/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Montering af karm i "for bredt" murhul
Fra : morten_m_olsen
Vist : 463 gange
15 point
Dato : 10-01-16 20:50

Hej

Jeg har her i weekenden prøvet at montere en dørkarm i et murhul, der i forhold til "best practices" helt klar er for bredt. Karmsættet er fra Swedoor og ca 80 cm bredt, men hurhullet er ca 90. Der er i hvert fald 4-5 cm på hver side af karmen ind til muren, hvor der jo helst ikke skal være mere end ca 1-2.
Jeg prøvede som sagt her i weekenden at montere det ved at indsætte kiler og måle, at det er i lod og vatter helt efter forskrifterne, men jeg synes det virkede ret op ad bakke at få karmskruerne til at sidde ordentligt, når der er så meget luft i mellem. Jeg brugte nogle ret lange skruer og de gik da også en 4 cm ind i muren, men det sad simpelthen ikke ordentligt, og var meget svært at få lige.
Mit spørgsmål er derfor egentlig bare om der er nogle der kender nogle gode tips til sådan en situation, hvad kan man gøre?

På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 25 point
Dato : 10-01-16 21:01

Nu du har købt døren så er for sent at anbefale dig at købe en dør som passer
Men du kan købe 2 styk 4cm. tykke brædder 1 i hver side og skrue brædderne fast i muren og bagefter skrue karmen i brædderne, helt klart bedre end at forsøge med at klodse så stort et mellemrum op
brædderne males selvfølgelig i samme farve som dørkarmen og helst både før og efter montering

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 10-01-16 21:24

Tusind tak for svaret. Det lyder faktisk som en ret god ide! Jeg har ikke købt en bredere dør, for så ville jeg være nødt til at skære i muren, hvilket er lidt træls.
Sådan helt amatørspørgsmål: hvordan vil du fastgøre brædderne til væggen? (det er en murstensvæg)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-01-16 21:51

Linket her henter en pdf dokument som viser hvordan og hvad du skal bruge:
http://www.bedst-billigst.dk/pdfs/monteringsvejledning_vinduer_doere.pdf
jeg ville bruge lange karmskruer/montageskruer til at montere brædderne i murstensvæggen og lange træskruer til at fastgøre dørkarmen til brædderne
Citat
Jeg har ikke købt en bredere dør, for så ville jeg være nødt til at skære i muren
nej døre og vinduer laves efter mål så de passer perfekt i hullet, det er for sent denne gang men husk det næste gang du skal skifte en dør eller vindue

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 10-01-16 22:12

Ok, tak igen.

Jeg har godt overvejet at få speciallavet en dør, men tænker dog at det bliver en del dyrere..?

Godkendelse af svar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 10-01-16 22:12

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 10-01-16 22:13

PS: beklager jeg ikke har flere point at dele ud, men jeg har simpelthen ikke flere på min konto.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-01-16 22:35

Det der holder en dør rigtigt godt fast er PU-skum.

Første gang jeg hørte om det var af nogle tømre som "skummede" vindueskarme og dørkarme fast.

Efter at have haft "deres" døre i huset i 10 år og selv skummet yderligere 2 døre så må jeg sige at det er en rigtig fin teknik. Jeg har dog også altid givet karmen nogle skruer - men jeg tror at det er skummet der holder karmene.