/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
HP bærbar er laaaangsom
Fra : ingelein
Vist : 377 gange
50 point
Dato : 31-01-16 22:07

Hej
Min mands bærbare HP PC er utrolig langsom. Jeg ville låne den, mens min ´pc havde andet arbejde.
Jeg kan se, at Ram og CPU er over 85-95 i opstarten, uden at der er åbnet nogen programmer.

Jeg tømmer jævnligt for cookies. Men nu må der ske noget mere drastisk. Han bruger den ikke til andet end at surfe og til emails. Der er ikke gemt noget andet på HD.

Derfor har jeg tænkt mig at tage en Recovery, så han kan starte på en frisk. Vil det hjælpe?
Den bærbare er fra 2011.

Jeg har kørt nogle cleaner programmer, men det hjælper ikke en dyt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-01-16 22:18

Hvor meget RAM er der i den? Jeg har selv en HP-bærbar som også er blevet meget langsom. Den har kun 2 GB RAM som jeg i nær fremtid vil opgradere til 8 GB. Jeg har tidligere med tidligere styresystemer erfaret at det faktisk godt kan hjælpe bl.a. fordi at den så skal arbejde langt mindre på spoolfilen på disken.

Ellers kan det umiddelbart godt hjælpe at køre en recovery, men så rydder du jo alt på disken og fjerner samtlige dokumenter m.m. samt alle opgraderinger og programmer som er blevet installeret siden maskinen blev købt. Når alt dette er blevet lagt ind igen er du sikkert tilbage igen hvor du slap.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-16 22:50

Øv. Så har du sikkert styr på, hvor meget Ram koster. Kan man selv sætte dem ind - ligesom i en gammel pc?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-01-16 23:08

Hos Computersalg har jeg set 8GB til fra kroner 300,- og op. Men check lige på HP's side om hvilke krav der stilles til de RAM der skal sidde i maskinen. (CL-hvad, DDR1,2,3,4, hvor mange MegaHerz o.s.v..) Ellers sidder de næsten altid under en klap i bunden der kan åbnes ved at løsne en skrue. De er udformet lidt anderledes, men princippet er nogenlunde som i en stationær.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-16 23:40

Ok - Jeg har lige fundet ud af at der er 3 GB ram - det er en HP G61- notebook PC. Der er 168 GB ledige på HD. Det er en 64 bit maskine. Nu har jeg slettet 4 programmer, som kører i opstarten. Andre turde jeg ikke pille ved uden at vide, hvad de var beregnet til.
Jeg må lede efter passende ram.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 01-02-16 10:05

Jeg har lige været inde og kigge. Der kan maksimalt være 4 GB RAM i den. Hvis din mand synes at det er OK så kan du godt prøve at køre en recovery og dermed rydde alt på maskinen, for så har i mulighed for at begrændse det der skal installeres.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-02-16 10:46

Tak fordi du ville kigge efter ram til mandens bærbare. Nu må jeg se om jeg har en forklaring på, hvordan man kører en recovery. Han skal jo ikke have ret meget andet installeret end - virusprogram (Avast) Microsoft Office 2003 og Google Chrome. Af Office pakken skal han kun have Word installeret.
Jeg var ikke klar over at det var en 64-bit maskine. Kan det være at jeg har installeret noget 32-bit, som så ikke fungerer ordentligt - eller kan det slet ikke lade sig gøre?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-02-16 10:58

Med de processore og styresystemer vi bruger idag er det somregel ikke noget problem at have 32 bit programmer på en 64 bit maskine. Det er mere drivere til et eller andet hardware der kan være et problem, men så kommer den gerne ud og advare eller næger at lade sig installere. Men ellers så er det altid en god ide at installere 64 bit versioner på maskinen. der er foresten først for ganske nyligt at for eksempel Firefox kom i en 64 bit version.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-02-16 11:11

Hej igen. Min mand har hverken printer eller andet eksternt udstyr koblet på sin maskine, så den eneste hardware der kunne have behov for en opdateret driver er en trådløs mus. Det tjekker jeg lige.
Ingelein

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-02-16 11:20

ingelein, de gl. PC'er er ikke hurtige - og bliver det aldrig. Kan det overhovedet betale sig? Jeg købte en 12" Medion i 2011. Jeg syntes den kørte godt. I dag med min Lenovo 17" med win 10, i5 proc. og 8 RAM, kan jeg slet ikke bruge min gl. Medion med to RAM.

Jeg har stort set slettet alle programmer på den, og netværkskortet til trådløst kører kun med 25% modtagelse i forholdt til hvis jeg kabler den til modem'et!

Træls, at have en PC hvor tiden er løbet fra den. Konens gl. HP er lidt hurtigere, men også afskrevet.

Vi er jo heller ikke blevet hurtigere med tiden ingelein - men vi er dog ikke afskrevet endnu

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-02-16 11:22

Til de trådløse mus man har idag ligger driveren gerne i Windows. Det er længe siden at jeg selv har haft behov for selv at installere en mussedriver.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-02-16 11:40

@alka: Du har ret i noget af det du siger. 2GB RAM er også på grændsen af hvad der krævet for at Windows overhovedet kan køre, så derfor er den meget langsom. Så mere RAM VIL gøre den hurtigere. I Ingelein's tilfælde kan har hun 3 GB RAM og maskinen kan max tage 4, så her er mulighederne noget mere begrændsede. Men hvis der ikke er behov for at køre så meget på den kan man godt prøve at reducere programmerne til de allermest nødvendige. Ren tekstbehandling kræver trods alt ikke så meget.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-02-16 13:36

Jeg er i dag stødt ind i et problem - affødt af at jeg har prøvet at lukke for noget, jeg sikke skulle have lukket for under systemindstillinger:

Object reference not set to an instance of an object.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.

Source Error:

An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.

Stack Trace:

[NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.]
EmailSvar.Answers.Page_Load(Object sender, EventArgs e) +248
System.Web.Util.CalliHelper.EventArgFunctionCaller(IntPtr fp, Object o, Object t, EventArgs e) +24
System.Web.Util.CalliEventHandlerDelegateProxy.Callback(Object sender, EventArgs e) +41
System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e) +131
System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +65
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain(Boolean includeStagesBeforeAsyncPoint, Boolean includeStagesAfterAsyncPoint) +2427

--------------------------------------------------------------------------------

Version Information: Microsoft .NET Framework Version:2.0.50727.8009; ASP.NET Version:2.0.50727.8015

Hvordan redder jeg den?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-02-16 14:29

Det må en anden svare på. Jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-02-16 21:31

Hvis det var mig ville jeg smide en SSD'er i og installere Windows på igen med den nøgle du allerede har. Og så ville jeg opgradere til Windows 10.

Hvis den er fra Vista's tid - så ville jeg købe en ny bærbar.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-02-16 21:37

Nu har jeg jo opgraderet med recovery og har kun tilbage at nogen læser mit nødråb om at få installeret gmail i outlook. Det er ret alvorligt!
Ingelein

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-02-16 21:45

Ellers brug windows essentials live mail - det virker meget alla outlook

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 26-02-16 16:21

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.