/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
DVD og USB stik - en saga blot?
Fra : ingelein
Vist : 402 gange
30 point
Dato : 26-01-16 21:35

Hej
For et stykke tid siden spurgte jeg om råd til at overføre filer fra mange CD rom til færre DVD'er. Det råd jeg fik herinde var at droppe DVD tanken og i stedet for investere i nogle USB stik eller ekstern HD.
I dag ville jeg så lede efter disse ting på Google og faldt over følgende artikel fra ComputerWorld

http://www.computerworld.dk/art/118845/derfor-skal-du-skrotte-din-usb-port?page=2

Artiklen er fra 2011 og nu 4-5 år efter lader det ikke til at disse forudsigelser vedr. USB stikket holder stik . Hvad er Jeres mening om det?
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 40 point
Dato : 26-01-16 22:07

Min mening om den artikkel? Blablablablalbla. Der var også engang en mand fra IBM som mente at der aldrig ville blive behov for mere end 7 computere på verdensplan. Så hvad journalister spår om skal man bestemt tage med et gran salt. Det er foresten ikke så længe siden at vi støvede rundt på nettet for at finde en bærbar til datteren til en rimelig penge og som havde et DVD-drev. Da vi endelig fandt en så var den udsolgt i hele landet. Min søster havde også problemer for nogle måneder siden fordi at hun, uden at vide det, havde købt en bærbar uden DVD-drev. Det lykkedes dog at få installeret det hun skulle ved at dele en anden masines DVD-drev ud på nettet så hun kunne installere derfra. Men det viser at der åbenbart er en del fabrikanter som prøver at diktere et eller andet. Og i de nævnte tilfælde kunne en USB-port have været redningen da man jo kan købe DVD-drev til USB-port. (Og for den sags skyld også diskettedrev.) Så jeg håber at de venter lidt med at sløjfe dem.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-01-16 22:54

1. Jeg giver dem ikke mere værdi end Se&Hør eller Ekstra Bladet, De fleste studerede ved mere om computere end de gør.

2. USB standarden udvides bare, men selv med USB-C som er på vej ud, findes der adapter kan man kan sætte USB1, 1.1 , 2 & 3 udstyr i.

og skulle vi sige om 6 år eller mere man begynder at se det er svært med USB2 udstyr, ja til den tid koster en ny enhed som kan indeholde mange mange gange mere, næste ingen ting, og vil hurtigt kunne kopiers over.

Intet vare evigt, men vi køber stadig Benzin Biler

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-01-16 23:38

Ja, den påstånd var jo også fra 2011. Jeg har lige kigget i skuffen, der ligger der en Lite-On ekstern DVD brænder - og et diskettedrev til USB. Det må vist snart i den Blå Avis!
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-16 00:34

Citat
Min mening om den artikkel? Blablablablalbla. Der var også engang en mand fra IBM som mente at der aldrig ville blive behov for mere end 7 computere på verdensplan.

Det minder om en nyhedsudsendelse forleden hvor de beskrev at folk stadig brugte TDC nummeroplysning, men ikke nær så mange som førhen.
I den forbindelse viste de et klip fra nummeroplysningen i 1977 hvor de brugte den tids computere, her sagde lederen af stedet at det ville være urealistisk hvis hvert hjem skulle have en computer for at finde telefonnumre

Jeg vil dog fortsat bruge sticks og skiver til backup

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-16 00:38

Det hører selvfølgelig med at sticks med meget plads er raslet ned i pris, og ikke er nær så følsomme som skiver.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-01-16 09:14

Citat
- og et diskettedrev til USB. Det må vist snart i den Blå Avis!

Det er faktisk ikke så længe siden at jeg selv måtte have fat i mine gamle disketter og mit eget USB-diskettedrev for at finde nogle gamle dokumenter som jeg pludselig skulle bruge.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-01-16 16:18

Citat
sticks med meget plads

Man skal passe på de billige på Ebay, de holder ikke altid hvad de lover.
Har et Micro SD på 32gb og det kan ikke have plads til mere end 12-16gb før resten af pladsen fyldes op med ´korrupte´ filer/ kortet fejler ikke noget med diverse programmer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-01-16 17:20

Citat
Man skal passe på de billige på Ebay, de holder ikke altid hvad de lover.

En af mine bekendte faldt også i med begge ben da har 5 - 8 år siden købte en 256 GB USB-nøgle i udlandet. Når man satte den i maskinen så det ud somom at den var god nok, og præssenterede sig som et 256 GB drev. Men det var naturligvis en fake, dengang havde man dårligt nok tænkt på at lave en 64 GB nøgle i laboratorierne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-16 04:55

Citat
Det er faktisk ikke så længe siden at jeg selv måtte have fat i mine gamle disketter og mit eget USB-diskettedrev for at finde nogle gamle dokumenter som jeg pludselig skulle bruge.

Jeg købte 50 disketter sammen med min første computer i år 2000, nu skulle der leges.
Det eneste jeg fik brug for var Windows 98 startdisketten og nogle redningsdisketter fra Norton antivirus en enkelt gang ved et angreb.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-01-16 08:13

Ja det er træls, at tage backup - jeg bruger 80 5 1/4 tommer floppydiske, det taget en hel dag med backup. Jeg har hørt om et nyt windows 3, der kan have op til 5 programmer åbne. Måske skulle man overveje det? Det koster nok det meste af en bundegård, at skifte. USB? Er det en forkortelse af Uden Særlig Betydning?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-01-16 09:37

@alka - Du gør da vist grin med os? back up på disketter i dag?
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-01-16 10:05

Citat
nyt windows 3, der kan have op til 5 programmer åbne. Måske skulle man overveje det?

Du skal helt sikkert have en ny??? PC der kan klare kravene til både CPU og Ram, mener også du kan få problemer med harddiske - mener ikke de laves i ret store mængder, for tiden.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-01-16 10:21

Citat
Ja det er træls, at tage backup - jeg bruger 80 5 1/4 tommer floppydiske

Citat
@alka - Du gør da vist grin med os? back up på disketter i dag?
Ingelein

Ja og så på 5 1/4" disketter, hvorfor ikke 8" disketter?

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 28-01-16 21:03

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.