Det har betydet, kunne jeg læse i et andet spørgsmål, at en af de nu store politikredse havde stillet 24 fuldtidsstillinger til rådighed for København (eller var det grænsen, hvor der også har været travlt), og at politimesteren (eller hvad de nu hedder for tiden) har sagt at det ikke påvirker den lokale indsats?

I dag har det været nødvendigt for en Netto-butik i Brønshøj at kontakte Pind, justitsministeren, for at få politiet til at reagere på gentagne røverier i butikken, det har tilsyneladende virket, "the sheriff is back in town!"

Forspillet har været så langt, at det er lige før jeg har glemt spørgsmålet, eller tabt dem der læser, men her er det endelig!

Hvordan i alverden kan det lade sig gøre, at politiet i 2015 havde ressourcer til at kunne fordoble antallet af fartbøder, fra ca. 200.000 til 400.000, oveni terrorbevogtning og grænsebevogtning, mens de åbenbart ikke kunne klare røverier, og vist heller ikke har sat ressourcer af til terrorangreb udenfor København m.v?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-16 21:52

Politiet må, med begrænsede ressourcer, prioritere,
nu med grænsekontrollen, der ikke hjælper noget.
Jeg er blevet vinket igennem en halv snes gange uden check.

Og fartbøder, det hjælper jo på indtjeningen, men ikke på relevansen.

Og når der må udlånes betjente fra udkants Danmark,
eksempelvis til en vigtig fodbold kamp i Parken, så klarer vi os fint uden dem.

Omkring butiks tyverier, så sæt dog overvågnings kameraer op, i Netto og andre butikker,
nok ikke så indbringende som stærekasser, men bedre til at forebygge/spore ulovligheder.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-02-16 02:46

At uddanne sig til politibetjent for at sidde i en fotovogn, kan det virkelig have sin rigtighed!!!

Ingen måltal i 2016
Fra politisk side har man tidligere budgetteret med, hvor mange fartbøder politiet skulle udskrive hvert år. I 2015 havde politiet således til opgave at udføre 100.000 måletimer, som ifølge finansloven skulle kradse 600 millioner kroner ind til staten, medregnet parkeringsbøder samt salg af kørekort og pas.
http://www.b.dk/nationalt/saa-mange-millioner-kradser-politiets-fotovogne-ind

I Netto og Fakta stjæles med arme og ben, og vaskeriet må lukke, da vaskemaskinernes låger bliver smadret!
http://newsbreak.dk/soeren-pind-om-terroriserende-drengebande-det-er-uacceptabelt/

http://www.altinget.dk/artikel/ti-gange-saa-mange-betjente-bevogter-graensen

Det var nu dejligt, da man havde den lokale landbetjent.
http://gribskovlokalavis.dk/gribskovs-sidste-lokalbetjent-er-vaek/

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 13-02-16 06:35

Som barn var jeg meget lovlydig (det er jeg sa stadig, synes jeg selv) - Gig på Fælledvejens politistation (Nu Politimuseum), hver gang jeg fandt en ørering på vejen, eller et ur, der ikke kunne gå.
Fik, altid fin respons. Og høflig betjening.

Min tillid til ordensmagten er dalet kraftigt.

Bl.a har jeg henvendt min på politistationen på Københavns Hovedbanegård, fordi jeg, for 6-7 år siden, er blevet truet af en psykopat i et Fora (som nu er nedlagt).
lang historie, som jeg ikke skriver i detaljer. Men alvorlige trusler på mobil, og i Fora.
Politiets reaktion var : "Det er din egen skyld", fordi du debatterede med vedkommende i. Og "Vi kan kun gøre noget, hvis du bliver slået ned, fysisk, eller du får indbrud".
OK - de får nok mange henvendelser af den slags. - Særligt de senere år.
Men - totalt afvisende. Jeg havde, nærmest, følelsen af at komme til ulejlighed.

