/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
KM/L
Fra : mig-selv
Vist : 414 gange
100 point
Dato : 30-01-16 19:34

Hvad i alverden sker der?? har sat vinterdæk på dytten (før der kom sne/is) og pludselig kører den 150km længe/mere pr optankning - troede de dæk var benzin krævende.

Og sikke dog en forskel på de typer af dæk - det havde jeg aldrig i mit liv troet var muligt = bremse egenskaberne altså...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-01-16 19:37

Kan det måske være noget med dit dæktryk?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-16 19:46

Næppe, vinterdæk har en anelse mere tryk end sommer dæk - og alt er sket inden for 14 dage.
Og dén fatter jeg bare ikke.

Så hvis dækkene er så ´besparende´ så kører jeg med dem om sommeren også...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-01-16 20:07

Du har sku' da fået sat størrer dæk/hjul på

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-16 21:43

Måske skulle du oplyse, hvilke sommerdæk du havde før og hvilke vinterdæk du nu bruger?

Vinterdæk har jo blødere gummi end sommerdæk, så med de høje temperaturer vi har
i denne vinter, skulle der ikke være denne forbedring, tværtimod??

Noget taler for at der har været et eller andet galt med dine sommerdæk
og/eller monteringen, bremserne, stænklapper eller andet der gik imod???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-16 21:58

Citat
Du har sku' da fået sat størrer dæk/hjul på

Ikke større end de gamle - men helt sikkert MERE mønster på vinterdæk.
Citat
Noget taler for at der har været et eller andet galt med dine sommerdæk
og/eller monteringen, bremserne, stænklapper eller andet der gik imod???

Har renset bremserne, men,men,men - det var for rysten i rattet - skidt på skiven/belægning og det er et stykke tid siden.
Orker ikke at finde navne på dæk, men selv 2 typer sommerdæk (ekstra brede og til sidst originale) var der lav km/l på - så derfor jeg undrer mig at vinterdæk kunne køre længere pr liter - selve speedometeret/ GPS viser det samme.

Det kunne selvfølgelig være en bekandt der driller mig og har hældt benzin på midt om natten, men så burde de dukke op på mine overvågnings kamera..

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 30-01-16 22:51

De gamle dæk var vel så nedslidte, at de mest fedtede rundt, uden at komme ret langt.
Eller også er det størrelsen som giver den ændring.

Bilens kilometertæller er ikke meget bevendt. Lav et tjek på lige landevej mellem adskillige af de hvide pinde ude i siden (Dem du plejer, at opfatte som et stakit.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-01-16 22:56

Det kunne være at dine vinterdæk har mindre rullediameter end sommerdækkene. så viser km tælleren mere, og du tror at du har kørt længere mellem tapningerne.
Husk at bredere dæk normalt også har størrerullediameter.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-01-16 22:57

Måske kører du også bare lidt langsommere og mindre agressivt om vinteren. det sparer i sig selv brændstof.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-01-16 00:23

Du har regnet forkert.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 31-01-16 13:46

Der er godt nok noget galt med min dyt, for den har sågu ikke ændret forbruget efter skift til vintersutter. Iøvrigt havde jeg den oplevelse, at jeg kørte igennem en snebunke på sommerdæk uden problemer, men havde skiftet til vinterdæk inden hjemturen - og endte med at sidde uhjælpeligt fast i selvsamme snebunke. med vintersutter!

Men! Men! Men! Du ændrer garanteret kørestil når det er glat og hvis det er en V8 på 7 - 8 liter vil det gavne brændstoføkonomien. Eller måske skal lommeregneren have skiftet batterier?

Hvor meget rummer tanken og hvad er normalforbruget?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-16 13:53

Det er en V8 mig-selv har........................................ 2 Ventiler på hver cylinder.

Ps. mig-selv - Windows indbyggede "lommeregner" er rimelig nøjagtig, hvis du får brug for det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-16 22:24

Citat
Dem du plejer, at opfatte som et stakit.

Citat
lidt langsommere og mindre agressivt

Syntes jeg ikke, men der har dog været en del tåge kørsel med stærkt nedsat hastighed og natkørsel på små veje.

Citat
så viser km tælleren mere

Speedometer viser 1 km for lidt, og afstand er samtidig målt med GPS.
Citat
hvad er normalforbruget?

MS lommeregner siger 15km/ og seneste 20km/l - og bilen er opgivet til 15,9 hvis jeg slår den op på nettet, manualen siger 20km/l på motorvej, hvilket er helt hen i vejret da forbruget er enormt over 100km/t

det kunne selvfølgelig være mit ½ nye batteri der gør forskellen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-16 11:21

Citat
det kunne selvfølgelig være mit ½ nye batteri der gør forskellen...

Kraftigt strømforbrug, herunder opladning.
Brug af Air kondition / klimaanlæg.
Vindmodstand.
.....Kan give øget benzinforbrug.

Ps. En af mine gamle kollegaer, Sagde engang:"Sikken strid modvind her til morgen - nu håber jeg, at vinden vender til jeg skal hjem.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-02-16 16:03

Citat
det kunne selvfølgelig være mit ½ nye batteri der gør forskellen...Hihihihihi

Er det en hybrid bil der pludselig kørere på EL halvdelene af tiden??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-02-16 16:13

Måske har du en gang stemt på Niels Hausgård, så du altid kører for RYGVIND.
Et eller andet overnaturligt er der da galt. ??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-02-16 17:17

Næppe en EL/ hybrid bil til de penge jeg gav 8000 og et godt batteri til hele 100.-

Men kom lige til at tænke på flere indlæg om biler der kørte langt/ længere på literen i tåget/diset vejr
http://www.kandu.dk/tip22558.aspx

i dag syntes jeg benzinmåleren opfører sig som den plejer, men kan ikke vide det før næste tankning.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-02-16 19:02

Hmmmm! Hvad bruger du lige benzin måleren til i forbindelse med beregningen af forbrug?????

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-02-16 20:11

Citat
l i forbindelse med beregningen af forbrug????
Godt spørgsmål - syntes bare den i dag dykkede ned som den plejer efter 100km kørsel, men venter lige at se, til næste optankning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-16 20:26

Altså:
Fyld tanken
Kør antal kilometer
Fyld tanken

Tænd regnemaskinen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-02-16 01:04

Citat
Tænd regnemaskinen

Gør jeg også - men den regner åbenbart bedre end der sneér udenfor.

Nu er den tilbage i gamle gænge - og lidt mere tørstig..

Tror der har været medvind alle veje jeg kørte på den tank benz..? og så er mobilens MyTracks App holdt op med at virke, så det kan muligvis være den der regner/ som det blæser.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 04-02-16 01:06

Tak for svaret Eyvind.