/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motor tager ikke omdrejninger
Fra : Lincoln1242
Vist : 364 gange
71 point
Dato : 17-01-16 12:12

Her til formiddag startede jeg min bil efter en kold nat (- 9). Den havde lidt startproblemer men kom igang. Efter at have kørt 500 meter tabte den fart, og jeg holdt til sidst stille. En kontrollampe lyste og lampen "WINTER" blinkede. Trådte jeg på speederen så kunne den ikke kommer over 1500 omdrejninger. Satte jeg den i gear, så kunne den stort set ikke trække. Bilen har automatgear. Efter at have holdt i tomgang et par minutter, så kunne den pludselig godt trække og køre normalt igen.

Hvad kan problemet skyldes? Jeg er ret overbevist om at det skyldes kulden. Men er det motorolie, vand, gearkasse, konverter eller noget andet, der fejler?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 81 point
Dato : 17-01-16 12:50

Har du prøvet med noget karburator rens/sprit, har selv brugt dette og ingen problemer:
http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Andre-vasker/Karburatorbeskyttelse-2000033650/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-16 13:15

Det skulle vist ikke være nødvendigt med karburatorsprit hvis bilen har benzin indsprøjtning, men stadig godt til at tage kondens i benzin tanken, der kan lave vand propper

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-01-16 13:17

Du beskriver det præcise forløb ved karburatoris, så følg trygt det gode råd fra 'mig-selv'. ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-16 13:30

Havde selv problemer med at starte bilen for en måneds tid siden og før frosten, den skulle tørnes en evighed og gik lidt ujævnt og et næsten fladt batteri, en ½ af ovennævnte flaske og den hopper igang øjeblikkeligt - trods hård frost.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 17-01-16 13:50

Jeg prøver at fremskaffe sådan en flaske karburatorsorit/-rens, og vender tilbage når det er afprøvet!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-01-16 14:51

Lidt sprit i benzinen skader ikke. Men du skulle fortælle hvilken bil og motortype det er ,hvis du vil have et anvendeligt råd.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 18-01-16 09:31

Jeg har nu fyldt karburatorsprit på, og tanket så blandingsforholdet passer. Og nu kører den (næsten) som den plejer. Men det er som om den kører meget ujævnt og vibrerer/støjer, når den kommer op i fart. Det lyder næsten som om den kun kører på 4-5 cylindre (ud af de 6 den har). Sætter jeg den i frigear (mens den er i fart), og giver den gas, så lyder den dog som den skal. Men vibrationen/støjen er den samme uafhængigt af omdrejningerne. Så skal det være en trækaksel, eller noget andet, der er ude af balance. Det mærkelige er, at det er periodisk; dvs. støjen er der ikke hele tiden. Kan en trækaksel, et dæk osv. være periodisk ude af balance!?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-01-16 10:08

Citat
Men vibrationen/støjen er den samme uafhængigt af omdrejningerne

Sten i dækket, bremse der hænger/frosset/ smadret hulleje - ellers burde det (vil jeg mene) komme lidt af gangen, ikke øjeblikkeligt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-01-16 10:14

Har endda læst at visse billige dæktyper fryser, og det skulle ikke føles rart før de er ? banket i form igen på vejen - men det er nok nærmere Kina dæk.. de skulle forbydes, har selv kørt MC med de dæk og det var ikke den bedste oplevelse.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 18-01-16 10:40

Hvis det var dækket, der var "firkantet", så burde det være mens bilen var kold. Nogle mener at det kan være en kaliber/bremser, der hænger. Personligt tror jeg ikke på et defekt hjulleje, da støjen så burde være der hele tiden. Bilen ryger på værksted, så mysteriet kan blive løst - det er formentlig ikke noget jeg selv kan lave alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 18-01-16 10:41

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-01-16 10:53

Citat
defekt hjulleje, da støjen så burde være der hele tiden.

Ikke nødvendigvis, har næsten selv lige skiftet på begge forhjul - men det kan du høre ved at dreje rattet svagt til siderne når du kører, forsvinder lyden når du drejer til venstre = højre hjulleje og omvendt - hvis der kommer (rysten) når du bremser vil jeg vædde med at det bare er skidt på bremse belægning eller skive, og kan fjernes meget nemt med en dåse bremserens, uden at afmontere andet end hjulet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-01-16 10:58

Citat
bare er skidt på bremse

En ? fedt finger på skiven kan være årsag til dét.