/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Nikotin og cigaretter
Fra : Cyklerne
Vist : 822 gange
20 point
Dato : 15-01-16 15:47

Hej alle!

Rygtet går på, at nikotin fordamper fra cigaretter, når de bliver opvarmet med en lighter.
(Bliver ristet)

Er dette rigtigt?

Go weekend her fra cykelbutikken!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-01-16 16:02

Hmmmm.....det ved jeg ikke rigtigt. Hvor har du disse oplysninger fra?

Kommentar
Fra : Cyklerne

Dato : 15-01-16 16:09

Det ret kendt blandt danske joint rygere.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-01-16 16:11

PS. Glemte at spørge, om der er nogen fordel ved at fordampe nikotinen? Altså med mindre det drejer sig om en lille listig Joint.
Og vi husker lige på, den nikotin der er i smøgerne er der intet farligt i

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-01-16 16:11

Hov! Indlæggene krydsede hinanden

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-01-16 16:14

Fra Rygters Bureau har jeg hørt, at nikotinen fordamper ved 130 gr. Om det er rigtigt..?????

Kommentar
Fra : Cyklerne

Dato : 15-01-16 16:54

Fordelen ved at riste en cigaret til en joint, er at det smager meget bedre

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-01-16 17:02

Citat
den nikotin der er i smøgerne er der intet farligt i

Selvfølgelig ikke

WIKI:"Nikotin brænder ved en temperatur under dens kogepunkt og dens dampe vil forbrænde ved 35 C i luften trods det lave damptryk. På grund af dette vil det meste af nikotinen blive afbrændt mens man ryger en cigaret, men alligevel inhalerer man nok til at nikotinen får de eftertragtede effekter.

Nikotin kan direkte fremkalde kræft gennem en række forskellige mekanismer såsom aktivering af MAP-kinaser og indirekte gennem cholinerg og adrenerg signalering. Nikotin hæmmer således apoptose, fremmer tumorvækst , aktiverer vækstfaktorer og cellulære mitogene faktorer, såsom 5-LOX og EGF. Nikotin fremmer også kræft ved at stimulere angiogenese og neovaskularisering. I en undersøgelse med mus forårsagede nikotin stigninger i tumorstørrelse (fordobling), metastasedannelse (ni-dobbelt stigning) og tumor recidiv (tredobbelt stigning)."

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-01-16 17:04
Kommentar
Fra : Cyklerne

Dato : 15-01-16 17:07

Tak for det fine svar vagnr!

Vil det sige, at jeg kan få nikotinen ud af cigaretterne, ved at riste dem med en lighter?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-16 17:15

Citat
kan få nikotinen ud af cigaretterne, ved at riste dem med en lighter?

Bliver man så ikke afhængig? af enten det ene eller andet - du vil ryge.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-01-16 17:28

Citat
Vil det sige, at jeg kan få nikotinen ud af cigaretterne, ved at riste dem med en lighter?

Det ser sådan ud, jeg ristede også mine hjemmerullede joints for mange år siden, nu er jeg på alkoholdet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-01-16 18:22

Citat
den nikotin der er i smøgerne er der intet farligt i
Og så dit svar:
Citat
Selvfølgelig ikke
Ironi eller uvidenhed...?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-01-16 18:42

Citat
Ironi
blandet med undren over dit postulat, men det var måske også ironi

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-01-16 19:11

Mener du helt seriøst, at nikotinen i cigaretten er farlig?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-01-16 20:14

Ja!

Nikotinen fordamper ved 35 grader, så gløden når at ødelægge/fjerne nikotinen yderst i smøgen, men en del af nikotinen længere inde når at fordampe, og ryge i lungerne, længe før gløden kommer tæt på!

Det betyder ikke nødvendigvis, at nikotinen er det farligste i røgen!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-01-16 00:16

NEJ !!!! Den nikotin der er i cigaretter, cigarer og røgtobak har INGEN skadelige virkninger og er kun tilsat som et stimulerende stof.

Hvis du linker et eller lort fra Kræftens Bevarelse skal det ikke være gamle link, men link fra nyere dato.

Kartofler indeholder nikotin.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-01-16 01:38

Nikotin er hovedårsagen til, at man ryger cigaretter, cerutter, cigarillos, cigarer og pibe samt til at man tygger snus eller skrå. Nikotinen gør noget ved blodtrykket og en hel masse andre ting. Det mest slemme ved cigaretterne er, at den tjære, der følger med røgen, kan provokere lungekræft og en masse andre grimme ting.
Tro endelig ikke, at jeg er frelst. Selv ryger jeg pibe, skønt jeg for et par år siden fik en hjerteblodprop og udmærket er klar over, at nikotinen kan få den til at gentage sig.
At riste en cigaret har størst effekt, hvis den også indeholder cannabis (hamp, marihuana, hash), fordi det aktiverer indholdet af cannabinol, som er aktivstoffet - tetrahydrocannabinol.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-01-16 02:03

Citat
slemme ved cigaretterne er, at den tjære, der følger med røgen, kan provokere lungekræft og en masse andre grimme ting.

