/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Danskerenes økonomi, under besættelsen
Fra : ElvenaR
Vist : 572 gange
20 point
Dato : 23-01-16 13:25

Fik, gennemsnits danskernes økonomi det bedre under besættelsen ?

Jeg har læst, et sted, at landbruget tjente mere. Op til 400 % mere, på tidspunkter.

Det samme med fiskeriet. Op til 300 % mere, på et tidspunkt.
(Men det vat så også farligt med miner og andet)

Og de, der byggede fæstninger på Jyllands vestkyst. (I strid med de allieredes interesser).

Ja, jeg tænker ikke på de store værnemagere.

Og man skal jo ikke tænke på økonomisk gevinst, når jøder, socialister, kommunister, modstandsfolk, direkte var truede og i fare.

Har også, engang, læst at mange, almindelige danskere fik det dårligt, økonomisk, og levestandarden faldt, for mange.

Men, har man et overblik over, om det var "godt" for dansk økonomi eller "skidt" ?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 23-01-16 13:59

Se Matador ...og dan din egen mening

https://da.wikipedia.org/wiki/Matador_(tv-serie)

Højesteretssagføreren Viggo Skjold Hansen led vist ingen nød? Han stillede jo også sin baghave og garager til rådighed for Tyskerne ...uden der var mange som løftede et øjenbryn over dét.

Sådan er det altid: De som har rigeligt; tjener på kriser, katastrofer og krig

...de som har lidt eller intet; ..må betale.

Præcis som under og efter 'finanskrisen' i 2009 med bankpakke 1, 2, 3, 4...

Fjolser i toppen bliver belønnet for deres uduelighed ...vi andre får sparket!

Seneste eksempel: http://www.dr.dk/nyheder/politik/peter-loft-forlader-ministerium-med-yderligere-tre-aars-loen

7 års løn ialt ...uden at røre en finger.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-16 14:05

Ps. Den gode gårdejer og griseavler med hunden Kvik ...sad vist også ret godt på flæsket.

Men han var jo også Venstremand ...nøjagtigt som de nuværende bistandsklienter i landbruget.

Røde var statsansat ved jernbanen og havde det også lunt ...af en arbejder at være.

'Plebs'? Nul... de havde det ikke for godt og måtte leve fra hånden til munden.

Matador er fiktion ...men beskriver 'miljøet' under besættelsen meget godt ...synes jeg.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-01-16 14:06

Hen til bogreolen og tilbags igen med Hvem Hvad Hvor 1941, lønninger januar kvartal 1940, hele landet, samt årgang 1947 (for oktober kvartal 1945)

Faglærte arbejdere 187 ø/timen/1945 277
ufaglærte " 159 " 237
kvindelige 105 " 163

i runde tal, 50% lønstigning på 5 år!

Dem der virkelig scorede kassen var godsejere, gartnere og landmænd, med ca. en fordobling af indkomsten, og de ansatte sammesteds fulgte godt med.

Engrospristallet var i 1930 =100, 1939 118, 1940 172, og 1945 211, så der var massiv inflation under krigen, fx steg madvarer med ca 60% fra 1939 til 1945, megahoppet på 35-40 % var 1939-40.

Så for de fleste var det en grim økonomisk nedtur, og enhver med have dyrkede så meget som muligt selv.

Mine forældre boede til leje i en arbejderbolig ved Rudolfsholm i Nakskov, og dyrkede selvf. egne grønsager mm. De fortalte, at deres hund var så sulten, at den gravede kartofler op, klatrede op i træer og buske for at spise frugter, og snuppede en nyklækket kylling når den kunne slippe afsted med det!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-16 14:14

Kaniner, høns og urte- grønsagsbede i baghaven var 'normalen' i private perceller under krigen som supplement til indtægten.

