/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Død pc
Fra : herbie70
Vist : 403 gange
24 point
Dato : 09-01-16 11:59

Hej
Jeg har en packard bell, som pludselig blev død, det er ingen steder som lyser, den er hel død, det kom pludselig, jeg har windows10. Kan det tænkes det er en sikring der er gået, eller er der nogen som har en ide, og hvad kan jeg gøre

Kommentar
Fra : clou

Dato : 09-01-16 12:03

Er det en bærbar? Måske er den totalt gået "tør" for strøm, så kunne det være lader ikke sidder ordentlig fast - eller værre endnu, at laderen er "stået af".

Det var blot lige hvad der først faldt mig ind!

Clou

Kommentar
Fra : herbie70

Dato : 09-01-16 12:25

Citat
Er det en bærbar? Måske er den totalt gået "tør" for strøm, så kunne det være lader ikke sidder ordentlig fast - eller værre endnu, at laderen er "stået af".

Det har jeg prøvet

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-01-16 14:07

Altså er det en bærbar eller hvad? Der er ingen intern sikring, så der er IKKE gået en sikring.

Når du prøver at starte den, kan du så høre om harddisken kører (fysisk støj), hvis den altså har en 'gammeldags' HD og ikke en SSD?

Kan du høre om der sker noget med CD drevet? Normalt vil man lige kunne høre at det støjer en smule, når det bliver tjekket.

Starter blæseren til køling af processoren/grafikkortet? Det vil den/de normalt gøre lige så snart der er strøm på?

Har du tjekket din lader (Med et multimeter), evt, prøvet en anden lader?

Hvis laderen virker skal maskinen kunne starte uden batteri.

Hvis ingen af disse ting sker og laderen virker, kan det være ladestikket på bundkortet der har en løs forbindelse. Dette kræver at maskinen åbnes og lodningerne tjekkes.

Muligvis er hele ladekredsløbet stået af.

Kommentar
Fra : herbie70

Dato : 09-01-16 14:17

Hej
1.Det er en bærbar
2.Jeg kan ikke høre noget som helt der kører
3. Jeg har tjekket lader, har også prøvet en anden lader.

Så det tyder på en alvorlig fejl, jeg ved ikke hvad der er bedst lige nu, om jeg skal skrotte den, eller forsøge at finde fejlen, det er nok lidt svært når man ikke er prof.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 09-01-16 15:20

Har du prøvet at holde F1eller F12 knappen nede mens du tænder PCèn

Kommentar
Fra : herbie70

Dato : 09-01-16 15:27

Citat
Har du prøvet at holde F1eller F12 knappen nede mens du tænder PCèn

Nej det har jeg ikke prøvet, hvad skulle det hjælpe?? jeg sidder ikke ved min maskine nu

Kommentar
Fra : edison

Dato : 09-01-16 15:27

Hej du.
Det er sandsynligt dit lader stik i din pc der er gået i stykker, Det vil sige at du ikke kan få strøm på, Det kan fikses, Et sådan stik koster ca 50 kr. Men du skal finde en der kan skifte det, Da hele maskinen skal skiles ad. og det koster nok omkring 1200 kr hos en billig pc reparatør.

det kan også være din lader der er defekt.. men det kan måles, og sådan en koster fra ca 350 kr

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 09-01-16 15:53
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 24 point
Dato : 09-01-16 17:14

Måske et trick:

Tag strømforsyning ud
Tag batteriet ud
Hold startknappen nede i 10 - 15 sekunder eller mere.

Sæt strømstikket til.......................prøv at start.
Virker det så sluk maskinen ned igen og sæt batteri til
Sæt strømforsyng til og start

Godkendelse af svar
Fra : herbie70

Dato : 09-01-16 17:43

Tak for svaret Eyvind.
Hurra så virker det igen, tak for hjælpen.