/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hus på delvis fredet grund
Fra : zebra2zebra
Vist : 253 gange
20 point
Dato : 23-01-16 12:26

Jeg har været ude og kigge på hus. Huset ligger på en grund, hvor den ene ende af grunden er helt fredet. Det er ca 1/3 af grunden. Huset ligger i den anden ende af grunden. Jeg har kigget i servitutterne, der står kun om fredning af grunden, der står ikke noget om huset. Jeg har to spørgsmål. Når huset ligger på et stykke jord, der ikke er fredet, kan jeg så være sikker på at huset ikke er fredet? Når huset ligger på en grund, der er delvis fredet, er det så muligt at rive huset ned og bygge et nyt? Jeg har hørt at hvis grunden er delvis fredet, så kan man ikke få byggetilladelse.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-01-16 12:44

Det sikreste er nok at spørge kommunen!

Jeg har selv en grund, der er delvist fredet (strandbyggelinie) og er i gang med en større om- og tilbygning, har fået byggetilladelse på få dage (udenfor fredningen), ingen problemer.
Jeg tror det samme ville være tilfældet for dig, men for at være sikker, ville jeg begynde hos kommunen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-16 14:48

Husk at spørge skriftligt.................så undgår du fremtidige misforståelser.
Huset kan være dømt eller på vej til at blive "bevaringsværdigt eller noget i den stil.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-01-16 19:56

Huset er vist ikke på vej til at blive fredet som bevaringsværdigt. Det er nok nærmere ved at blive erklæret uegnet til menneskebolig. Skal der ske noget, skal det rives ned og der skal bygges nyt. Som jeg opfatter svarene, er det ikke bare lige til at finde ud af. Udover kommunen er der også planloven og regionen at tage hensyn til.