/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
hvor mange af jer fik en ERROR 652 mail?
Fra : ingelein
Vist : 601 gange
50 point
Dato : 04-01-16 17:07

Hej- Det er ikke fordi jeg handler på nettet ret ofte og det er mere end et halvt år siden sidst.
I dag fik jeg så en af de berømte phishing mails, som på engelsk forklarer mig, at man på grund af en error 652 fejl ikke kan validere mit kreditkort, fordi password er forkert. så står der et klikbart VERYFI længere nede i teksten og at jeg ikke skal foretage mig noget, når jeg har veryfied - Many Thanks!!

Hvor mange af Jer har fået sådan en mail i dag eller de sidste dage? Mangler vi ikke et sted, vi kan rapportere den slags mail til? Banken er ligeglad, men jeg mener at det må være i deres interesse at efterforske, hvem der afsender disse mails. Der må jo være nogen, som hopper på limpinden, siden det ikke stopper.
Tidligere har jeg fået mails om flyreservationer og lignende, med angivelse af mange oplysninger, som ikke er grebet ud af luften, men relaterer til selskaber, som rent faktisk findes. Da jeg aldrig i hele mit liv har været med fly, er det jo nemt nok for mig at gennemskue som fraud, men hvis man var en person, som hele tiden fløj rundt i verden, kunne man jo godt falde i fælden.

Det kune være sjovt at vide, hvor mange der har fået denne phishing mail.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-01-16 17:19

Jeg har ikke fået den, men gad vide hvad bagmandspolitiet egentlig laver, eller er de også sparet væk?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-16 17:23

Ja, i grunden havde jeg også forventet at min bank ville bede mig om at videresende mailen til dem, men de mente, at jeg bare skulle slette den.
På den måde får man jo ikke bremset svindlerne
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-16 17:26

Da jeg fik de falske mails med boarding cards til SAS, BAD DE MIG OM AT VIDERESENDE MAILEN TIL DEM. Det kunne jeg bedre forstå. Jeg fik også en returmelding fra SAS.
INGELEIN

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-01-16 17:41

På Facebook findes der forskellige steder man kan rapportere - bl. andet:

Undgå virus og spam

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 04-01-16 18:40

Jeg fik den ikke, men tidligere da jeg fik en phishing mail sagde min bank at jeg bare skulle slette den.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 04-01-16 18:52

Når oplysningerne fra Visa kortet er godkendt, altså nummer, udløbsdato og sikkerhedsnummer er godkendt og betalingen derefter bliver gennemført er der ingen der kan komme efter noget bagefter, kun banken hvis man har overtrukket.
Naturligvis skal man tjekke at når man når til betalingsdelen skifter adressen til www.https, s står for secure, og der skal gerne være en gul hængelås i bunden af browseren.
Jeg har været inde et par steder og bestille, opfyldes disse 2 ting ikke afbryder jeg købet.

Hvis det relaterer til sider som er findes og er ærlige er det fake som phisherne er dygtige til at efterligne.
Og apropos har jeg været i kontakt med SKAT, de sender stadig mails med klikbare links hvor andre er stoppet såsom Eboks og bankerne, SKAT svarede at de ikke så noget forkert men at de ville kigge på det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-16 19:29

@LuffeA
Tak for svaret og jeg håber at andre kan have glæde af den. Jeg er selv super påpasselig med nethandler og vidste da også omgående at det var en phishing mail. Spørgsmålet er dog, hvor de fisker mail adresserne.

Facebook gider jeg ikke bruge til andet end den nærmeste familie og kun i meeeeget begrænset omfang.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-16 23:23

Helt præcis: Her en kopi af phishing mailen:

Support Team [admin@friso.com.my]
(Min mail adresse xxxxxxxxxxxx)

Good day dear customer,
Error 652 Access Denied Because Verified by Visa / Master Card password is invalid,
For your own security, please confirm your info detail.

Verify

After entering your information, no further action is required.
Many Thanks!

Ingelein

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 04-01-16 23:32

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-16 23:35

Er det nu også morsomt, for dem, som ikke er så knøve til engelsk og går i fælden - for nogen må jo gå i den.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-16 00:17

Citat
Når oplysningerne fra Visa kortet er godkendt, altså nummer, udløbsdato og sikkerhedsnummer er godkendt og betalingen derefter bliver gennemført er der ingen der kan komme efter noget bagefter, kun banken hvis man har overtrukket.

Mener at bankerne nu?? (læste det på tekst tv) igen (efter ? x antal år) vil indføre sikkerhed med KODE VIA SMS for at være sikker på at man nu også ville betale til siden (indehaver af kortet) - meget brugt i ´gamle dage´ ved betaling på QXL/Wupti, SAMT større beløb til ? private = den skal jeg stadig bruge, dog ikke til alle handler?/ sikre net-sider.
Men den er vist løbet ud i vandet.

MEN hvorfor F...... osv er det ikke bare daglig rutine, at tilknytte en tlf til en konto = kan kun foregå gennem Nemid og Bank og få tilsendt en sikkerheds kode via sms når man handler.

Er det hjemmesiderne der IKKE er med på den ´galej´ eller koster det ekstra = mindre forstjeneste/ omsætning

At man så åbenbart også kan få stjålet kort og moppedreng? så skal man sgu være uheldig = og moppedrengen er vel også ??? låst for misbrug - ELLER (ellers) er man altså ikke født i denne del af Verden, som oplyser alle mennekser og misbrug af både det ene og andet..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-16 00:29

Citat
også ville betale til siden (indehaver af kortet)

indehaver af hjemmesiden..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-01-16 07:40

Citat
Mener at bankerne nu?? (læste det på tekst tv) igen (efter ? x antal år) vil indføre sikkerhed med KODE VIA SMS for at være sikker på at man nu også ville betale til siden (indehaver af kortet)

Det læste jeg også, grundet omfattende svindel vil man have at Nets yderligere skal have en sms-bekræftelse før en betaling kan gennemføres, men for mig at se hjælper det ikke meget idet man også skal skal skrive sit telefonnummer, det bruger f.eks. GLS til at sende et trackingnummer pr sms når pakken kan afhentes
Omkostningerne som sælgerne har til Nets bliver jo bare lagt i varepriserne, nogle bruger så at lægge gebyret på hver enkelt faktura, det drejer sig om få kroner.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 12-01-16 11:03

Tak for svaret LuffeA.