/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Tæve ...blødning
Fra : hovsada
Vist : 512 gange
100 point
Dato : 20-01-16 10:15

Min 10 år gamle cockertæve er , efter sidste løbetid for en måned siden , igen begyndt at bløde mere end normalt. Dyrlægen har pr. Tlf anbefalet at fjerne livmoderen . synes det er en voldsom løsning.
Noget her der har kendskab til evt. Alternativ behandling ???
Hun virker upåvirket og spiser normalt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-01-16 11:44

Citat
Alternativ behandling ???

Det afhænger da af, hvad årsagen er, har dyrlægen ikke sagt hvad han/hun tror det skyldes?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-01-16 11:47

Det kan jo være alt fra underlivsbetændelse til kræft.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-01-16 18:28

Blødning fra underlivet "udenfor tid". kan være seriøst alvorligt. Uanset om der er tale om en hund eller en kvinde.

...og tæver, der ikke er steriliserede, får større og større risiko for at udvikle enten kræft eller livmoderbetændelse. Risikoen stiger allerede fra 7 års alderen.

Derfor fik jeg min Silke steriliseret da hun var 7.helt uden hun var syg. Nu er hun næsten 14 og har det stadig rimeligt godt. Det er en høj alder for en golden retriever.

Hendes kuldsøster måtte hastesopereres for livmoderbetændelse da hun var.. Jeg tror det var 8-9 år..
Men hun lever også stadig og har det også godt.

Se at få det overstået. Det er bestemt IKKE nogen voldsom løsning at fjerne livmoderen på en 10 årig cockertæve med blødningsforstyrrelse. Det er det eneste rigtig.. Hvis der "kun" er tale om betændelse og man får slået det ned med antibiotika, så vil det helt sikkert komme igen... Det er hormonerne, der er årsagen..

Ring og bestil tid hurtigst muligt. Jo længere du venter, jo større er risikoen for at din hund får så alvorlige smerter og ubehag så du bliver nødt til at få hende akut opereret, måske i weekenden.. Rigtig dyrt, så... Og risikoen ved operationen bliver meget større..

Men du må altså også forberede dig på, at hun måske ikke overlever... Hvis det er kræft, så har den muligvis allerede spredt sig til mange andre organer..
Snak med dyrlægen om en skanning eller ræntgenfotografering... Hvis det er udbredt kræft, så er det mest kærligt og nænsomt bare at lade hende sove ind........

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-16 02:17

Det er ikke til at spøge med. Havde for 3 år siden samme problem efter en løbetid. Blev akut fjernet, kæresten var selv med til denne operation og hun var glad for det og ked af det da det gik op for os hvor meget betændelse der var og hvor ONDT hun må havde haft det. Det har virkelig fået stof til efter tanke. At man regner med at kende sin hund så godt, at man kan se når de har ondt ( når de viser det så er det først når det gør ekstremt ondt) det er hundens natur ikke at vise svaghed og tabe pladsen (i naturen ).. Nogle racer har en meget høj smertetærsken !

Har fuldt hendes søskende tæt 2 uf af 5 har fået fjernet livmoren. 1 er direkte gået bort, 2 andre har gentagende fået pencellin efter hver løbetid ( sandsynligheden for at det kommer igen næste løbetid er over 50% ) og så er der det andre komplikationer som følger kraft mm ) i år fylder de 10 år, det er der nok kun 1eller maks 2 der bliver (der er kun to tilbage)

Pencellin kan anbefales hvis du ønsker at hun skal nedkomme/have hvalpe men ellers så ville jeg efter det vi har været igennem ikke være i tvivl næste gang. Hvis lign opstår efter en løbetid

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-01-16 07:08

Hun er for gammel til hvalpe. Hun har ikke noget at bruge en syg livmoder til..

Vi må heller ikke glemme de positive historier..

Jeg havde en gammel berner sennen tæve på 8 år. Det er en ret høj alder for den race.
Hun fik uregelmæssige løbetider. Og hanhundene kunne ikke lade hende være i fred. Heller ikke mellem løbetiderne. Så hun blev en rigtig sur og træt gammel kælling.. ---- måske var det tid til at sige farvel..

Så blev hun steriliseret. Æggestokke og livmoder var fulde af cyster. Ikke noget farligt, men nok til at gøre hendes liv til et mareridt...

Efter sterilisationen blev hun igen den blide og venlige pige, der endda kunne lege med de gamle venner. Ikke bare snerre af dem.
Ronja blev 13 år. Og hun havde det godt næsten lige til det sidste.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-01-16 07:32

Du skal lytte til din dyrlæge !!! Glem alt om såkaldt alternative behandlinger - i bedste fald virker de ikke.
Hvis din hund ellers er frisk og rørig, skal du give den et par års chance med operationen, ellers skal du, efter min bedste overbevisning, tage afsked med din hund !
Har selv haft en tæve, som i en alder af ca. 3 år måtte denne operation igennem, med et godt resultat til følge. Hun blev 14 år efter et aktivt jagtliv !
Godt nok er din Cocker en ældre dame, så sammenligningen er nok ikke helt fair, men din tæve vil blive rask nok til en god og tålelig tilværelse de sidste år af sit liv.

