/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
BilstrupV: Er PostNorden blevet hacket?
Fra : BilstrupV
Vist : 415 gange
100 point
Dato : 04-02-16 22:30

Hvad sker der lige?

Et girokort på kr 246,- ville jeg betale via posthuset, ialt kr 286,-.
Det blev kørt igennem, og jeg lagde kontanter.
SÅ SAGDE damen sgu, at hun skulle have både navn, adresse og cpr.
"Hvem kræver det?" spurgte jeg. "PostNorden" var svaret "Det gør den nogle gange".
Der stoppede den betaling så. Sådan da, for det tog vældig lang tid at annullere, nu den var kørt igennem. Havde systemet nu startet med at spørge, havde det hurtigt været afsluttet.
MEEEN, hvad har de lige gang i?? Hvilke love dækker de sig ind under?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-16 02:10

Så en dame der fik samme spørgsmål og tænke? det kan sgu da ikke passe - men jo, den var god nok.
Ved ikke hvorfor de gør det, måske noget med hvidvask af penge Hvidvaskloven = men så burde det vel være større beløb og til private Kan ikke se nogen som helst grund til at de skal have CPR nummer at vide, mener heller ikke at de gemmer det - de skal bare se/høre det.

De spørger også om fødselsdato ved stemmeurnerne.

Citat
Personnummer ved kontant betaling hos Post Danmark
Når du betaler regninger kontant på posthuset, kan du blive bedt om at oplyse dit personnummer. I visse situationer er Post Danmark forpligtet efter lovgivningen til at indsamle fuldstændige oplysninger om din identitet og må derfor gerne bede om legitimation.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-16 02:11
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-02-16 07:30

Ved det snotbeløb ville jeg have nægtet pure, oveni at have betalt 40 kr for en tjeneste der højst koster 4 kr i håndtering idet modtager i nogle tilfælde kan se posteringen med det samme, i gamle dage tog det 3-5 dage.

Egen bank kan og skal også stille spørgsmål når man indsætter eller hæver store beløb, desuden SKAL store regninger, f.eks. til håndværker indbetales elektronisk, altså via girokort eller bankoverførsel

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-02-16 07:37

Utroligt!

Dels at det åbenbart koster 40 kr + et personummer at betale et girokort på posthuset/-kontoret.

Dels at nogen, der har en PC el lign., nogensinde betaler et girokort der, når det kan gøres gratis og uden at stå i kø fra netbanken?

Endnu en gang tænker jeg på Buster Larsens slutreplik fra det desværre hedengangne HOV-HOV

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 05-02-16 10:48

Jeg har fået et svar (Facebook):
Post Danmark Hej BilstrupV. Der er tale om en EU-forordning om forebyggelse af hvidvask, som vi skal følge. Systemet spørger først, når der er tale om en kontantoverførsel. Venlige hilsner Helle
Synes godt om · Svar · 2 timer

Tak Helle. Endnu et ligkistesøm til EU - det kræver en del overførsler før millionen eller AK 47'eren er i hus...

Nu venter jeg så svar fra "Datatilsynet"....

1: Hvem i det politiske system står bag dette: (mit sp. som øverst her)
2: Koster det af statskassen at administrere omkring dette forhold ud over den betaling af de ekstra omkostninger, som PostNorden skal have dækket?
3: Hvilket ministerium er ansvarlig?

Jeg forventer et svar på hvert af mine 3 punkter.

NB! Bemærk lige beløbsstørrelsen....

Og modtageradressen er dansk.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 05-02-16 10:49

"mig-selv", du får pointene, når tråden slutter...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-16 11:01

Som skrevet - latterligt at man skal oplyse CPR, mener endda at eksemplet jeg nævner, var for ind/afhentning af en pakke.

Havde de spurgt det samme til mig, var jeg vendt om med det samme.
Jeg mener ikke at man har PLIGT til at udlevere sit CPR nummer til en butikslærling der står og laver den slags indbetalinger = Politi og banker kan jeg gå med til.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-02-16 11:31

Hvorfor forlanger man så ikke ID ved al anden kontanthandel ?

DET STINKER !!

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 05-03-16 10:17

Datatilsynet har selvfølgelig ikke svaret endnu, den 5. marts 2016.... der er jo også kun gået en måned.....

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 07-03-16 23:19

Tak for svaret mig-selv.