/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ny bil faldet 36.000,- kort efter køb
Fra : KajKagearm
Vist : 551 gange
500 point
Dato : 19-01-16 13:19

Har jeg en sag eller hvad?

I november 2015 købte jeg en ny Peugeot 208 BlueHDI til "introduktionstilbud" for kr. 170.000, hvor den iht. prislisten ellers vil stige til 190.000 i det nye år, så der var der jo ikke noget at betænke sig på - der skulle handles inden nytår.

Kort efter nytår får jeg gud hjælpemig en mail fra Peugeot.dk om "nytårskurs-tilbud", hvor man nu kan få samme model til 164.990 incl. ekstra udstyr for 30.000,- (klimapakke, alufælge, glastag m.m.), altså en forskel på 35.000,- Ser man det i forhold til "truslen" om at prisen ville stige til 190.000,- er forskellen jo 55.000,-

Vil jeg få noget ud af at klage? Det koster 300,- at oprette en klage på hos ankenævnet for biler (http://www.bilklage.dk/Forside), så jeg vil godt have en fornemmelse af om det kan betale sig.

Jeg har naturligvis henvendt mig til Peugeot DK og forhandleren, man har endnu ingen respons.

Iflg. FDM (http://www.fdm.dk/nyheder/saa-meget-falder-bilerne-pris) har den nylige afgiftsnedsættelse ingen indflydelse på prisen i dette prisleje, så det er ikke der forklaringen ligger.

mvh.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-16 13:33

Glem det, du får ikke noget ud af at klage.

Peugeot forhandleren vil bare komme med udtalelser om øget konkurrence, etc.
Og han har så ret til at komme med nye tilbud.

Men det er jo nok sidste gang du handler hos ham?

Prøv at true med at hænge ham ud på nettet,
ikke bare i kandu, men i større fora som face book, tvitter, m.fl.

Måske kan du få en mindre discount ved at afholde dig fra at gøre det??
Det vil jo skade hans omdømme i lokalområdet...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-01-16 13:37

Spørgsmålet er vel om de har handlet i ond tro, altså om de vidste på forhånd at prisen ville falde i stedet for at stige...

Og så kunnet godtgøre påstanden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-16 13:48

Umuligt at bevise ond tro i dette tilfælde,

men jeg har erfaringer for,
at sælgere der bevæger sig på kanten af loven,
er bange for at blive hængt ud på nettet...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-01-16 13:57

Citat
men jeg har erfaringer for,
at sælgere der bevæger sig på kanten af loven,
er bange for at blive hængt ud på nettet...

Mon dog - hvis man ser Kontant eller Operation X, får man ikke den opfattelse...

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 19-01-16 15:02

Jeg vil mene at du alt eller intet at tabe Jeg havde brugt de 300 kr på det, du kan muligvis få nogle penge /eller ekstra udstyr uanset hvad ville du gøre opmærksom på forhandleren på en lovlig måde

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-01-16 15:26

Du skal da køre ind til forhandleren og fortælle om mail tilbuddet, og at du føler dig snydt, og at du så selvfølgelig først ville have handlet efter nytår!
(Han tror vel ikke du har råd til 2 biler).
Gå til ham med noget humor, og lad ham få muligheden for på stående fod at give et konkret svar!

Det ville da være rart at kende forhandlerens holdning til, at han sender sådan en nytårsgave ud til en, der lige har handlet.
Mon det er hans mening, at du skal ærgre dig, eller håber han på, at du vil købe en bil magen til

Men du kan da ringe eller chatte med

http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Kan-jeg-annullere-bilkoebet?tc=CE7976C1F4FC4D2581D65000A6732408

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-16 15:29

"Elevatorpriser" bruges snart overalt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-16 16:02

Som flere skriver, glem det. Du kan roligt regne med, forhandleren er dækket ind, rent juridisk. Han kan også sagtens være i "god tro". Fabrik og importør, kan godt lave en "kampagne" pris aftale, en del tid før, forhandleren, får det at vide.
Citat
"Elevatorpriser" bruges snart overalt.

Ja, tænk på f.eks. tøj indkøb i december, og hvad det ellers koster i januar.

Nyd i stedet bilen. Der er mange andre, der er kommet "afsted", på samme måde.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-16 17:35

>selvfølgelig først ville have handlet efter nytår!

Begynd du bare med humor, men det vil sikkert ikke hjælpe?