ØV4

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 21-01-16 09:30

Åhhh...jeg læser og tænker......ville have købt en hvalp sidste sommer, men økonomien spændte ben. Og lige nu har jeg flere overvejelser. Sika er min 3. men allerbedste cocker og jeg har svært med at sige farvel.
Hun har fået Paradontose og dårlige tænder ....bløder nu og skal måske opereres.
Ved jo ikke,hvad fremtiden bringer og jeg har ikke råd til både operation og en ny hvalp foreløbig.
Træls at økonomi skal være blandet ind i mine spekulationer ??

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-01-16 09:59

Det er altid en meget svær beslutning at skulle tage afsked med et dyr, som har glædet én gennem mange år. Men med de sidste oplysninger du giver, ville jeg beslutte mig for at sige farvel nu ! Uanset hvor mange penge, du så ikke har, du bruger, så får du ikke en "ny" hund og der kan være andre ting med dens helbred som lurer under overfladen !
Glæd dig over de mange år du har haft glæde af din Cocker og lad den så få fred. Det er hårdt, men det mest humane og fornuftige.
Få dig en god snak med din dyrelæge - hvis han/hun er af rette støbning, får du den rigtige vejledning - jeg tror han/hun vil være enig med mig !
Har selv været hundeejer i mere end 40 år, brugt mine hunde til jagt m.v. Den værste beslutning er at skulle sige farvel - men vi ved det jo allerede når vi anskaffer dyrene, at i bedste fald er en levetid på ca. 10 år godt, alt det der ligger derover er en foræring.

ØV4

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 21-01-16 10:59

Du har helt ret....osse sådan jeg ville se på det, hvis det ikke var min egen....som er eminent på jagt ! Og lige fra starten...... Hun burde have fået en hvalp, men tiden er gået ??

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-16 16:13

Steriliserede tæver er generelt sundere end intakte tæver..
De der hormoner har de mere skadee end gavn af..

Mange tæver bliver faktisk som unge hunde igen, efter en sterilisation.
En tæve kan nemlig godt gå og lide i stilhed i årevis, hvis der er noget galt i uderlivet..

Jeg har aldrig hørt om, at tæver skulle blive mere sygelige efter sterilisation... Tværtimod..

Men snak med dyrlægen... En grundig undersøgelse evt. med skaning eller røntgen af underlivet kan fortælle mere om hvad der er galt.. Det KUNNE jo bare være cyster som et var hos min berner sennen, Ronja..

--- og hvis ellers din hund er rask, så kunne dyrlægen måske rense hendes tænder når hun alligevel er i narkose?

Ingen hvalpe... Første hvalp skal helst være født inden tæven bliver 5 år...

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 30-01-16 08:35

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-16 12:07

Tak for accepten af mit svar.

Jeg håber at du valgte operation.... Men forstår godt, hvis du og dyrlægen blev enige om at du og Sika hellere måtte sige farvel...

Så må du have held og lykke med at finde en ny hvalp, der kan træde i de store potespor, Sika har sat..

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 01-02-16 23:19

jEg har lige taget afsked med Sika i dag , det var ikke så svært at tage beslutningen, som dyrlægenstøttede mig i.Ringede i morges til hende for at få hendes vurdering efter en undersøgelse. ..og om hun havde smerter !

hUn fjollede som sædvanlig med katten om morgenen , var glad og spiste ...så det kom lidt overraskende for mig at dyrlægen hurtigt fandt det ømme sted...jeg havde selv masseret hende nænsomt uden at hun reagerede og bare nød det. hUn er ikke blevet scannet , men fik en ret sikker diagnose på frisk blødning fra livmoderen ..Enten kræft eller fibrom.
Jeg havde besluttet ikke at vælge operation og dyrlægen mente det samme ( lidt overraskende )
Svært at komme hjem uden min dejlige Sika, katten er sensitiv og kigger rundt. Trist men afklaret.

Jeg skal have en hund hos mig igen, den har fulgt mig dagligt hjemme og på værkstedet og lever nu i mine tanker Amen ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-16 07:24

Nårh.. Lille Sika... Hun springer rundt og leger på Regnbuemarken nu.. .

Jo, det er hårdt at sige farvel..

Jeg frygter for den dag, hvor jeg må sige farvel til min Silke.. Hun er nu næsten 14, men har det fint..
Men i den alder kan der komme sygdomme fra den ene dag til den anden...
Som du også har oplevet med Sika..
Jeg kunne godt have ønsket for jer at I havde fået nogle flere år sammen.... Der er intet så skønt som en gammel klog hund..

Men du må i gang med at kikke efter en ny lille hvalp...
Det bliver aldrig en ny Sika, men utrolig nok en mindst lige så dygtig og skøn hund som hende.
Du har jo lært en masse af Sika i de år du har haft hende.
Alt hvad du har lært, vil din nye hund få glæde af...

......og forresten: nu har du haft en hund med dårlige tænder... Det havde jeg også engang for 20 år siden..

Det er så let og billigt at undgå. Lær din nye hvalp at få børstet tænder. I starten hver eneste dag, til I er blevet rigtig gode til det.
Og så kommer der nogle år, hvor det er nok med 1-2 gange om ugen.....
Og med alderen kan man så børste hver dag igen, når man ser at der kommer belægninger..
Det er faktisk rigtig hyggeligt...

Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med din nye hvalp.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-02-16 08:41

Tak...og jeg vil huske det med tænderne ...når tiden kommer