/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Kan man afskærme naboens netværk?
Fra : ingelein
Vist : 530 gange
30 point
Dato : 17-01-16 20:11

Hej - Vi har et stort hus i eet plan og i vinkel, så i husets ene ende har vi fin (2-3 streger) modtagelse af en nabos "Hotspot" og i den anden ende af huset fra en anden nabo.
Jeg har tænkt på om disse signaler er med til at gøre vores eget signal svagere?
Jeg ved at jeg kan skifte kanal i vores HomeBox, men når der bliver mindre signal for den ene, bliver der mere fra den anden, så det kan være ligemeget.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-01-16 20:27

Du er bestemt ikke ene om dette problem. Enten ska du indmure en masse aluminium i væggene ind til naboerne (kan også skade signalerne fra mobilmasterne) eller også skal du investere i en ekstern accesspoint som kan køre på 5 GHz båndet hvor der er betydeligt mere plads.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-16 20:27

Det bør ikke have den store indflydelse

Køre med 2 2.4hz og 2 5hz netværk uden problemer og kan se op til 10 andre netvært (etage ejendom)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-01-16 21:01

Soren_Steen_Nielsen
Jeg mener at jeg har mulighed for at vælge 5.G i stedet for 2.4G i mit modem. Tror bare at servicemontøren fra TDC anbefalede 2.4 G ? Hvorfor mon det? Jeg vil lige læse i min manual til HomeBoxen om jeg selv kan skifte.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-01-16 22:12

Kig også i manualen til den eller de computere som du skal bruge det trådløse til. Det er muligt at der skal bruges en USB ting for at de kan køre 5 GHz.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-01-16 10:53

Du kan jo også prøve, at skifte kanaler!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-01-16 13:51

@alka
Citat
Jeg ved at jeg kan skifte kanal i vores HomeBox, men når der bliver mindre signal for den ene, bliver der mere fra den anden, så det kan være ligemeget.

Sådan skrev jeg i min indledning til denne tråd
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 30 point
Dato : 18-01-16 14:22

Citat
Du kan jo også prøve, at skifte kanaler!

Jeg forstår Ingeleins problem, for i 2.4 GHz båndet er der kun 14 kanaler at gøre godt med, og hver enhed fylder fire kanaler. Her hvor jeg bor er der p.t. otte andre på 2.4 GHz båndet. Jeg har p.t. endnu ikke selv 5 GHz udstyr, men jeg ved at kanalerne der går fra 36 - 165, så der er altså 129 kanaler at gøre godt med der.

Selvom at Man sagtens kan have flere på samme kanal så går det uundgåeligt ud over hastigheden, så det er helt klart en god idet at prøve at finde en kanal med enten ingen eller mindst mulig trafik.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-01-16 21:34

Data sendes i pakker. Også når der kommunikeres med Wifi. For hver modtaget pakke konttolleres om den er korrekt ,ved hjælp af forskellige testmetoder. Hvis den er forstyrrey af anden Wifi, skal hele pakken sendes om, intil den er god. derfor bliver systemet langsommere , når der er flere aktive på samme kanal. sammenstødende og ompakker bliver hyppigere, og det tager tid.

Der findes programmer både til smartphone og til pc som kan måle hvilke kanaler, der bruges af andre i nærheden. Dermed kan man finde det bedste hul til en selv.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-01-16 21:45

Ja, jeg kan selv skifte kanaler via administrator funktionen i TDC Home-Box, men det er ikke optimalt.
Ingelein

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 18-01-16 22:10

Ja det er jo alles krig mod alle. skift til en enhed der kører 5GHZ og mål efter om der ikke er mere plads. hilsen Steen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-01-16 10:41

Foresten, når du siger at du fint kan se naboernes netværk så er det ikke ensbetydende med at de kører på samme kanal som dit eget. Den funktion som viser de tilgængelige netværk i PC'ere, smartphones, taleblets, m.m. scanner alle kanaler i de bånd som de kan måndtere. Så det er ikke sikkert at de forstyrre på nogen måde.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-16 14:53

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-01-16 20:30

Velbekomme. Jeg håber at du finder en løsning på problemet.