/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Uudnyttet skorstensfejerbidrag
Fra : svendgiversen
Vist : 862 gange
100 point
Dato : 30-12-15 22:32

Der er blevet trukket 289 kr. til skorstensfejning fra kommunen på vor bankkonto,
men efter at vi har fået varmepumpe, har vi slet ikke benyttet den brændeovn,
der er tilsluttet skorstenen, og vi har ikke fået fejet noget i skorstenen i over et år.

Hvordan slipper vi af med en sådan urimelig afgift?

Vi vil gerne bevare skorstenen og jeg også brændeovnen,
den er ikke gammel nok til at vi kan få godtgørelse,
men den fylder lidt i stuen og min kone vil gerne af med den.

Selv tror jeg at både skorsten og brændeovn øger husets værdi,
når vi skal sælge om forhåbentlig mindst en halv snes år.

Er en velfungerende skorsten ikke et plus for en bolig i et attraktiv område??

Og kan man sætte skorstensfejer udgifterne i bero ved afbryde brændeovnens tilslutning???

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 30-12-15 22:37

Du betaler, fordi du ikke har afmeldt brændeovnens tilslutning til skorstenen ved kommunen.

For mig er en brændeovn absolut ikke et aktiv som køber af en ejendom.

Det ville være det første jeg skaffede mig af med.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-15 22:42

Jeg er ret enig med Bille1948.

Derudover tror jeg, at det beløb du betaler skyldes at du har en skorsten, og den skal kontrolleres mindst 1 gang om året. - Jeg synes, det lyder som et meget lille beløb.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 30-12-15 23:20

Læg en fliser foreks. en 50 x50 cm oven på skorstenen , ring til din skorsten fejer han kommer og ser flisen, han afmelder så skorstensfejning ved kommunen og regning indtil den bliver fjernet igen.

Prosat

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-12-15 06:09

Smag og behag, i modsætning til flere er jeg rigtig glad for min brændeovn i sommerhuset, savner en i helårshuset, dog mest for hyggens skyld!

Hvis jeres brændeovn er fra før 1990 kan du få skrotpræmie, men den er åbenbart nyere end det!

Jeg skiftede, inden præmieordningen, til en ny svanemærket ovn, kostede 3000 kr, den er mindre end den gamle, bruger ca 1/3 brænde, er meget nemmere at tænde op og at regulere så man ikke pludselig har det alt for varmt!

Hvis du vil afmelde skorstenen skal du ringe til skorstenfejeren, han kan fortælle dig om og hvordan du kan gøre det, kommunen er "bare" opkræver af pengene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-15 10:54

Du kan da ikke forvente, at have en bræneovn "klar til brug" uden den er registreret.
Den skal fjernes og afmeldes.
Så er spørgsmålet om den kan godkendes senere.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-12-15 12:26

For afmelding, skal skorstensfejeren komme og konstatere, at du ikke bruger - eller kan bruge skorstenen, dvs ingen brændeovn.

Efterfølgende kommer så det lille chock: Regning fra skorstensfejeren for afmelding ti kommunen = nogle 100 kr. Det måtte vi betale, da vi gik fra oliefyr til gasfyr i 1996

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-01-16 16:04

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-01-16 19:04

Tak for point - Svend