I kvarterer som Sorte Firkant (Nørrebro) og i Istedgade (Vesterbro) sultede alle arbejdsløse.
Der var så til gengæld en blomstrende sortbørshandel
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-16 14:46

Tyskerne betalte med penge som de lånte i Danmark, også til den danske arbejdskraft som de lokkede ned i Tyskland.
Min bedstefar var fritidsfisker og solgte lidt til tyskerne og tog endda nogle med i båden når de havde lidt fritid uden våben, men han lukkede af da den lokale garnison blev mere barsk efter 1943.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-01-16 18:46

Citat
Tyskerne betalte med penge som de lånte i Danmark, også til den danske arbejdskraft som de lokkede ned i Tyskland.
-Samt dem, Fagforeningerne sendte til Tyskland.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 23-01-16 18:49

Det var trange tider. Der var stor arbejdsløshed, ingen offentlige sikkerhedsnet, f. eks. folkepension, kontanthjælp m. v., som vi fik det senere. Folkepension blev som bekendt indført ca. 1957. Der var varemangel, rationeringsmærker var nødvendige til mange vigtige indkøb som f. eks. brød, smør, margarine, sukker, kød m. v. Frugter som bananer, appelsiner m fl kunne ikke fås. Heller ikke slik og chokolade.
Nogle få levede højt på de særlige forhold, der herskede, se eksemplerne i svarene foran. Men for langt de fleste var sparsommelighed og nøjsomhed i højsædet. Man genbrugte tøj, syede det om, i stedet for at smide det ud. Man stoppede hullerne i strømperne, igen og igen. Man genbrugte kuverter, - når man modtog et brev, kunne man klister et stykke papir med ny adresse på, næste gang man skulle sende et brev selv. Der blev klunset på gader og i gårde. Gamle tobaksskod blev rullet om til ny cigaretter. Sortbørshandel var der overalt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-01-16 19:19

Citat
Det var trange tider. Der var stor arbejdsløshed, ingen offentlige sikkerhedsnet, f. eks. folkepension, kontanthjælp m. v., som vi fik det senere. Folkepension blev som bekendt indført ca. 1957.
Hmmmmm......Muligvis husker jeg forkert, men blev der ikke indført en Aldersrente i 1936/37 - altså en økonomisk understøttelse til ældre mennesker - og forløberen til det, vi nu kender som Folkepension.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-16 19:44

Citat
Hmmmmm......Muligvis husker jeg forkert, men blev der ikke indført en Aldersrente i 1936/37

Det var tiden med socialreformer, 2 år forinden var de rigtige alderdomshjem begyndt at skyde op efter vedtaget lov, men der havde været en overgangsperiode fra 1894 hvor de gamle som ikke kunne være andre steder blev fjernet fra fattiggårdene som jo var et hul af sociale suspekter inklusive kriminelle og sindssyge, ikke et godt otium for de der havde tjent ærligt.
Men der var mange gamle som familien, herrebonden, sognet og rige borgere som ikke blot lod de gamle svage i stikken, de fik en aftægtsbolig og hjælp til mad, så det var ikke mange der landede på fattiggården.
Socialreformer er et bandeord i dag da det går baglæns hver gang de laver en "reform"

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-01-16 19:46

Vi skal endnu længere tilbage i tiden for at finde den første alderspension, alderdomsunderstøttelse i 1891, omdøbt til aldersrente i 1922!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-01-16 20:31