Så, hvis du ikke får en rabat og en pris i nærheden af det nye "nytårskurs-tilbud",
tru med at hænge ham ud på nettet, og han vil være til at tale med.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-01-16 18:06

En stor del af beløbet fremkommer sikkert ved, at registreringsafgiften er faldet med 30 procent.
Dernæst skal du regne med, at den pris forhandleren oplyser, er uden alle de ting man normalt handler sig til, vinterhjul, måtter, elektronisk parkeringsskive os.
Så du får intet ud af at klage.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-01-16 21:06

De landsdækkende reklamer bliver ikke styret af lokale forhandler men kommer oppe fra

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 500 point
Dato : 19-01-16 23:06

Nogle af svarene foran kan du sikkert bruge. Det svar, der rammer lige i centrum af problemet er marken84. Juraen er sådan, at du som køber selvfølgelig altid løber en vis risiko for, at priserne kan ændre sig - op eller ned - ; der er markedsforhold, der kan ændre sig, fx. beslutninger truffet af fabrikken eller importøren, en nylig besluttet kampagne pris, ændrede told- eller afgiftsforhold m. v. Den slags forhold kan indtræffe, og det er bare ærgerligt for dig som køber. Men på den anden side har autoforhandleren det, der i juridisk sprog kaldes en loyal oplysningspligt. Det betyder, at hvis der er forhold, han kender til, og som han bør vide kan være afgørende for din beslutning om køb, da kan han meget vel have en forpligtelse til at oplyse dig om det.

Ud fra dit spørgsmål er det umuligt at vide, om sælgeren har været i god eller i ond tro med hensyn til prisændringen. Men du kunne prøve at skrive til ham, ja, ikke en sms eller mail, men et gammeldags brev, måske både anbefalet og almindelig forsendelse, eller overbragt personligt og bekræftet i en mail, så dokumentationen er i orden. Det, du kan skrive er, at du som bekendt købte bilen den og den dato, til x kr. , og at du efterfølgende er blevet opmærksom på den betydelige prisændring. Du kan skrive, at du som kunde naturligvis er skuffet over, at du ikke er blevet orienteret om det forestående prisfald. Du overvejer nu, om der er mulighed for at få kompensation, og du beder derfor i første omgang forhandleren om at meddele dig, hvornår prisnedsættelsen er besluttet, af hvem, hvornår han er blevet orienteret, og om han kan dokumentere, at beslutningen ikke har været truffet allerede, da du købte bilen.

Prøv noget i den retning, se hvad der sker, og tal også med Forbrugerklagenævnet både før og efter, du henvender dig. Måske har de nogle gode ideer, der kan supplere foranstående. Det er nok det bedste råd, jeg kan komme med i denne omgang.

Godkendelse af svar
Fra : KajKagearm

Dato : 21-01-16 15:14

Tak for svaret Oldboston.

Som opfølgning:

Jeg har kontaktet forhandleren og han henviser til importøren. Jeg kontaktede så importøren og fik en gang sludder om de sænkede afgifter, som jeg allerede havde påpeget ingen betydning har for denne models prisklasse.

Jeg har haft fat i forbrugerstyrelsen - de henviser til bilklage.dk, hvor jeg har erfaret at det nu koster kr. 500,- at oprette en sag.

Flere har foreslået at hænge dem ud på nettet. Det tror jeg ikke der vil påvirke dem overhovedet, specielt ikke med de overlegne salgsstatistikker de har i øjeblikket. Jeg har dog skrevet en kommentar til deres "nytårskur tilbud" på deres egen facebook-side. Det bliver spændende at se om mit opslag bliver "modereret".

Så jeg forventer ikke at de sender mig et "hold-så-kæft-bolche" i form af et afslag, tilbud om ombytning eller lignende. Det er ellers en skam. Det er min 4. Peugeot og er meget glad for din lille nye som går langt på literen. Men nu har jeg besluttet at gå over til Citroen, som i store træk er de samme komponenter, men en anden importør.

Tak for de mange kommentarer iøvrigt.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 21-01-16 23:18

Tak for points. Det er næsten lidt ærgerligt, at afgiften på de 500 kr. er til hinder for at få prøvet sagen. Du er vel ikke medlem af FDM, for då kunne de måske hjælpe gennem deres juridiske afdeling. Det koster ca 50 kr. om året at være medlem hos FDM, men der er flere fordele, bl. a deres månedsblad, deres prøvestationer fx ved brugtkøb m. v. Håber du bliver glad for bilen trods alt.