/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
bøgføring af leverance
Fra : slili
Vist : 626 gange
50 point
Dato : 07-02-16 14:03

Jeg har brug for hjælp til bogføring af disse to opgaver.

Jeg håber mest på en forklaring og ikke bare løsningen.

opgaven lyder som følge:

En del af de modtagne varer fra vor leverandør O. Pallesen er beskadiget under transporten. Pallesen indvilger i at yde et afslag i prisen på kr. 250,- (inkl. moms). Kreditnota bogføres.

hvorfor skal der debiteres 250 på varekreditorer?
krediteres 50 på indgående moms?
krediteres 200 på varekøb,

hvorfor kunne den ikke bare hedde debet 250 på varekreditorer
og 250 kredit på varekøb?

opgave 2

Hvordan vil du bogføre følgende transaktion/begivenhed?

For salgsannoncer i Ugeavisen i sidste måned betales kr. 750,- (inkl. moms) ved elektronisk overførsel fra vor bankkonto. Fakturaen blev bogført tidligere på måneden.

her er løsningen. omkostningskreditorer 750 debit
bank konto 750 kredit.

i begge opgaver står der inkl moms. Hvorfor skal der laves en indgående moms konto i den ene opgave og ikke i den anden?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 60 point
Dato : 07-02-16 14:17

I den første bliver faktura/kreditnota bogført nu, men i den anden står der at den (faktura) blev bogført tidligere på måneden, og der blev der også bogført på momskontoen.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 07-02-16 18:44

Så det er simpelthen det jeg skal være opmærksom på. Nemlig og der er noget som bliver bogført nu eller senere.

Hvis det er blevet bogført tidligere skal momsen bogføres. Er det korrekt forstået. ?

Hvis det noget der bliver bogført nu skal momsen ikke bogføres? Korrekt forstået??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-02-16 18:47

Nej, lige modsat.

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 08-02-16 11:19

Tak for svaret Bille1948.