Og så var der dem, som takkede nej til aldersrenten, de skulle ikke have almisser, selvom de knoklede hårdt i hverdagen for at få det til at løbe rundt.
Min far var fisker og ejede en fiskerbåd på Flensborg Fjord. Også dengang skulle man have en licens for at kunne fiske. Min far mistede sin licens og blev tvunget til at sælge sin båd. fordi han som dansksindet ikke ville meldes ind i partiet, men tværtimod blev modstandsmand.
Sjovt nok sidder jeg i disse dage og sorterer metervis af ringbind for at gøre det nemmere for mine børn engang i fremtiden, når de skal rydde op efter os. Her faldt jeg netop over de papirer, som tvangsudskrev mine forfædre til tjeneste i den prøjsiske hær, Licensfratagelsen med hagekorsstemplet og mange andre ting tilbage til starten/midten af 1800.
Så det tager laaaang tid at rydde op! Tænker på at scanne nogle papirer, men mine børn vil ha' de originale - i hvert fald når jeg spørger dem i dag.
Ingelein
Ps. Det er i grunden underligt at man har sultet i DK, når man var i stand til at sende mad ned til Sydslesvigerne. I hvert tilfælde i perioden lige efter krigen, hvor der også var rationering i DK.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-01-16 20:33

Jeg gik i dansk skole i Flensborg og husker, at vi lige efter krigen fik en del børn fra Danmark på skolen. Det er først i min voksne alder gået op for mig at det var børn af værnemagere! De fleste af dem udvandrede til Canada kort tid efter.
Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-01-16 21:09

Ingelein, diu fik mig til at kigge på rationeringen under krigen, de var på mange punkter større, end mit forbrug er nu.

De laveste ration pr voksen pr måned, fx

Sukker 1,5 kg, kaffe/the 83 g, franskbrød 2,5 kg, rugbrød 6 kg, smør 250g ugentligt!

Bortset fra de 83 g the, bruger jeg og min viv tilsammen mindre end rationen for en person var!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-16 22:56

vagnr -> Det gør jeg ligeså, men husk så TOBAKKEN ..?

Det var dér de store penge kunne tjenes under krigen ..og derefter

Idag er det hashen, kokainen, khat og hva' ve' jeg, som har overtaget på sortbørsmarkedet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-16 23:11

..og meget af det 'tobak' som blev solgt på det 'sorte' var af mærket:
Flor Fina de Madras
..altså ...FUP tobak. Men for helvede ...de tjente sgu penge på nummeret. Efterspørgselen var stor
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-16 23:20

vagnr ->
Citat
Sukker 1,5 kg, kaffe/the 83 g, franskbrød 2,5 kg, rugbrød 6 kg, smør 250g ugentligt!

Alt ..undtagen (økologisk-) smør; bruger jeg som enlig mand mindre af ...på en måned!
Smør bruger jeg 2 pakker af = 400 - 500 gr. om måneden
Ude i byen kalder de mig nemlig 'smørtyven'
Ingen franskbrøds- eller rugbrødsmad UDEN tandsmør
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-01-16 09:43

Citat
Sjovt nok sidder jeg i disse dage og sorterer metervis af ringbind for at gøre det nemmere for mine børn engang i fremtiden, når de skal rydde op efter os. Her faldt jeg netop over de papirer, som tvangsudskrev mine forfædre til tjeneste i den prøjsiske hær, Licensfratagelsen med hagekorsstemplet og mange andre ting tilbage til starten/midten af 1800.
Så det tager laaaang tid at rydde op! Tænker på at scanne nogle papirer, men mine børn vil ha' de originale - i hvert fald når jeg spørger dem i dag.

Om ikke andet kan de have lokalhistorisk interesse, bortset fra ting der bør glemmes, journalister er jo sultne
Jeg er også langsomt i gang med at kassere papir, i dag har man sine krævede ting i Eboks hvor man iøvrigt også har gratis plads til scannede dokumenter og andet der ikke må gå til under brand og som let tilgås af de efterladte når skiftet er afsluttet.
Og fysiske ting, der bliver ikke meget tilbage, jeg skal have nye møbler og husgeråd når jeg bliver pensionist, nips ryger ud og jeg gemmer kun noget dyr kunst, de kan så vælge at beholde det eller sælge det, jeg har orienteret mine 2 nevøer som er nærmeste arvinger hvis søs også er væk.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-01-16 10:27

ja Luffe. nu, hvor du nævner muligheden for at opbevare i E- boks, kommer jeg til at tænke på, hvad gør man med adgangskoder til f. eks. NemId og alle andre koder, f. eks. til forsikringsselskaber. Adgangskoder til f. eks. Kandu er jo ligegyldige i den forbindelse, men der er jo også flere andre ting, man har bedt om at få elektronisk. Elselskaber, telefon osv. Hvordan kan man gemme den slags til de efterladte?....
Ingelein
ps. Måske vil nogen starte rn ny tråd om emnet?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-01-16 10:32