Senest, gik jeg i sommer ind på politistationen på Halmtorvet, Vesterbro, København.
Ville sikre min, at nogle lommeknive, som jeg havde købt til vore børnebørn, opfyldte kravene, i kniv-loven.
- Der var det igen : Afvisende, uforskammet tone. "Hvorfor kommer du her ?" - "Du kan selv slå det op på en hjemmeside !" - Ja,det kunne jeg. Jeg ville bare være helt sikker.
Hmmm - Well, jeg fik dog to "gode" historier om politiet, som jeg kan underholde med, ved "festlige lejligheder" ....

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 13-02-16 06:54

Kig på denne udsendelse ...

Synes, at den er rystende ...

Eller er det "bare" mig ?

https://www.dr.dk/tv/se/detektor-tv/detektor-special-1-ar-efter-angrebene-i-koebenhavn#!/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-16 09:54

Citat
Politiet må, med begrænsede ressourcer, prioritere,

som svendgiversen så rigtigt skriver!

Kort efter terrorangrebet fik politiet 100 mill kr ekstra, og for de kommende 4 år får de 480 mill kr ekstra om året, eller knap 2 mia kr i alt, det er desværre nok nødvendigt!

Men det der har undret mig mest er, hvorfor politiet ikke straks efter terrorangrebet prøvede at få nedsat deres fartbødekvote for 2015 til det halve = kvoten i 2014?
Så kunne de straks frigøre en masse politifolk til mere påtrængende opgaver, eller i det mindste lade billigere personale stå for blitzene!

Nu skal der uddannes flere betjente hvert år, men det giver ikke ret meget før om 3 år, som uddannelsen varer.

Citat
Omkring butiks tyverier, så sæt dog overvågnings kameraer op, i Netto og andre butikker,
nok ikke så indbringende som stærekasser, men bedre til at forebygge/spore ulovligheder.

Kameraer har de masser af, men politiet har ikke tid til at kigge på dem, så Netto-forretningen i Brønshøj har kontaktet Søren Pind for at få gang i efterforskningen!

Som jeg forstår det, er det ikke "bare" butikstyverier, men snarere røverier, da banderne virker truende overfor medarbejderne mv., og der er en væsentlig højere strafferamme for røveri end for tyveri.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-02-16 13:30

Citat
Det var nu dejligt, da man havde den lokale landbetjent.

Ja, bortset fra ham vi havde, tømte bødekassen og stoppede pengene i egen lomme. Det kom som chok for alle. Han var meget vellidt.

En ting der har undret mig længe, med tanke på politiets ressourcemangel, er at ved selv en banal færdselsuheld, kan der hurtigt tromles både 2-3-4 patruljevogne sammen.

Ligger de mon under for samme følelse, som os andre: Prioriterer først og fremmest hvad der er nemmest / sjovest ??? Ikke fordi jeg mener, færdselsulykker er "sjove". Men alligevel..........

M.

Accepteret svar
Fra : lgs

Modtaget 200 point
Dato : 13-02-16 15:14

For mig er det forstemmende, at vi efterhånden ikke løfter et øjebryn ved det faktum, at ikke bare statsministeren men en lang række mennesker fra alle professioner - tegnere, aviskolumnister, forfattere, politikere selvsagt - fortsæt selv listen - i løbet af de seneste 10 år skal leve 24/7/365 under politibeskyttelse. Det er efterhånden et faktum, som vi åbenbart siger nåja-sådan er´et jo til. Intet oprør herimod.
Politibeskyttelse mod hvem? Tja, underbetalte filippinske au pair´er, desperate bønder foran konkurs eller andre etnisk danske, trængte mennesker? Næh, hvem så? Gæt selv 10 gange og få bingo hver gang.
Hvis du mærker min Absicht und wird verstimmt, så velkommen på holdet!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-16 16:08

Citat
Hvis du mærker min Absicht und wird verstimmt

Jo, det er forstemmende

Sikkerhedsbranchen må vist være en af de hurtigst voksende, specielt et land som vores, hvor der praktisk talt ikke var noget der hed livvagter, sikkerhedskontroller mv, indtil for en 25-30 år siden!

