/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Svane jalousi og sejlføring
Fra : svendgiversen
Vist : 555 gange
59 point
Dato : 13-01-16 12:46

Pibeanden er kommet tilbage og har tilsyneladende ødelagt sammenholdet blandt knobsvanerne?

Først var den gamle han svane væk fra flokken,
mens enten moderen eller den hvide albino svaneunge flirtede med pibesvanen.
Nu er faderen tilbage, men så er den, endnu brune, svane unge væk.

På golfbanen, hvor jeg spiller om sommeren, har vi flere søer med svaner,
ud af et svanepar med 3 unger kunne den ene ikke flyve, og den blev forstødt fra gruppen.

Kan det være det samme med vore 4 knobsvaner, plus en 5 tilløber, en pibeand??

Og så lidt morsomt, vi har nu nordenvind og en af de hvide svaner svømmede fra land,
altså sydpå i medvind, og bevist eller ubevist rejste den fjerende og blev blæst af sted,
da den svømmede tilbage blev både vinge og halefjer lagt pænt ned i modvinden.

Vi ved jo at fugle udnytter vinden, eksempelvis ser vi hver dag måger svæve her i op driften,
men sætter svaner bevidst sejl i medvind eller er det bare vinden der hæver fjerene???

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-01-16 21:26

Citat
mens enten moderen eller den hvide albino svaneunge flirtede med pibesvanen.
En albino har røde øjne - også hos svaner.

Fordi en svane svømmer stærkt skal den ikke kaldes en knob-svane. Det er som regel en Knopsvane der er tale om- og grunden til de hedder Knopsvaner, er, at de har en sort knop lige under øjnene.

Mvh.
Tommy
Svanevej 17
Holbæk sogn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-16 22:33

Ja Tommy, men da de to svaner, den nye pibesvane og en af de to hvide hunner,
var de så langt ude at jeg ikke kunne se øjnene.

Med dit store kendskab som jæger, kan den anden unge, også brun, nu være udstødt?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-01-16 03:50
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-16 09:21

Ingen af svanerne har røde øjne, så ikke en rigtig albino.
Men mærkeligt at den ene unge er hvid og den anden brun.

Den sidste er nu borte, erstattet af pibesvanen, lidt lysere brun.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 59 point
Dato : 14-01-16 23:15

Hej Svend, her er lidt orientering. Du spørger:
Citat
Men mærkeligt at den ene unge er hvid og den anden brun.

Ung-svanens fjerdragt er gråbrun og næbbet er mørkegråt. Først i en alder af cirka to år er svanerne hvide.
Der findes en genetisk variant, hvor ung-svanen er hvide med lyserøde ben, de såkaldte polske svaner. Varianten er oprindeligt opstået blandt tamme knopsvaner.
Dunungerne er hvide, grå eller lysebrune. Deres næb er grå.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-16 11:22

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-01-16 16:01

Tak!