/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Overfladevand i kælder
Fra : alyng
Vist : 381 gange
100 point
Dato : 03-01-16 13:24

Goddag

Jeg har en lille "kartoffelkælder" på ca. 7m3.
Den forrige ejer har boret to 10mm huller i betongulvet, hvorfor ved jeg ikke.
Nu pipler der lige så stille overfladevand op af de to huller.
For ca.7 dage siden så meget, 8cm. vi fik suget vand op og en affugter står nu og prøver at tørre ud.

Hvordan får jeg lukket de to huller, så der kan blive helt affugtet og jeg kan komme videre med at få lagt en fugtmembran eller sat en lille pumpe op ?

Jeg har prøvet med alle mulige ting i de huller, senest et stykke konisk gummi, men hullet er porøst-

Kan I hjælpe?

Mvh
Allan

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-16 14:15

Dræn omkring kælderen, bor hullerne op til frisk beton og tæt dem med enten cementmørtel eller eksempelvis LIP fliseklæber. Begge dele hærder, selv om der er fugtigt. Bagefter (og du behøver ikke vente i dagevis) kan de rense gulvet af med vand med en smule eddike i og en stiv børste, bagefter rent vand. Oven på alt det kan du lægge en badeværelsesmembran af betontype. Så får du bare et problem, når det bliver varmere i vejret, nemlig at fugtindholdet i udeluften vil kondensere på de kolde vægge og det kolde gulv, og så får du masser af vand og nul huller, det kan løbe ud af. Det er nok derfor, hullerne oprindelig blev lavet.
Hvis det er overfladevand og ikke højtstående grundvand, der kommer ind, Kan du omkring kælderen rette jorden af, så der er fald væk fra bygningen. Oven på jorden kan du så drysse bentonit, en klistret lerart, eller enhver slags fed ler. Bentonitten skaffer du nok lettest ved at købe "klumpende kattegrus". Da jeg boede i hus med katte, var Aldis billigst og lige så god som de tre gange så dyre mærker, men har du adgang til fed, sandfattig ler, lægger du det ud i en meterbredstribe hele vejen rundt, klapper det pænt til med fald væk fra bygningen, et par centimeter pr. meter burde være nok.
Hvis det er opstigende grundvand, så må du investere i nogle paller at lægge på gulvet. Sovs dem godt ind i trætjære og lad det suge ind. Så kan du lægge dine vinterkartofler, selleri og hvad du ellers vil gemme i papkasser oven på pallerne.
Som en sidste fortvivlet udvej kan du grave en halvmeter dyb sump i et hjørne af kælderen, pudse den med beton, tætne gulvet som beskrevet ovenfor og så en gang imellem smide en dykpumpe derned med slange ud i det fri. Eller du kan lade pumpen stå der altid, en af dem med automatisk start ved forhøjet vandstand. Harald Nyborg, Biltema, Silvan, Bauhaus og de andre kæder vil gerne sælge dig sådan en fyr til priser mellem 300 og 3300 kroner

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-16 14:20

Du kan komme helt ned til 199 kroner for en pumpe (HN)

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 03-01-16 14:43

Tak for din respons, pbp.

Bestemt en opskrift jeg vil tage med.

Både folkene fra Polygon og senere kloakfirmaet var begge overbeviste om, at enten en pumpe eller en membran der går 20-25cm op ad væggen er løsningen.
Udvendig dræn er selvfølgelig nr.1, men alt taget i betragtning, ikke pengene værd, da vi også overvejer at fylde den op. Den er jo kun 1.30M høj og ca. 6m3 gulv.
Ja, vandet vil komme ind andre steder hvis gulv og lidt væg bliver lukket af, men hvis det bliver helt skidt, fylder vi den op til den tid.
Kælderen er jo ikke så stor og vi bruger den kun til at opbevare juleting og andre småting i plastickasser.

Har du en ide om, hvad jeg kan stoppe ned i de huller, hvor der er vand?
Mvh
Alla

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-16 14:55

Som jeg skrev: Cementmørtel; en del cement til tre dele groft sand, men det skal have noget ret friskt at bide fast i. Hvis du borer hullerne kegleformet op, så de er bredere forneden, kan vandet ikke trykke propperne op. Hvis du har en rest fliseklæber stående i en bøtte, kan du sagtens bruge det. Begge slags med vand til marcipankonsistens.
vh
pbp

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 03-01-16 15:21

Tak pbp... det er det jeg vil gøre.

Mhv
Allan

Godkendelse af svar
Fra : alyng

Dato : 03-01-16 15:22

Tak for svaret pbp_et.