For eksempel, jeg har to gange "mødt" dronningen, første gang for ca 45 år siden, jeg var i legetøjsforretningen Rønberg en formiddag, der var kun en anden kunde, en høj kvinde, vi kiggede begge på tilbudsvarerne, og gav pænt plads til hinanden. Da jeg gik hen til kassen sagde en af ekspedienterne noget i retning af "det må være underligt at være så berømt", så kiggede jeg på den anden kunde, kronprinsessen!

Anden gang for ca 10 år siden, Fredensborg indkøbscentral i Fredensborg, på P-pladsen en kronebil og to store mørkeblå bimmere, min viv lægger ikke mærke til sådan noget, nu var det hende der skiftede plads med dronningen, de rodede i de samme hylder, der var to livvagter i butikken og to til udenfor der holdt øje med alt og alle!

Åbenbart var Pia K den første politiker der fik faste livvagter!

http://www.fyens.dk/indland/Politikere-med-livvagt/artikel/1517876

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 13-02-16 17:10

Pia er da også så øretæve-indbydende, så det er relevant.
(Men kan livvagten ikke holde en fridag ... ... ...)

Vi har set / snakket med Anker Jørgensen i Tivoli. Tilsyneladende uden livvagter.
Vores amerikanske gæster var måløse over, at han og Ingrid gik rundt derinde.
Uden politiopbud.

I Ikea, Høje-Taastrup, så jeg en dame, som lignede Dr. Ingrid.
Tænkte "det er det nok ikke". Hun vinkede til mine to piger, som jeg havde med.
Da vi gik ud, kom vi til at stå bag ved "damen" i køen. vi så prinserne - Joachim og Frederik, som købte møbler til deres værelse, vist.

Tilsyneladende - uden livvagter.

Hun spurgte om mine piger måtte få et bolsje ?
Ja Tak. Sagde jeg.
Det var ikke et Kongen af Danmark bolsje. Men et med kanelsmag. - Jeg fik også et.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 13-02-16 17:13

Citat
Hvordan i alverden kan det lade sig gøre, at politiet i 2015 havde ressourcer til at kunne fordoble antallet af fartbøder, fra ca. 200.000 til 400.000, oveni terrorbevogtning og grænsebevogtning, mens de åbenbart ikke kunne klare røverier, og vist heller ikke har sat ressourcer af til terrorangreb udenfor København m.v?

Vagnr - du som holder dig godt orienteret om alle de faktiske forhold i jernindustrien, du kan jo sagtens selv give svaret: det kan jo heller ikke lade sig gøre - det er jo netop dagens tophistorie:
sygemeldinger en masse hos poliet - henved 900.000 timers overarbejdspukkel i juli 2015, bl.a. til bevogtning af jødiske institutioner (=mål for dem alle nok ved hvem er) - hvad er det ikke blevet til siden da - osv osv osv

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-02-16 17:37

Jamen ElvenaR, de hyggestunder du nævner der, med Anker og Ingrid, var jo tilbage i de gode gamle dage. Inden vi blev udsat for en arabisk invasion.

Livet har jo ændret sig fundamentalt. I dag er det desværre nødvendig med livvagter, krudt og kugler. Og alligevel kan vi ikke forhindre terrorisme. Gad vist hvor mange IS folk der er her allerede.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-16 18:25

Lgs, de 900.000 timer er helt vildt, det svarer så'n ca til 500 årsværk ud af de godt 10000 mand i styrken

http://www.dr.dk/nyheder/indland/dansk-politis-overarbejdspukkel-er-eksploderet

Ikke underligt en del går ned med flaget!

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 16-02-16 23:20

vagnr: dit spm. står, formoder jeg, lige foran lukning, og det bringer mig til at spørge dig, om politiets tidsforbrug - altså ud over bemanding af fotovogne - og dette tidsforbrugs åbenlyse årsager ikke får dig til at drage nogle konklusioner og udtrykke f.eks. ubehag ved disse årsager.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 19-02-16 16:03

Tak for svaret lgs.