/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Mere om "Dansk TV i udlandet"
Fra : Eyvind
Vist : 692 gange
300 point
Dato : 02-01-16 14:03

Hej
Jeg kunne godt tænke mig en "skåret ud i pap" forklaring på Dansk tv over VPN.
Jeg er tilfreds med at kunne se DR tv.

Til rådighed har jeg:
En 40/10 netforbindelse.
En router D-link 635 (med DMZ)
En bærbar som forhåbentlig kan tændes, så den selv starter op.
( Jeg vil starte og stoppe den via noget SMS styring, så den kun er tændt når det behøves)
Den er hurtig nok til at køre med win 8,1 og Linux ubuntu.

Hvad skal jeg bruge ud over dette, og kan det lade sig gøre.

Ps. Jeg betaler licens, så det bliver ikke tyveri.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-01-16 14:22

Du skal installere en WPN-server på din bærbare. Men lige nu har jeg ikke navnet på en du vil kunne bruge. Den jeg selv har brugt lå enten i en Windows server 20xx eller en Zywall router.

Jeg kan forstå at du vil lade din bærbare være hjemme medens du er rejst væk, men hvad vil du se udsendelserne på?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-16 14:54

Jeg forstår din undren..........................men jeg har flere bærbare (alle Zepto)
Een kan køre XP
To kan køre XP Vista 7 8 10, hvor den ene skal med ud i verden sammen med en tablet.
De fleste steder kan jeg fint gå på nettet, men dr vil ikke vise tv

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-01-16 15:26

Jeg har fundet detteher som du måske kan bruge:

http://www.altomdata.dk/opret-en-vpn-server

Husk at "VPN pass thru" skal være slået til i din router.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-01-16 15:42

Der er foresten een ting mere som man bør have på plads. Hvis din netværksforbindelse har en fast IP-adresse så er det godt nok. Men hvis ikke så vil det være en god ide at have en dynamisk dns-adresse. Jeg bruger selv dyndns.org, eller som det idag hedder dyndns.com. Det har tidligere været gratis med det er det desværre ikke mere.

Fordelen ved dyndns.org/com er at de fleste routere, herunder din, kan sættes op til automatisk at opdatere dns-serveren til den nye ip-adresse hvis den skifter. Dette gøres i menupunktet DDNS. På http://www.dyndns.com opretter du blot en webadresse som hedder <valgfit navn>.dyndsn.com eller <valgfit navn>.dyndsn.org, eller noget andet fra en liste.

Du kan så blot bruge den webadresse i steddet for din ip-adresse når du opretter forbindelsen på den bærbare som skal ud i verden.

Der findes også en dansk tjeneste, men den har jeg ikke fået til at fungere lige så godt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-16 15:42

Tak - det ser ud til at være en tydelig forklaring.
Den må jeg afprøve på en af computerne.
Jeg skal nok huske at give tillaelse til fri gennemgang for serveradgangen, som vel svare til DMZ til min lille xp "fil server".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-16 15:48

Ok men måske kan jeg bruge gratisdns.com hvor jeg har mit domænenav liggende.
De bor på Samsø.
Ellers må det blive dyndns.com

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-01-16 16:14

Hvis du har et domænenavn på gratisdns.com som peger på din forbindelse så er den ok så længe din ip-adresse ikke ændrer sig. Medmindre du betaler for en fast ip-adresse så kan den ændre sig i forbindelse med et systemnedbrud hos din udbyder.

Jeg har også en konto hos gratisdns.dk, men jeg har ikke fundet ud af hvordan jeg kan lave en automatisk opdatering af ip-adressen. Jeg har tidligere fået en opskrift på det, men jeg har aldrig fået det til at virke.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-01-16 16:42

Jeg har som hovedleverandør TDC og som sådan har jeg en kode så jeg kan se dansk tv på TDC-play også direkte udsendelser på min tablet og det behøver ikke at være i Danmark det virker også i Spanien og Skotland, ganske på samme måde som hjemme i Gribskov, det er selvfølgelig kun de programmer der er i din tv-pakke du kan se!
MV2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-16 17:26

Øh jeg har også tdc internet via fastnet og skillefilter.........så måske er det en mulighed ???
Jeg har også play med brugernavn og kode

Min hjemmeside bor hos web10, men det er gratisdns.com som sender mit domænenavn til web10
En gang havde jeg også hjemmesiden kørende her på en gammel IBM.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-01-16 17:44

Jeg har ikke selv TDC-Play, jeg har selv Fibia som udbyder. Men det er nok noget som du bør undersøge. Skal du bruge Gratisdns eller Dyndns så skal du bruge en webadresse som peger på dit eget netværk. Og det behøver ikke at være noget som har noget med din officielle webside at gøre overhovedet, bare et som du selv kan huske.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-16 18:42

Ok Søren..................nu må jeg lige undersøge hvad der er muligt, så der kan ses lit TV i udlandet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-16 10:11

modersvilje..................det lød ellers godt - men

Jeg har fastnet og bredbånd, men ingen TV

Citat
Se tv overalt
Dit login giver desværre ikke adgang til at se tv overalt.
Med TDC TV, kan du se TV, uanset hvor du er.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-01-16 18:00
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-16 19:00

Tak - "JegErHer"

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-01-16 22:49

Tusind tak "JegErHer", den vil jeg også prøve. Den er MEGET anderledes end den opskrift som jeg tidligere har prøvet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-16 10:22

Jeg lukker ikke tråden her foreløbig, så der kan udveksles erfaringer omkring VPN.

