/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
! Danmarks Politi = Olsen Bande Film ?
Fra : ElvenaR
Vist : 496 gange
20 point
Dato : 11-02-16 09:23

Jeg vil nødigt sige noget ufordelagtigt om det danske politikorps ...

Men hvad er det dog for nogle amatører ?

Ved Krudttønden og ved synagogen ....

Deres maskingeværer taber ting, så de ikke kan skyde.
Betjentene har ikke fået skydetræning.
Ammunitionen er ikke kraftig nok.

I går, onsdag, 10. februar, siger anonyme kilder, at betjente kommer direkte fra kontorarbejde med PC og pen og blæk -
Udstyres med maskingeværer, som de ikke kender noget til at bruge.

De tør ikke sige nej - fordi det går ud over karrieren.

Altså - er de viljeløse robotter ? Eller hvad ?

Ledelsen og de menige virker noget inkompetente, synes jeg.

Men det er de måske ikke, alligevel ?

Er de ikke til skade for sig selv og for andre ...
Hvis de får stukket et maskingevær i hånden,
som de ikke har lært at betjene ?

Hvorfor "tør de ikke" sige Nej Hr. politimester !
Jeg vil først til skydetræning ....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-16 10:11

Jeg ser det primært som et ledelsesproblem, den undersøgelse politiet selv har lavet om sig selv virker som den "behændigt" har undgået alle problemerne, lige fra udsat skydetræning (vist for at spare penge), afslappede betjente med ryggen til vinduet (en uden skudsikker vest), manglende spørgsmål til den svenske livvagt osv.

Ovenikøbet en rigspolitichef der prøver at bortforklare manglerne med at det var fortrolige oplysninger, som han end ikke ville give til det relevenate folketingsudvalg!

For at spare endnu flere penge kunne de sætte forbryderne til at undersøge sagerne om sig selv! Sagt på en anden måde, hvem kan forestille sig at være kritisk om sig selv

Den såkaldte "Uafhængige politiklagemyndighed" (ren newspeak, hvem kunne forestille sig at den hed "afhængige"!) er også en del af systemet, politifolk undersøger politifolk.

Der burde nedsættes en egentlig uafhængig undersøgelsesinstans til at undersøge sagen, og politiet bør, ligeså lidt som andre, aldrig have lov til at undersøge sig selv!

Magtens tredeling er ikke i højsædet i puslingelandet, at for mange har alt for meget i klemme til at det bliver andet end tomme fraser

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-02-16 11:09

Nu er det danske politi ikke udstyret med maskingevær - selvom journalister også skriver det. De er udstyret med pistoler/maskinpistoler. Bortset fra det så har vi i TV set flere ex på, at den enkelte politibetjent ikke er sit våben voksent.

Som ovenfor nævnt, magasin monteret korrekt - falder af.
Ved synagogen så vi i TV-klip, en kvindelig betjent kommer og afløser en mandlig betjent, der står vagt uden for synagogen. M overleverer sin maskinpistol til K, som blot hænger den over skulderen. Der er ikke måden, at modtage et -formentlig- skarpladt våben på! Var det skarpladt? Sad magasinet rigtigt mv.

Enhver våbenkyndig ville ved modtagelse af et våben efterse det, og kontrollere det. Det man så her var uansvarligt, hvem siger, at våbnet overhovedet var ladt, og funktionsdygtigt, når K ikke engang kikker det efter? Det kunne jo også blive skæbnesvangert for hende!

At skulle bruge et skydevåben kræver to ting: Uddannelse og træning, så man ikke først skal stå og undersøge og fumle med et våben - det er utilstedeligt. Jeg forstår ikke engang, at vedkommende K-betjent overhovedet tør indgå i en vagt, uden at kende sit våben!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-02-16 11:17

Citat
Jeg ser det primært som et ledelsesproblem

Er enig i indlæg fra vagnr og alka.
Sammenligningen med politiet i Olsen-banden, er ikke helt forkert.

Vi bliver som sædvanlig, fyldt med noget selvmodsigende bavl. Bl.a. Midt- og Vestjyllands Politi (som vi af uransagelige grunde, er underlagt, selvom vi hører til Region Nord) bruger ca. 900 mandetimer om ugen, svarende til omkring 24 fuldtidsansatte.

Og vores "glade" Politimester påstår, at "servicen" skam er den samme. Så er det jeg tænker, har de 24 betjente så været overflødige, før dette terrorberedskab ???
Ikke fordi jeg misunder politiet. De er udsat for mange opgaver, der kræver en god psyke.

