/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Centralsug Emhætte
Fra : Ervi74
Vist : 1175 gange
135 point
Dato : 31-12-15 12:51

Goddag
Vi har en emhætte som er tilsluttet centralsug (hul i væggen).
Emhætten sidder et stykke fra hullet i væggen og er forbundet med et står rør som man normalt bruger til emhætter.
Vores problem er at vi har ALT for kraftigt sug så der er en konstant susen (og en masse varme bliver suget ud). Vi kan ikke lukke spjældet i emhætten da det ikke kan lukke tæt nok og det derfor hyler når vi forsøger at have det lukket. Så den eneste mulighed er at have det konstant åbent.
Har prøvet at sætte noget op i selve spjældet så halvdelen var blokeret, men det bliver bare endnu værre i forhold til susen.
Nogle forslag til en løsning?
Skal man have noget ind i selve hullet i væggen måske?

MVH
Lars

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-12-15 12:58

Kan I ikke skrue ned for "suget"?

Kommentar
Fra : Ervi74

Dato : 31-12-15 13:03

Vi har haft den kyndige fra foreningen ude og han mener ikke det er muligt!!
Er der normalt mulighed for dette og hvor vil et sådant "spjæld" sidde?? Vi kan ikke komme til i skakten, så det er kun hvis det sidder på taget eller lignende at det vil være en mulighed.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 145 point
Dato : 31-12-15 13:24

I Etageboliger må suget ikke kunne slukkes. Med mindre det er +25 år gammel er det lavet så det er trykstyret, dvs skruer automatisk ned når modtrykket åbnes. Er støjen af nyere dato, tyder det på en defekt tryktransducer i anlægget, og/eller anlægget er skidt justeret. En anden årsag kan være en masse genier i de enkelte lejemål, har gjort som dig og afspærret max således der er for lidt luft. Er ventilatoren så en ældre type med scirocco skovl, ikke vedligeholdt, kan styringen miste taget og ventilatoren render op i næsten fulde omdrejninger med en masse støj til følge.

Fat i pedellen, hvilket type/fabrikat anlæg har? Er det trykstyret? Hvilket tryk køres efter? Er det renset inden for de sidste 5 år?

Har boligforeningen et eller andet uvidende elfirma eller lignende der intet aner om luftmåling til at foretage vedligeholdelsen er svaret nok der - ikke mindst hvis man ikke har eftersyn på anlæggene.

Til OR opereres på lidt ældre systemer med undertryk foran fjerneste emhætte i størrelsesordenen 100 Pa (måler man der opfører kanalerne sig mere eller mindre som forbundne kar). Andre systemer kører efter undertrykket i hovedkanalen - normalt ca 150 Pa. Har set elektrikere der ukritisk har skiftet regulator og så stillet den på 200 Pa - det giver altså støj.

Sådanne anlæg skal man ikke selv rende og pille ved. De er balanceret ind. Bygningsreglementerne gennem tiden har FORLANGT at der i bad kontinuerligt skal udsuges 54 m³/h og 72 m³/h fra køkken, med mulig forcering i sidste til det dobbelte. Det giver nogenlunde et luftskifte der er passende i en almindelig lejlighed. I de helt gamle bygningsreglementer måtte man dæmpe til ca 40-50% om natten. I det nyeste reglement må man hvis arealet er lille (klublejligheder). Afspærring og eller anlægsstop giver støj, kondensvandsproblemer og skimmel.

Godkendelse af svar
Fra : Ervi74

Dato : 31-12-15 13:45

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 31-12-15 14:43

100 pa svarer til en vandhøjde på 10 mm.

Prøv eventuelt at sætte en gennemsigtig slange godt langt ind i emhætten og luk emhætten så meget som mulig omkring slangen, så der er træk i slangen. Den anden ende af slangen sættes ned i et glas vand. Herefter bliver der en forskel i vandhøjden i mellen vandet i slangen og vandet i glasset - omkring 10 mm?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-12-15 22:14

Øh... Nok ingen der svarer.....

Men når man har sådan en konstant udsugning i sin bolig, hvad gør man så i tilfælde af ulykke eller brand i nabolaget, hvor man over radioen bliver bedt om at gå indendørs, lukke for døre og vinduer... Og slukke for evt. ventilation? På grund af giftig røg?
Det kan man jo ikke..?

Når der er udsugning, så kommer der jo også luft ind...

Jeg har tænkt på det mange gange... Men vil ikke afsløre overfor boligkontoret at min emhætte ikke virker.
Jeg foretrækker det sådan...

Kommentar
Fra : Ervi74

Dato : 08-01-16 08:48

Vil det være lige meget hvilken diameter denne slange har Thomas Mygind??

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-01-16 15:57

Ja, diameteren af slangen er ligemeget. Jeg har selv noget gennemsigtig siliconeslange på 5 mm indre diameter - den ville jeg bruge.

Men man kan vel også bruge en haveslange - måske forlænge det med et gennemsigtigt stykke rør / sugerør / glasstuds ellier lign - så man kan se vandstanden igennem.