Med hensyn til rationsmærkerne, ville vi også sagtens kunne klare os med det, der er nævnt. Nu forstår jeg så også bedre alt det der blev snakket om vedr. tobak ........ og da især kaffe. Det var de, der kom gang i: "Det er RICH's der drik's".
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 10:44

ingelein -> God idé. Gør det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-01-16 11:10

@Ingelein

Adgangskoder bør man give et betroet familiemedlem eller advokat.
I denne digitale tid bør alle gøre det, eller i det mindste gemme et sted i boligen hvor efterladte finder det før de kasserer rub og stub.......vi ved heldigvis ikke hvornår vi skal herfra.
Man kan også give andre adgang til NemID mens man er i live, jeg kender dog ikke processen og det er også muligt at NemID bliver omgående låst ligesom bankkonti når folk dør.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 24-01-16 11:55

T*A*K for de mange GODE svar - Til ALLE i tråden ....

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 24-01-16 11:56

***** Tak for svaret molokyle .... Godt vi har Matador

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-01-16 12:24

Lige en tilføjelse om tobak

Citat
Fra Stengade kører du videre ad Stengadevej mod Tranekær Slot. Stop ved Tobaksladen, hvor du kan opleve noget så enestående som en lade til tørring af tobak. Den blev bygget i slutningen af 2. verdenskrig, hvor mange slog sig på tobaksdyrkning, da den importerede tobak var en mangelvare. Laden er indrettet som museum, der fortæller tobakkens historie i Danmark.

Jeg havde en kollega en 35 år efter krigen, han dyrkede fjolletobak på Lolland!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-01-16 12:54

Efter sigende kradsede den danske tobak ganske grundigt, men den skal jo også igennem forskellige processer for at blive anvendelig.
De dyrker såmænd også tobak i Sydeuropa, men kun til eksport da den er for stærk ifølge EU, det er muligt at det er nedlagt grundet faldende forbrug på de store markeder i denne verdensdel.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-01-16 14:46

At sætte lighedsteg med "Danskerenes økonomi" under besættelsen" med TV-serien "Matador"
Tjaaaaaeeeee...........Nu har historieforfalskning fået helt nye dimensioner.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 17:20

Kaptajn-Tommy ->
Citat
"Danskerenes økonomi" under besættelsen" med TV-serien "Matador"

Ja, fordi den så glimrende beskriver samfundet ....set oppefra!

Præcis; som når der jamres over udgifter der til flygtninge der f.eks. beløber sig til årlige udgifter i størrelsesordenen 1.5 PROMILLE af BNP. (Find linket selv: Dovenlars)

Pengene skal selvfølgelig findes hos de som i forvejen har mindst at gøre godt med.

Kongehuset sider og suger 0.4 promille, men DEM har vi råd til.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 17:27

Ja, det er voldsomt. Flygtninge 'stjæler' altså mere end 3 X så meget som vort monarki.

Til gengæld skal de som alle andre betale skat og moms mm.

De penge må selvfølgelig hentes hos syge, fattige, ældre,handikappede, psykisk syge og de dovne arbejdsløse.

For de velhavende har jo allerede strammet buen hårdt så der er risiko for den brister
Mercedes'en skal jo ha' benz... ...ellers kører den ikke.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 17:29

Ja, det er voldsomt. Flygtninge 'stjæler' altså mere end 3 X så meget som vort monarki.

Til gengæld skal de som alle andre betale skat og moms mm.

