/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Ny fremmed svane
Fra : svendgiversen
Vist : 579 gange
68 point
Dato : 11-01-16 14:08

Vi har 4 svaner som vi dagligt fodrer fra vor badebro,
men så i dag svømmede en 5 svane sammen med dem.

Den havde ikke rødt næb som de andre, nok knobsvaner, men et langt smalt brunt næb.
En af ungerne er stadig brun, men den anden er hvid som forældrene, måske en albino?

Den nye svane er lidt lysere end den brune unge, men også brunlig,
Den svømmer majestætisk sammen med dem, men er mere sky, og tigger ikke ved broen.

Det gør knobsvanerne og ved højvande vader de helt op og tigger ved hoveddøren,
spærrer vejen og skider i indkørselen, store sorte lorte, værre en vor lille hunds.

Hvem kan med denne beskrivelse forklare hvilken svanetype den nye er??

Og hvorfor svømmer den sammen med knobsvanerne,
den kan vel ikke parre sig og få unger sammen med en af dem???

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-01-16 14:24
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-01-16 15:02

Knopsvanen, som er Danmarks nationalfugl ses ofte i selskab med den invasive art "Sort Svane"
Den kombination er faktisk meget uheldig, da Sort Svanen fortrænger Knopsvanen.

En flok idioter indførte i tiderne morgen Sort Svane fra Australien som prydfugl, siden har svanen indpasset sig og er gået hen og blevet til en faunaforurening i Danmark.
Biologerne ser meget gerne at Sort Svane bliver reguleret væk.

Dermed er det ikke sagt:
Citat
Den nye svane er lidt lysere end den brune unge, men også brunlig,
Den svømmer majestætisk sammen med dem, men er mere sky, og tigger ikke ved broen.
At det er en Sort Svane - men muligheden foreligger.

Iøvrigt er Knopsvanen så småt begyndt at bygge rede - hvis og såfremt, kong vinter holder sig i skindet. (Søer og Åer skal være isfrit)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-16 15:24

En flot samling svaner, marken, den ligner den lysebrune i midten ca. 25 billedlinjer nede,
men det fremgår jo ikke af billederne hvilken svaneart det drejer sig om?

Og Tommy, det er jo så nok ikke en Sort Svane,
den er lysebrun, vist lidt mørkere og mere spættet med hvide fjer, end en sangsvane??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-01-16 16:40

Vi har jo efterhånden flere invasive arter. Og her tænker jeg ikke på dyr og planter, som dog nok er de mindst skadelige, i det lange løb.

Med hensyn til "Sort Svane", husker jeg da at der var masser af kulsorte Svaner, i London`s parker. For tyve år siden.

M.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-01-16 02:34

Citat
men et langt smalt brunt næb.

Mon ikke det er en sangsvane du har besøg af?
http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=01540

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 68 point
Dato : 12-01-16 04:53

Eller en pibesvane
Pibesvanen er mindre end både sang- og knopsvanen. Pibesvane ligner meget sangsvane og forveksles ofte med denne. Den vigtigste karakter der adskiller arterne er, at pibesvanen har mindre gult end sort på næbbet
http://www.fanonatur.dk/default.asp?Site=Indhold&id=260

Kan det ikke også være en knopssvane, da ungfuglen sædvanligvis er klædt i diskrete lysebrune kulører og har et mørkegråt næb uden den karakteriske knop.
Ungfuglens fjerdragt er gråbrun, og næbbet er mørkegråt uden den karakteristiske knop. Først i en alder af cirka to år er svanerne hvide.

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Knopsvane

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-16 09:27

Tak for svaret katekismus.

Det er en pibesvane, den har nu forladt de 4 knobsvaner.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-16 14:48

Pibesvanen er nu kommet tilbage og svømmer igen sammen med knobsvanerne.

Og når det ikke er en sangsvane, den har helt brunt næb, ikke delvis gult.

Mærkeligt nok flirter den med den hvide knobsvane unge,
de havde en fælles vaskedag her i morges,
hvor de sammen søgte at bortvaske evt. lopper.