Men, med John Mogensen: Der er noget galt i toppen.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-16 11:50

Vi mangler nok mere nogle politikere, der tør at tage "bukserne på", og få styr på politiet og især politiledelsen, som tilsyneladende mere har stillingerne af navn end af gavn.

Det er jo også lidt fjollet, at der sidder uddannede politifolk og "taster med en finger" som kontorfolk.
De kunne jo lave rigtigt politiarbejde i marken.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-02-16 13:20

Ledelsen i Politiet ...er politikerne!

På trods af tredeling af magten:

1.) Den lovgivende forsamling (Folketinget)
2.) Den dømmende instans (Dommerne)
3.) ..og: Den udøvende magt (Politiet).

Det er dem (politikerne) man skal 'skyde' på, hvis noget halter.
Ikke politiets 'service' (= handlekraft ..eller ledelsen af samme) for at de kan udøve deres gerning.
Dér er jeg helt på linje med Eyvind
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-02-16 13:41

Hvor er det nemt at sidde foran flimmeren og kloge sig på politiets arbejde !! Har nogle af alle de kloge noget forstand på de alvorlige ting, vore i øvrigt dygtige politifolk udsættes for ? Jeg ville nødigt stå model til al den golde kritik der hagler ned over etaten, i dette tilfælde de menige politifolk der arbejder "i marken" ! De gør generelt et godt stykke arbejde, men de mangler ledelse, ikke alene inden for politiet, men så sandelig også nogle lovgivere og dermed politikere der tør tage stilling og ændre på de ting der ikke fungerer optimalt.
Det aktuelle omkring Krudttønden, hvor adskillige skud ikke kunne gennemtrænge en glasrude, behøver ikke nødvendigvis være dårlig/for svag ammunition ! Det viste sig jo, da man heldigvis fik aflivet terroristen, at skuddene var effektive. Glasruden er måske hærdet og delvist skudsikkert, evt. ved brug af kevlar ?? Jeg har ikke set nogen tale om den mulighed !!??
Jeg er enig med eyvind - få uddannede HK-folk til at ordne alt det kontormæssige - inddrag 75% af de tåbelige fartkontroller der turnerer over hele landet med uddannede politifolk som kontrollanter - de burde kunne bruges til mere presserende opgaver !
Jeg tror vort politikorps trænger til mere ro at arbejde under og ikke være prügelknabe så snart "en vind går forkert".

ØV4

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 11-02-16 15:18

Det kan være svært at sammenligne politistyrker på tværs af lande, men det mener jeg man med rimelighed kan gøre for de skandinaviske lande, der har en lang fælles historie og ret ensartede systemer.

Her kan man se, Dk har flest politifolk i forhold til befolkningstallet, ca 1/400 borgere, Finland kan klare sig med 1/700 borgere, de andre tre lande ligger omkring 1/450!

https://en.wikipedia.orgwiki/List_of_countries_and_dependencies_by_number_of_police_officers

En ting har altid undret mig ved dansk politi, hvorfor er de altid 2 i politibilen, sandsynligheden for at møde en bevæbnet bilist ved en fartkontrol er = 0, i USA går det fint med 1 i bilen, er der ballade kommer der bare flere biler med en cop i!

En patruljevogn, uden afgift og med udstyr, koster sikkert mindre end ½ års løn til en betjent!

Jeg har et yngre familiemedlem, betjent, han er dødtræt af politiledelsen/arbejdsforholdene og er nu ved at videreuddanne sig, så han kan få sig et bedre arbejde!

Såvidt jeg kan se, er kritikken her ikke rettet mod de menige politifolk, men mod ledelsen, en ledelse der var villiig til at stille op for korpset ville nok kunne sikre alle (undtagen sig selv?) bedre forhold!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-02-16 20:14

vagnr ->
Citat
Det kan være svært at sammenligne politistyrker på tværs af lande, men det mener jeg man med rimelighed kan gøre for de skandinaviske lande

...Dk har flest politifolk i forhold til befolkningstallet, ca 1/400 borgere, Finland kan klare sig med 1/700 borgere

Du bør betænke at antal betjente pr. borger ..OGSÅ har lidt med geo- og demografi at gøre.

I Finland f.eks. er der langt mellem borger og myndighed (afstand/areal).
I Danmark bor vi tættere. Demografien (befolkningstætheden) spiller ind i billedet
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 12-02-16 07:10

Tak for de mange, gode svar ...

Ja - det hedder jo "maskinpistol" (selv om det er lidt på størrelse med et gevær).

Et maskingevær er større og tungere.

Det vil politiet da SLET ikke kunne bruge !

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 12-02-16 20:25
Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 13-02-16 06:53

***** _ Tak for svaret vagnr ....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-16 08:57

Tak, ElvenaR