/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ekstern Harddisk eller NAS server?
Fra : ingelein
Vist : 466 gange
30 point
Dato : 05-02-16 10:34

Hej
Er der nogen, der kan forklare mig, om jeg skal investere i en 2 TB extern HD (evt. SSD) eller i en NAS server. Jeg skal gemme en del billeder, filer og tage back-up via et specielt databasesystem af mine ca. 20.000 billeder.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 40 point
Dato : 05-02-16 10:50

Det er det samme, bortset fra at en NAS kan du dele med andre, og du kan komme ind på den overalt.
NAS er ikke det hurtigste der findes, samt meget dyrere - og der kan opstå problemer med software, da det er en ´mini pc´.

Selv har jeg 2 og bruger dem næsten aldrig - der imod har jeg masser af USB diske som bruges dagligt.

Du er velkommen til at købe mine NAS, de er ikke ret dyre 250.- og en til 300.-

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-16 10:51

En 2 TB extern HD SSD koster i omegnen af 5.000 kr., og til opbevaring af billeder, har du jo ikke specielt brug for en hurtig HDD.

En NAS-server via router, hvorfor trådløst.

Jeg ville vælge denne kablet løsning:

https://www.avxperten.dk/ekstern-harddisk/ekstern-harddisk-2tb-seagate.asp?utm_source=kelkoo&utm_medium=cpc&utm_campaign=-73

til 739 kr. elle 3 TB til 895 kr. + fragt til max 49 kr.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-02-16 13:11

Hvad med at bruge Google drive. 100 Gb 1,99 $/måned, 1TB 9,99$/måned.
Så kan du altid tilgå dine billeder, bare der er en internetopkobling og du har din smartphone, tablet eller pc med dig. Du kan for den sags skyld også tilgå dem fra en lånt enhed. Så har du altid 2 kopier, en på din maskine og en i 'Skyen*, dejlig sikkert. En lokal kopi er jo intet værd hvis evt. tyve løber med alt hardwaren.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-16 13:31

NAS til VPN ...externe harddiske til alt andet.
Så kort kan det siges!
(..med sikkerheden (..herunder back-up) og beskyttelse af personlige DATA for øje ...naturligvis. )
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-02-16 13:48

Hvis det handler om backup så ville jeg bruge en anden computer du har adgang til - og så et program der hedder Bittorent Sync. Dette program kan du få til løbende at lave en identisk kopi ovre på den anden computer. Du kan også lave det sådan at man ikke kan slette på den ene eller den anden computer.
Men det kræver at du har en anden computer med kapacitet nok.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-16 14:23

Til back-up ? Mirroring og/eller RAID:

1.) https://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_(disambiguation)#Computing ..som Thomas_Mygind nævner.
2.) https://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Til storage? (DATA) ..skal man kigge på tilgængelig- ..OG sikkerheden. NAS 'globalt' ..EXTERN-HD (..især til back-up og private DATA) 'lokalt'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-16 14:30

Ps. Bemærk ifbm. SDD disk's som du nævner i dit spørgsmål ingelein:

Citat
RAID can also provide data security with solid-state drives (SSDs) without the expense of an all-SSD system. For example, a fast SSD can be mirrored with a mechanical drive. For this configuration to provide a significant speed advantage an appropriate controller is needed that uses the fast SSD for all read operations. Adaptec calls this "hybrid RAID".[15]

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-02-16 15:48

Hvor store er disse Billede filer, for hvis det er RAW formattet, så Lokal Hardisk altid.
Backup/Synk til USB3 disk med mellemrum, hvis interval ikke er ofte.
Har du brug for løbende backup/synk, så kommer det an på hvor god Internet forbindelse du har, og om du stoler på Cloud Services.
Da Jeg har flere maskiner som der skal laves backup af, og ønsker et Arkiv, så har jeg tilføjet en NAS med RAID (udvidelse/ikke spejling), og tilsvarende har en i min Familie. Disse 2 NAS bokse lavet så synk via Internettet via krypteret forbindelse, og til kryptere Plads. Dette gør at selv om mine data ligger på deres NAS, og modsat, så kan vi ikke se/læs den andens data, da vi ikke har nøglen til at dekryptere den andens data.
Derudover har jeg også USB3 disks, som min NAS med mellemrum bliver spejlet over på, og disse opbevares ikke hjemme.

Hvorfor så meget, jo et jeg stoler ikke på Cloud Services ikke tilgår mine data, og hvis Google Drive eller anden Service laver ged i det, så mister du dine data.
Fælles for alle disse Cloud Services, er de ikke selv har backup, så kommer de eller deres kode til at slette data så er de væk. Når de sidder de har backup, mener de at de har Soft-Delete, eller Skralde-Spand kalder nogle det, altså hvis "man" kommer til at slette 1 eller nogle filer, så kan disse hentes tilbage fra Skralde-Spanden. Men ligesom Windows Skralde-Spand hvis du sletter for meget eller sletter via kode, ja så kommer filerne ikke over i Skralde-Spanden, og kan derfor ikke sådan bare lige hentes tilbage. (og på Cloud hjælper disse Recovery Tools ikke, da disse kraver direkte adgang)

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 26-02-16 16:26

Tak for svaret mig-selv.