I øvrigt har jeg en lille server kørende en gang i mellem på min XP maskine.
Den styrer mapper som jeg lægger på skrivebordet, og jeg kan tildele en adgang til en bestemt mappe.
Programmet hedder HFS ~ Http File Server
Og kan hentes gratis her:
http://www.rejetto.com/hfs/?f=ss

Jeg har prøvet at give tilladelse til, at benytte min XP til en browser...................lykkedes ikke.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-01-16 13:25

Det er lykkedes mig at få det scriptet fra det link som "JegErHer" har givet til at fungere. Og jeg har også fundet ud af at du godt kan bruge det domæne som du allerede har til din hjemmeside uden at du behøver at forstyrre denne.

På GratisDNS kan du gå ind i kontrolpanelet og "DNS ændringer", klikke på "Primær DNS" og derefter på "DNS ændringer". Her ser du de A-records som du har og hvilke IP-adresser de er tilknyttet. Forneden er der en knap som hedder "Tilføj A". Hvis du klikker på den kan du angive en ny A-record med en valgfri subdomæne, den kunne for eksempel hedde noget med "vpn.<dit domæne>.dk" (undskyld, jeg går blot ud fra at det er et .dk domæne du har). Det nye A-record får blot IP-adresse 127.0.0.1, det behøver du ikke at gøre noget ved nu. Scriptet vil ændre det senere.

Hvis du ikke allerede har gjort det så gå med det samme ind i "Bruger Setup" og angiv et password under "DDNS".

I scriptet skal du under "HOST" blot angive det samme "vpn.<dit domæne>.dk", så vil det være den A-record der opdateres og kun den.

Vejledningen i opsætningen i Windows ligner noget til Windows XP. Det er opgavestyring du skal ind i. Jeg har sat den til at starte ved systemstart med 1 minuts forsinkelse (der går et øjeblik inden netværket er på) og lader den gentage hvert 5. minut. Så virker det.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-01-16 13:27

Med hensyn til serveren så vil du helt sikkert også kunne få adgang til denne via VPN.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-16 21:08

Tja nu fik jeg da fundet adgangen til mit domæne hos gratisdns dk
Og lavet et vpn.domæne dk

Så skal der forsøges med det script.............................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-16 10:46

Hej.

Jeg har lidt tvivl om hvad der skal stå nede i bunden af det script.

UserName = "er det mit logon navn hos gratisdns"
Password = "er det logon password eller DDNS password "
Host = "vpn.domænenavn.dk"
Domain = "er det mit domænenavn"

Næste spørgsmål er så måden, at teste om det har virket.

Jeg kan tilgå min lille hfs server ved at pege på ip/mappenavn:
men vpn.domænenavn.dk/virker ikke.

Ved kørsel af scriptet inde i planlægning vises "kommando vinduet" et splitsekund

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 300 point
Dato : 05-01-16 10:57

UserName = "er det mit logon navn hos gratisdns" Ja
Password = "er det logon password eller DDNS password " Det skal være dit DDNS password.
Host = "vpn.domænenavn.dk" Ja
Domain = "er det mit domænenavn" Ja, uden vpn. www. *. eller hvad du ellers har. Kun domæne.dk.

Jeg er ved at finde ud af noget andet. til scriptet, vender tilbage om lidt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-16 10:59

ok

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-16 11:11

Jeg har opdaget en uhensigtsmæssighed i scriptet. Såsnart den har opdateret kommer der et lille vindue op på skærmen, det er selvføgelig meget godt. Men så længe dette vindue er der så kan scriptet ikke køre igen og dermed heller ikke opdatere hvis der skulle ske et eller andet meden du er væk. Men det er der heldigvis råd for.

Nede i bunden af scriptet er der to linier som starter med "MSGBOX" sæt et ' foran disse, dette forhindre vinduerne i at poppe op. Jeg har selv lige prøvet dette på min egen bærbare og ladet den skifte mellem to accesspoints med forskellige netværk medens den var startet op, og det virker. Men så kan man naturligvis heller ikke se at scriptet kører eller har kørt, man kan kun se når den har opdateret inde på GratisDNS.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-16 11:22

Ok det er sat ind og gemt

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-16 17:21

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Tak for hjælpen, og tålmodighed med den gamle her.
Men desværre kom det ikke rigtig til at virke hos mig.
Jeg vil gå over til grisefester, i stedet for, når jeg er i udlandet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-01-16 16:22

Velbekomme. Jeg håber at du får en god tur.

Vi kan altid tale sammen igen hvis du igen vil prøve at få en VPN-server op at køre.