/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Blandingsbatteri i bruser
Fra : Ellegaard86
Vist : 417 gange
20 point
Dato : 26-01-16 17:57

Hej

Jeg har lige sat et nyt blandingsbatteri op, som erstatter en gammel bruser med 2 haner, en for varmt og en for koldt vand.

Dette nye blandingsbatteri kan så ikke rigtigt styre temperaturen, der kommer kun lunkent vand ud selv om der drejes fra helt koldt til helt varmt.
Det er monteret rigtigt medhensyn til varm / kold rør.
Har haft det afmonteret, for at se om der var kommet skidt i efterfølgende, samt åbnet let for hovedhanen for evt manglende tryk, det så også fint ud.
Alle andre haner i huset virker som de skal.

Kan jeg gøre andet for at fejlfinde ? Eller er det et nyt thermostat der skal til i blandingsbatteriet.

Huset er fra 72', og jeg tænker tilslutningerne er det samme.

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-01-16 19:13

Der sidder afspærringsventiler ("Ballofix") foran blandingsbatteriet. Er der åbnet helt for dem? Kærven eller håndtaget skal pege i forlængelse af det rør, de sidder på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-01-16 19:18

Hvis foranstående ikke hjælper, så afspær begge stophaner (Ballofix), skru begge omløbere på termostatblanderen løs (det er de fine blanke møtrikker, som betjenes med svensknøgle med vaskeskind på kæberne) og hold en spand for. Prøv så, om der kan komme varmt vand ud ved at åbne for den varme stophane (ballofix). Luk igen og prøv det samme med den kolde.
Nu burde du have afgrænset problemet.

Kommentar
Fra : Ellegaard86

Dato : 26-01-16 19:35

Der sidder ikke nogen synlige ballofix ventiler.

Det virker fint med den afmonterede.

https://drive.google.com/open?id=0B0X-IeHiAkYENnltbXJLWDRfbEU

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-01-16 20:05

Jaa, det kan jo ikke udelukkes at termostaten er defekt eller monteret forkert fra fabrikkens side.
Du har jo nok prøvet at trykke knappen ind på varmvandshåndtaget og dreje helt om mod varm.
Hvis du kan låne et andet batteri et sted i huset, hvor du kan afspærre vandet, var det jo sjovt at prøve.
Hvis du alligevel har fjernet det nye batteri, så prøv at give det trykluft ind i varmtilgangen og i udløbstuden med fuld drejning til varmvandssiden.
VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-16 21:11

Måske en tilstoppet si i indgangen til batteriet, Det kan trækkes ud med en fladtang i plasttappen.
I forbindelse med udskiftningen kan det fine nye filter hurtigt stoppes til.

Der bør absolut være filtre i indgange så du må ikke smide dem væk.

Kommentar
Fra : Ellegaard86

Dato : 26-01-16 21:23

Der er si / filter i pakningerne i mellem rør og batteri, og disse er kontrolleret ad flere gange, jeg tager en snakke med leverandøren og beder dem bestille en ny thermostat hjem.

Jeg har ikke rigtigt andre batterier at prøve med da de andre i huset er udformet anderledes.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-01-16 07:27

Har du prøvet at trykke knappen ind på temperaturhåndtag og dreje det vidre.... Skoldesikringen kan måske være årsagen..ø eller også er det låst... Eller måske blot deffekt...

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 27-01-16 09:15

hej.

har prøvet samme problem

vil æde min hat på det der termostaten i blandings batteriet. du kan med fordel tage enden af hvor termo staten er. i enden er der en lille plastik kappe du kan tage af då kan du kome til og skrue termostat håndtaget af sæt lige et mærke så du ved hvor det skal side igen.

inden under det er der en 6 kant bolt/termostat den skrues ud med en svensk nøgle
prøv og tage alt indmaden ud og massere fjedren det virkede for mig det var lidt som om det havde sat sig skæv fordi der ikke havde været vandtryk på og så har indpakningen fået et lille bump/slag og derved måske sat sig i klemme ihvertfald et godt sted og starte især når du siger det virker med det gamle ergo så ved du at der er varmt vand så det mit bedste bud

held og lykke

Kommentar
Fra : Ellegaard86

Dato : 27-01-16 20:08

Det giver jeg lige et forsøg i morgen, Tak.