/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
DIR-spørgsmål
Fra : jhyden
Vist : 864 gange
300 point
Dato : 22-06-03 23:16

Jeg er blevet ret interesseret i DIR-dykning som princip. Det er flot, at nogen har udtænkt et system, som gør dykning endnu mere sikkert, hvad enten det hedder DIR, JEDI eller noget 3. Jeg mener, det er OK at være religiøs, men passe på ikke at blive fanatisk.

Der er et par ting ved DIR-dykning, jeg ikke har fanget. Jeg håber, én af de lærde vil belære mig og andre om nedenstående:

1.   Hvorfor skal flaskerne være lette? Hvis man bruger tungere flasker må man da slippe for noget bly og dermed få et bedre trim da vægten forskydes opad? Jeg kan godt se, de bør være lette, hvis man dykker med 2X15 og 2 stages, men hvis man blot dykker med 2X10 uden stages – hvad så?
2.   En DIR dykker bruger ikke computer, kun dive-timer. Hvad er der i vejen med at bruge computer, selvom dykket er planlagt. Kan computeren ikke tjene som ekstra sikkerhed, kan man ikke forestille sig en uforudset situation, hvor computeren er en fordel. Der er måske både plan A, B, C og D, hvis man er ekstremt uheldig

Kommentar
Fra : vonRosen

Dato : 24-06-03 13:38

Hej

Jeg er ikke fanatikker, - faktisk ikke engang DIR - men har alligevel en mening om flaskerne:

Jeg tror at du har misforstået noget omkring flaskerne.... - De DIR dykkere jeg kender, dykker alle med tunge flasker, netop for at slippe for nogle kilo bly.... Her er vel og mærke tale om de flasker man har på ryggen.... Stage flasker skal være i alu, for at de ikke skal påvirke din afvejning (alu flasker er stort set neutrale). På denne måde har du altid den samme afvejning, og slipper altså for at vurdere om du har for meget eller for lidt bly på inden dykket.

Nicholas

Kommentar
Fra : jhyden

Dato : 24-06-03 16:26

Jeg tror ikke jeg har misforstået det. På Fjelstens dir-hjemmside står der (citat):

"Vi begynder med flaskerne. Til tørdragt bruger man stål, mens man bruger alu til våddragt. Nu er det næsten umuligt at finde et dobbeltsæt i alu her i vores område, men hvad flaskerne er lavet af er ikke det vigtige: derimod er det vigtigt at flaskerne ikke er for tunge jf. ovenfor".

Johnny.

Kommentar
Fra : vonRosen

Dato : 24-06-03 16:39

Hmmm - Jeg kan se hvad du mener.

Fjelsten dykker selv med tunge flasker.... - Hvilket efterlader os alle som et stort ?

Stil evt. dit spørgsmål i nyhedsgruppen, jeg er sikker på at der vil komme en ganske lang og underholdende tråd ud af det...

NIcholas

Accepteret svar
Fra : TIMO_J

Modtaget 300 point
Dato : 03-10-03 21:05

Hej - jeg kan lige knytte et par meninger :

1. Flaskerne skal være lette, således at man slipper for at slæbe ekstra kg med ned under dykket, men de må ikke være så lette at de giver balancerings problemer efter et dyk. Om det er Alu eller Stål er fuldstændigt ligegyldigt, men skal bare kunne ligge afbalanceret på næsten tomme flasker efter dykket, hvor man måske har vundet op mod 7-10 kg opdrift! Om vægten sidder i en Backplate, stage eller i flaskerne er ret ligegyldigt.. Det vigtige er at man har et godt trim, dvs ikke tilter til den ene eller den anden side og at man ikke er dykkene som en korkprop på den sidste del af dykket.

2. Jeg tror det kommer sig af at de tidlige computere var rigeligt sjove at dykke med, der kan nævnes ting som hvis du overskred din profil, så slukkede computeren - Ubehageligt.. Med det i mente er det mere sjovt at være tabelslave og have et ur på armen. Efterhånden er der udviklet så meget software og gode dykkercomputere at jeg personligt ville foretrække to computere til at bruge under mit dyk, og en tabel til at planlægge mit dyk. Dvs. tabel til udregning af dykket og luftforbrug og computere som giver mig en opdateret profil hvis jeg af en eller anden grund bliver nød til at bryde min profil.

Ps. jeg er stor tilhænger af T.D.O dykning ! ( Tænk dig om.. ) alle dyk er forskellige og intet system er optimalt til dem alle......

Mvh.

Timo
www.s-d-i.dk

Godkendelse af svar
Fra : jhyden

Dato : 04-10-03 08:34

Tak for svaret TIMO_J.
Jeg kon dog ikke se, hvad flaskernes (konstante) vægt har af betydning, når blot man har den komprimerede lufts vægt i mente, når opdriften beregnes.
Computerbesvarelsen passer lige i mit kram.