/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Gimp - 1 vindue eller ?
Fra : ingelein
Vist : 326 gange
50 point
Dato : 14-01-16 17:15

Hej - Jeg har arbejdet med Gimp et par dage nu og det er et meget godt program og værd at sætte sig ind i. Der er rigtig mange tutorials på forskellige sprog, så det er til at finde ud af. Men.......... der er et par underforståede ting, som jeg først langsomt har kaperet. F. eks. at man skal benytte Enter tasten og Control og Skift tasten til mange opgaver. Her har jeg så i min uvidenhed ledt efter en forklaring i menuerne.
I mange tutorials for Version 2.8.16 åbner programmet anderledes end det jeg kan få mit program til at gøre. Jeg har set forskellen med at der er hak i Enkelt vindue. Men det løser ikke mit problem at fjerne eller tilføje hakket.
Det billede, der åbner sig, når jeg starter programmet, har værktøjsindstillinger og selve værktøjskassen som een lang strimmel. Jeg har eksperimenteret med at flytte "strimlen" og kan få den til at blive en bred kasse. Så forsvinder menuen værktøjsindstillinger imidlertid. På de tutorials som jeg har set, åbner Gimp altid med værktøjskassen øverst i venstre side - og med værktøjsindstillinger i bunden af denne værktøjskasse.
Jeg skal værktøjsindstillinger og kan droppe dem i værktøjskassen, men som to vinduer, som jeg oven i hinanden. Disse to menuer, værktøjskassen og værktøjsindstillinger burde være een menu ifølge tutorials.
Hvem har et godt råd? Har desværre ikke så mange points at give væk af .
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-16 17:17

Værktøjsindstillinger som et bredt vindue helt til venstre og værktøjskassen som en lang strimmel ved siden af, fra top til bund af siden og uden de sidste værktøjer, som jeg skal skrolle mig til.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-16 09:32

Får du ikke en mulighed der hedder ´fastgør´/ muligvis i programmets indstillinger, eventuel h-klik diverse steder..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-16 09:34

? Lidt ála Proceslinien som man kan flytte låse i alle sider af skærmen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-01-16 15:09

Ja, men det skal gøres på en speciel måde: Her er løsningen: Man skal have begge vinduer åbne, klikke øverst i værktøjsindstillingers hvide faneblad og med musen trække den i NEDERSTE del af værktøjskassen. Så bliver nederste del blå - og først da har man gjort det rigtigt. Det blå forsvinder, når man har sluppet musetasten. Nu er de to vinduer fast forankrede til eet vindue og ikke som ved mine tidligere forsøg bare to vinduer, som ligger ovenpå hinanden.
Jeg annullerer spørgsmålet. Der er åbenbart ikke ret mange Gimp bruger i dette forum.
Ingelein

Annuller spørgsmålet
Fra : ingelein

Dato : 15-01-16 15:10

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål