/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ekstern harddisk køre med kan ikke finde
Fra : miss-tk
Vist : 327 gange
50 point
Dato : 04-01-16 17:20

Min eksterne harddisk røg en tur på gulvet i dag.
Når den tilsluttes min bærbar, kan jeg høre at den starter op, og den "snurre" mens den er tilsluttet.
Jeg kan bare ikke finde den på min bærbar, hverken i enhendshåndtering eller diskhåndtering.

Er den lige til at smide ud, eller kan der findes en løsning?
(Der ligger rigtig mange billeder på, som jeg helst gerne vil kunne redde)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-01-16 17:37

Det kommer an på hvad der er sket.

Den dyreste og mest sikre måde er et harddisklaboratorium som for eksempel IBAS, men her kommer du af med flere tusinde kronet for at redde dine ting.

En anden måde jeg jeg har hørt nogle have held med kræver at det er printkortet i bunden der er gået. De har ganske enkelt fået skaffet en harddisk præcis magentil og simpelthen skiftet printet.

Kan du se nogen synlige skader på disken?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-01-16 17:41

HOV, du skriver din EKSTERNE harddisk. En sådan består at en almindelig SATA-disk plus noget elektronik til USB og evt. ESATA. Hvis du skiller den ad kan du pille SATA-disken ud og prøve den med et andet interface eller evt. i en PC.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-01-16 18:05

Citat
Når den tilsluttes min bærbar, kan jeg høre at den starter op, og den "snurre" mens den er tilsluttet.

Har den egen strømforsyning?

Det tyder på at den på en eller anden måde mangler forbindelse (inde i kabinettet)
Når du kan høre den starter så får selve disken indeni strøm, men når du samtidig ikke kan finde den i enhedshåndtering så virker det lidt som om den ikke har data forbindelse.

Det kan også være selve usbkablet eller usbstikket der har lidt skade.
Og nu er det vel det rigtige usbkabel du bruger, på arbejde har de en masse usb lade kabler hvor der ikke er data forbindelse i, det har givet anledning til mange frustrerede brugere der kommer farende og melder om fejl når de vil overføre date til/fra en telefon eller en ekstern HDD.

Ellers er Søren_Steen_Nielsen's forslag om at tage disken ud af kabinettet et forsøg værd.

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 04-01-16 20:29

Citat
Har den egen strømforsyning?

så virker det lidt som om den ikke har data forbindelse.

Og nu er det vel det rigtige usbkabel du bruger

Den har strømstik.

Hvad betyder det?

Det er det rigtige stik - det er det jeg har brugt hele tiden.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 04-01-16 20:48

Det samme skete for mig.

Jeg forsøgte at redde filer med dette program:

http://www.easeus.com/data-recovery-software/

og det lykkedes med det meste. Man kan få lov til at gendanne 2 GB gratis, resten koster.

Det er da et forsøg værd.

(Den pågældende HD på 3 TB pillede jeg ud af kassen og den sidder nu som lager HD i min stationære pc. Virker fint men skulle dog formateres først, altså ingen mulighed for at hente data ud den vej.)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-01-16 22:51

Som skrevet ? pil den ud og sæt direkte til PC via bundkort.

Har prøvet det samme og det var Hardcasen (etuiet) der var røget en tur (kortsluttet i selve faldet) disken fejlede intet.

Og den var tilkoplet og snurrede da det skete - men ingen anden skade.
Prøv eventuelt dette program:
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-01-16 22:53

Citat
http://www.easeus.com/data-recovery-software/

og det lykkedes med det meste. Man kan få lov til at gendanne 2 GB gratis, resten koster.

Denne kan næsten det samme og er gratis = se deres ´lære´ videoer
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-01-16 01:23

Citat
Den har strømstik.

Hvad betyder det?

At der måske er to print i den, og printet til strøm er forbundet og printet til data enten er skadet eller måske disken bare skal sættes på plads så der er forbindelse igen.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 05-01-16 04:40

Partitionwizard viser/recover - måske - skjulte/tabte partitioner men ikke data.