/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Urimelige El afgifter
Fra : svendgiversen
Vist : 445 gange
119 point
Dato : 02-02-16 18:00

Vi har fået El regningen fra 2015, heldigvis har vi solceller, så ikke mange kWh at gange med.

Men nu disse priser pr kwh?

Transport betaling : 0,1485 Vort reelle forbrug
Energi spare mål : 0,0341 Hvad er det og
Transport Energinet: 0,0710 hvorfor det??

Offentlige forpligtigelser: 0,2254 Hvad er det og hvorfor det??

Elafgift ex cl. minimums: 0,8740 Urimeligt, over halvdelen af vort forbrug
Minimums afgift : 0,040 Noget nyt også urimeligt.

Hertil 25 % moms, i alt 1,70 kr. pr kwh, og vi bruger reelt kun ca. 0,15 kr. pr kwh

En ikke særlig godt skjult ekstra afgift,
men hvordan protesterer vi, nu med rekord lave priser på energi???

Næste år bliver det endnu værre med nye abonnements afgifter...

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 02-02-16 18:33

Der er en facebookgruppe der er ved at arbejde på sagen.....

Den hedder "stop solcelleafgift"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-16 18:51

Kære Svend. Det meste af det er skat til det offentlige. Der skal jo blandt andet være råd til folkepension til dig og mig, vejnettet skal også holdes vedlige, der skal være reservekapacitet i elnet og kraftværker, så du kan få strøm om natten og på gråvejrsdage. Derudover skal der være sygehuskapacitet - vi er jo i reparationsalderen. Den offentlige sygesikring koster også og bibliotekerne. Skolevæsenet skal også køre; der skal jo være nogen til at holde landet i gang, mens vi holder vores otium, gerne nogen nye cand. polytter og nogen, der også kan producere dimser, mad og byggematerialer.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-16 18:58

Ja Danmark skal jo køre videre, men retfærdigt,

noget af det der ekstra støder mig, når over halvdelen er afgifter,
at man tilsyneladende lægger moms også på statslige afgifter.

Man kan da ikke afgifte dobbelt, også med moms oveni??

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 119 point
Dato : 02-02-16 19:04

Der bør ikke være moms på afgifter da det er dobbeltkonfekt.

Vi betaler jo ikke moms af skatten.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-02-16 19:06

Der er MOMS på afgifterne på el regningen, og det gælder også alle andre afgifter såsom bl.a. sukkerafgift, afgift på engangsbestik etc. etc.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-16 19:42

Nu er der noget der er helt galt, oms, nu moms, er jo omsætningsafgift,
når vi dumme danskere gør noget, køber lidt ind, eller hyrer en håndværker.

Noget der, med 25 % moms på alt, har ødelagt vor konkurrence evne,
her lige syd for har de 7% på fødevarer og 19 % på resten.

Så hvorfor lægge moms på skjulte skatte afgifter, det er da ikke retfærdigt,
og mon ikke det strider mod de oprindelige formål med moms?

Nu forstår jeg dobbelt bedre, at Zukker er billigere end sukker,
og 1901, jeg håber den gruppe får held med sin protest,
men der er langt mere på spil...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-16 19:43

Afgifterne går også til energirenoveringer, folk sparer på strømmen og får så yderligere 35 øre i præmie pr kWh som er sparet.
http://finans.dk/live/privatokonomi/ECE8411502/haandvaerkerfradragets-ukendte-foelgesvend-giver-endnu-billigere-energirenovering/?articleId=8411502&ctxref=ext

Jeg har skiftet flere pærer til LED og må da også kunne få penge for at spare.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-16 20:36

Godt Luffe, men når jeg prøver at åbne dit link, får jeg kun en række reklamer.

Og vi har ikke sparet på El, tværtimod, sidste år fik vi godt 300 kr. tilbage via vore solceller,
i år skal vi af med godt 500 kr. så vort El forbrug er steget med ca. 900 kr.

Til gengæld har vi sparet over 5000 kr. i naturgas, fordi vi har anskaffet varmepumpe,
nu afventer vi nye afgifter, med dobbelt moms, også i forbindelse med varmepumper...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-02-16 20:38

Det er ikke dobbelt moms, og du har fået den allerede, da varmepumpen bruger strøm.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-16 21:23

Ikke forstået Bille,

sidste år købte vi 2338 kWh og solgte 2011,
differencen på 327 kWh har vi først betalt El afgift af og derefter moms.

Året før havde vi godt 600 kWh i overskud, som vi solgte til kun 60 øre pr kWh,
så købte vi den bedste investering vi nogensinde har gjort, en varmepumpe.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-02-16 21:32

Ja, og varmepumpen bruger el, og den har du jo betalt afgift for, så der kommer ikke mere.

Har selv solceller og varmepumpe.

Har modtaget brev fra mit el selskab, der forklarer, at det er Energistyrelsen der har forlangt, at der opkræves de nævnte afgifter hos solcellle ejere.

Transport af el er jo også rimeligt, da nettet jo stilles til rådighed for os, så vi kan sende vores overskydende produktion ud på det.

Vi betaler jo fortsat "kun" elafgift af netto forbruget, hvis ikke også det bliver lavet om.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-16 21:48

>>Vi betaler jo fortsat "kun" elafgift af netto forbruget...
Ja og med moms, lig dobbelt beskatning.

>hvis ikke også det bliver lavet om.
Ja efter gammel ordning, men mon det holder?

Eksempelvis, hvis du sælger dit hus får de nye ejere
nok ikke denne gunstige modregning, på årsbasis??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-16 09:39

Tak for svaret LuffeA.

Sådan bør det være.