/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke starte pc
Fra : cccf
Vist : 472 gange
45 point
Dato : 06-01-16 18:28

Reboot and selektion proper boot devise or inserat boot media in selekter bootdevice and Press a key.
Hvad skal jeg nu..?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-01-16 20:11

Genstarte - tilsyneladende mangler noget at starte op på......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-16 20:41

F8 ?

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 06-01-16 21:45

DET er ikke nemt at svare på - andet end sætte en DVD /CD i drevet som den så kan boote på og evt. - installere derefter.

Måske det ville være bedre at fortælle om hvad der skete INDEN den ikke ville starte ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-16 22:40

Som skrevet F8 - eller gå ind i Bios og vælg Boot Device og gem.

Har du brugt noget til Dual Boot, kan du rette fejlen ved at sætte en Windows skive i drevet og under Hjælp/Help bruge Dos funktionen og skrive en ny Master boot med kommandoen FIXBOOT og/eller FIXMBR virker det ikke, kan det være din disk der er stået af.

Prøv også at tage diverse hardware fra og tilslut en efter en - gerne i en anden slot på bundkortet.

Har du tilsluttet noget USB så tag det fra.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-01-16 08:15

Kør diagnostiks på din harddisk.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 07-01-16 09:46

Mit problem:
På min pc har jeg en win 7 som jeg hentede hjem fra nettet for længe siden.
den vil jeg opgradere til win 10. Når jeg gør det beder den om en kode som jeg naturligvis ikke har.
Så har jeg en dvd med win XP. Som jeg lægger i mit dvd drev.
Den starter godt nok op med at installere men fortæller at der er fejl på systemet.
Jeg kunne forestille mig at filsystemet fra dengang ikke er det samme som nu.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-01-16 13:12

Citat
jeg en win 7 som jeg hentede hjem fra nettet

Piratkopi?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-01-16 21:37

Citat
Piratkopi?

Min 7´r var en pirat og den kunne opgraderes til 10 uden problemer = jeg havde dog hente ISO filen ned og ikke ? direkte opdateret den.

Citat
beder den om en kode

Så har den ikke været ´hacket´ ordentligt - og tvivler på at du kan fixe det? mener at nogle kloge hoveder mener at selve koden ligger i dit ? bundkort.

Citat
win XP. Som jeg lægger i mit dvd drev.
Den starter godt nok op med at installere men fortæller at der er fejl på systemet.
Jeg kunne forestille mig at filsystemet fra dengang ikke er det samme som nu.

Den skal ikke installere/reparere - du skal ind under HJÆLP? og lave en repair af din Boot = FIXBOOT - FIXMBR.

Mener også du kan bruge ? Hierens Boot disk til formålet (et af de mange programmer på disken) - men har ikke selv prøvet det

Ellers smid disken i en anden maskine og formater den - og prøv igen.

Havde du taget et IMAGE af din ? gamle 7, havde du ikke disse problemer nu, men af skade osv..

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 09-01-16 10:41

Jeg skriver her om mit problem:
Jeg købte en Lenovo H30 pc. med win8 installeret.
den kunne jeg ikke lide og lagde en ulovlig win7 oven i win 8.
Nu har en lovlig win10 på disk.
Den vil jeg så installere og så kommer problemet.
Jeg kan ikke få den til at starte op på mit DVD drev.
Når jeg går i bios kan jeg ikke finde drevet.
I brugerguiden står der at mit bios system er UEFI.
hvis jeg vil installere et andet operationssystem end win 8. skal jeg ændre min boot mode til legacy support.
Hvordan gør man så det ?
NB:
kan jeg kopiere min win 10. fra disk ind på PC og installere der fra. ?

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 45 point
Dato : 11-01-16 09:19

Har du selv brændt din Windows 10 på en DVD eller er det en original Windows 10 DVD?

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 30-01-16 09:17

Tak for svaret webnoob.