De penge må selvfølgelig hentes hos syge, fattige, ældre,handikappede, psykisk syge og de dovne arbejdsløse.

For de velhavende har jo allerede strammet buen hårdt så der er risiko for den brister
Mercedes'en skal jo ha' benz... ...ellers kører den ikke.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 17:33

Dobbeltkonfekt? Ja: Det kan ikke siges for ofte
LuffeA -> Den billigste smøg i Spanien, som kun gamle mænd ryger (..med EU tilskud) hedder:

DEFINITIVOS
..udmærket ...hvis den bliver blandet med Skunk fra Holland
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-01-16 18:01

Citat
At sætte lighedsteg med "Danskerenes økonomi" under besættelsen" med TV-serien "Matador"
Tjaaaaaeeeee...........Nu har historieforfalskning fået helt nye dimensioner.

Jeg er helt enig med kaptajnen!

Det ændrer ikke ved, at Matador er den bedste serie der nogensinde er lavet i Danmark

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 18:08

vagnr -> Enig om hvad?

Historieforfalskning set nede- ...eller oppefra?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-01-16 18:17

I Fredericia dyrker man skam også tobak - og har tidligere gjort det i stor stil. Er der mon nogen der husker Tobak fra I.P.Schmidt?
http://www.fredericiahistorie.dk/side/tobaksladen
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 18:18

Ps. I Danmark under besættelsen, såvel som i Sydeuropa og Rusland dyrkes Nicotinia Tobacum Rustica ...hvilke er noget helt andet end Nicotinia Tobacum Virginia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco#Types

Prøv selv: http://www.tobaccoseed.n.nu

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-01-16 18:31

Citat
vagnr -> Enig om hvad?

Historieforfalskning set nede- ...eller oppefra?

Molo, jeg er som skrevet står glad for Matador, men den er ikke et sandhedsvidne om livet under krigen generelt, hverken for de fattige eller de rige.

Så kan man ligeså godt kigge på Storm P's mange tegninger fra krigen, fx en med denne tekst "Tjener, det trækker, min bøf er blæst på gulvet!"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 18:40

vagnr -> Indsigelse godtaget ..omkring Matador.

Min viden om tiden under WWII stammer fra familie legender og fortællinger ved festlige lejligheder og sammenkomster. På mors side fra Østerbro og fra fars ..Ama'r. Det var en megen forskellig oplevelse alt efter hvilket samfundslag og geografiske baggrund man kom fra. Jeg har derfor blot prøvet at sammenfatte 'historien' ud fra min baggrundsviden ....og anekdoter

Jeg blev jo som bekendt først født i 1960.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-16 14:42

Ak, ja...
Så er du jo meget yngre end mig, bette Mol..

Min far blev hængt ud for at være "tyskervenlig" og handle med tyskerne...
"Modstandsheltene" bombede først familiens hus, så det nær havde kostet min nyfødte storesøster livet. Og da min far fik erstatning fra staten, byggede han en fabrik, adskilt fra hjemmet.

Den blev også "saboteret". Den "sabotage" har jeg fundet en dagbogsfortælling om på Nettet. Nogle af "modstandsheltene" var altså nogle rødder, der først og fremmest var med for spændingens skyld..

Min far blev selvfølgelig arresteret efter krigen. ALT blev undersøgt i både hjemmet og på fabrikken. Og han blev pure frifundet...

Han er næppe den eneste, der har fået smadret sit og familiens liv på grund af uretmæssig forfølgelse fra "vores landshelte".
Modstandsfolkene handlede jo både som politi, dommere og bødler. Det kan ikke altid ende retfærdigt..

Og efter krigen fortsatte forfølgelsen anonymt.. Pludselig blev min 10 mdr gamle bror syg og døde.. Og da min mor derefter blev gravid, kom der anonyme trusselsbreve..

Så flygtede familien til Sverige..
Og der blev jeg født... Det er årsagen til mit fine fornavn...