Er det ikke Nikotinet der fremkalder ? = en smøg mere?? AFHÆNGIGHED
mener at selv Tobaks-Giganterne (US/EU) er blevet dømt for den ´forseelse´ men intet er vel afgjort før den sidste smøg er ´røget´...
Og har samme Fabrikker ikke ? Aktier i selv samme firmaer som sælger Nikotin-tyggegummi.

At der YDER MERE skal tilsættes direkte livsfarlige stoffer, for at fremme+ fornemmelsen af det hele, fatter jeg ikke en ´tjærepind´ af, biler lukker sikkert mere PuHa ud end man kan ryge på et par uger.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-01-16 02:08

Citat
aktiverer indholdet af cannabinol,

Var det ikke det man i gamle dage kaldte en ´fattigmands´ pibe/ UDSKRAB fra selve piben det blev røget af - eller en klump tjal der havde været i Isopropanyl og udvundet de bedste egenskaber - for så at videre sælge det som ren TJAL..mener at have set det..
Og mere

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-01-16 06:12

Citat
Kartofler indeholder nikotin

Ja, Tommy, ligesom de fleste andre planter i natskyggefamilien, som bl.a. omfatter tobaksplanten!

Så nikotinen er IKKE
Citat
tilsat som et stimulerende stof
, men findes i planten fra naturens side, som det også tydeligt fremgår af dens latinske navn, Nicotiana tabacum!

Mit gæt er, at ligesom andre "nytteplanter", har man sikkert fremavlet tobaksplanter med højere indhold af aktivstoffer end fra naturens hånd, "bang for the buck"

At tobaksfabrikanterne tilsætter andre stoffer for at øge tobaksafhængigheden gør det kun værre

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-01-16 14:44

Citat
Tro endelig ikke, at jeg er frelst. Selv ryger jeg pibe, skønt jeg for et par år siden fik en hjerteblodprop og udmærket er klar over, at nikotinen kan få den til at gentage sig.
Det kan ikke bruges som argument. Især kaffe, men også the og alkohol er skyld i blodtrykket stiger og blodårene til at trække sig sammen. Flæskesteg og andet fed mad giver også for højt blodtryk og åreforkalkninger.
Fuldend selv listen af nydelsesmidler der giver højt blodtryk her;...........................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

Nikotinen får bare prædikatet "skadeligt" fordi, det forbindes sammen med tobak.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-01-16 14:47

Citat
At tobaksfabrikanterne tilsætter andre stoffer for at øge tobaksafhængigheden gør det kun værre
Det er korrekt ang. de der tilsætningsstoffer. Men det skal nikotinen ikke belastes af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-01-16 16:46

Alkohol plejer ellers at sænke blodtrykket, så det i nogen grad modvirker nikotinen. Det må være derfor mit tryk ligger på 115/60.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-01-16 17:24

Over to genstande om dagen for kvinder og tre genstande for mænd betyder, at der er en øget risiko for rytmeforstyrrelser og nedsat funktion af hjertemusklen samt forhøjet blodtryk og apopleksi.

Citat
Det må være derfor mit tryk ligger på 115/60.
Flotte tal.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-01-16 17:32

Et par jeg kender bruger rulletobak og løst cigaretpapir til joints, og de rister tobakken først.

Forstår jeg egentlig ikke, de meget få joints eller pibetjald jeg har prøvet på 40 år så jeg blev lavet med tobak der ikke blev ristet, men jeg tog heller ikke mange hiv før jeg kunne mærke at det var rigeligt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-01-16 18:44

Jeg bor på Østerbro og retter mig derfor efter Østerbro-undersøgelsens konklusion, at 2-3 genstande om dagen det sundeste forbrug.
Hvad angår tobaksrøg, så har jeg den fordom, at det er temmelig usundt. Desværre er det ret vanedannende.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-01-16 22:48

Citat
Jeg bor på Østerbro og retter mig derfor efter Østerbro-undersøgelsens konklusion, at 2-3 genstande om dagen det sundeste forbrug.
Jamen gør du det! Nu var Sundhedsstyrelsens egne anbefalinger jeg saksede.

Citat
Hvad angår tobaksrøg, så har jeg den fordom, at det er temmelig usundt.
Kan vi heller ikke blive uenige om, da der er et hav af skadelige stoffer i røgtobak.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-01-16 00:35

Men tilbage til spørgsmålet: Hvis man varmer en cigaret op, så er det formodentlig for at aktivere et eventuelt indhold af cannabinol. Det kan vel næppe være for at fjerne nikotinen, som er den eneste anden grund til at ryge. Medmindre altså at der ligger døde mus inde i væggen, som man vil overdøve stanken af. Grin ikke; et par, jeg kender, havde været så uforsigtige, at de havde lagt musekorn inden døre, og kræene var så krøbet i skjul og havde lagt sig til at dø.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-01-16 12:17

Det kræver vel en laboratorieundersøgelse.
Tobakken er tæt pakket i en cigaret og så er der papiret, der skal vist så høje temperaturer til for at al nikotinen kan fordampe eller måske ligefrem blive neutraliseret ved en høj temperatur hvorunder man risikerer at papiret bliver forkullet.
Hashrygerne breder tobakken ud på et stykke staniol og holder det over et lys eller en ligther