/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
død P.C.
Fra : hanschr200
Vist : 459 gange
40 point
Dato : 24-01-16 15:38

Jeg har en død P.C når jeg trykker på startknappen sker der intet, der er lys under musen som er med ledning. Min kammerat har prøvet med en ny strømforsyning, men det hjalp ikke .Er der nogen hjælp til dette problem ?--m.v.h.--h.c.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 24-01-16 15:58

Prøve at opstarte/boot computeren med den originale Windows version i dit cd/dom.

McBobo

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-01-16 16:26

Du kan også prøve at boote på Hiren's Boot CD som du kan hente her: http://downloads.tomsguide.com/Hiren-s-Boot-CD,0313-51033.html det er in .zip - fil som bl.a. indeholder en .iso - fil som du brænder på en CD.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-01-16 17:11

Tja det kan jo være så meget. Defekt processor elle bundkort. Et graafikkort som ikke sidder rigtigt i stikket, eller bios som er blevet galt indstillet ( slemt virus kan gøre det)

Gå alle stik og kort placeringer igennem. Tag dem ind og ud, men flyt dem ikke . Start med bios , hvis den kan, og stil den til sikre default værdier. Hvis det ikke hjælper . er der ikke meget at gøre. Professionel reperation er for dyrt.
så heller købe en anden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 17:47

Hvis ikke den tænder?

Så er det en sikring...
HD'en ...eller hele STRØMFORSYNINGEN der er rejst til de evige komponentmarker.

ER CPU'en stået af = SKRALDESPAND (nr. 27 på genbrugspladsen: Elektronikaffald) eller:

http://www.skraldebilen.dk/vi-tilbyder/?gclid=CJKgloLzwsoCFQOzcgodkwoFMQ

Kan den tændes? ...men bare ikke vil starte, så boot op med DBAN i DVD drevet. (Sletter ALT ..også partitions) og så er den klar til en geninstallation eller LINUX (f.eks. en boot dvd med UBUNTU : http://www.ubuntu.com/download/desktop )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-16 18:54

Prøv lige dette:

Luk maskinen ned.
Tag strøm-stikket ud.
Tag batteriet ud.

Tryk på startknap i 15 - 20 sekunder.

Sæt kun strøm-stikket til og tryk på startknappen.

Virker det, så luk ned igen.
Sæt batteriet og strømforsyng til.

Måske............................................... kan den så starte igen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-01-16 19:04

Et øjeblik. Kommer der overhovet noget somhelt på skærmen? Er det en stationær eller bærbar? Hvis stationær: har du prøvet om skærmen virker på en anden PC?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 20:50

Kan du høre noget, når du forsøger at tænde PC'en?

Altså først slukke for PC'ens on/off.

Derefter for fødestrømmen på kontakten på vægen og/eller tag stikket helt ud.

(Vent derefter et par minutter.)

Sæt stikket i.

Tænd igen for strømmen.

Tænd så for PC'ens on/off

Kan du høre noget nu? (Blæser/køler, HD (harddisk) eller 'brum'?)

...eller er det slet ikke en PC (stationær/desktop) ...men en bærbar (laptop) vi taler om?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hanschr200

Dato : 24-01-16 21:13

det er en stationær p.c---der er intet der kører hverken blæser eller noget som helst---h.c.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-01-16 22:08

Check ledningen fra tænd/sluk knappen og ned til bundkortet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-01-16 08:14

Hvis vil dele modellen så kan vi måske finde en side med diagnostisk forklaringer.

Men vil computeren ikke starte, så prøve og pil alt ud, HDD, ODD, alle usb-enheder, wifi-kort, wwan-kort, m.m. Hvis der kommer noget frem på skærmen kan du prøve og slutte tingene igen en ad gangen, på den måde kan du måske identificere om du har noget defekt hardware.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-16 08:57

Lys i musen som er tilsluttet PC'en med ledning: Ergo er der strøm på strømforsyningen og bundkortet.

Ingen lyd? Ergo er blæseren/køleren til strømforsyning stået af eller stoppet af støv, skidt og møg.

Det samme gælder sikkert også resten af indmaden.

Skil den ad og gi' den en tur med støvsugeren (..brug mundstykket med børste ..eller en blød pensel).

Følg så webnoob's anvisninger.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-16 09:01

Mest af alt lyder det som en sprunget sikring på bundkortet eller en CPU der er stået af (..måske pga. manglende køling).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-01-16 11:29

Sprunget sikring på bundkortet - hmmmmm - de er loddet i, og er svære at finde. Og et er at finde den, noget helt andet er at finde en erstatning. Har selv prøvet. De er gerne markeret på printet med et nummer som starter med "F".