/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Flow i gulvvarme
Fra : risvej07
Vist : 472 gange
50 point
Dato : 28-12-15 16:53

Hej
Jeg har naturgas og gulvvarme
I varmesæsonen, trækker alle rum gulvvarme 24/7
Jeg har lav indløbs temp. 32 grader Og høj vand gennemløb

Men er det bedre at have lidt højre temp og så langsom gennemløb. ???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-15 18:21

Det er udmærket, men åben 24/7 må da betyde at nogle rum må mangle varme, i hvert fald når det blive koldere udenfor.
Hvis du har trægulv er en lav temperatur jo godt, men jeg mener du bør gå lidt op i temperatur, så der er "noget at regulere på", altså så nogle kredse lukker en gang imellem.
VH Palle

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 28-12-15 18:46

Hver rum har sin egen streng, og når det er rigtigt. Koldt , står temp. På 34 grader, og der er ingen kolde rum, da alle strenge jo altid " køre" , der er lidt mere gennemløb på badeværelserne, ind der er i resten af huset, og der er trægulv over det hele undtaget badeværelserne og entre
Hv
Poul

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-15 19:10

Lav temperatur og stort flow lyder udmærket. Så er der mindre risiko for kolde zoner i gulvet. Hvis dit varmeregnskab er til at leve med, lyder det endnu bedre. Jeg tror, ham palleb har misforstået; du skaulle nok have stavet for ham, at du mener 24 timer i døgnet, 7 døgn om ugen.

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 28-12-15 19:20

Regnskabet fejler ikke noget
800 m3 gas til 128 kvm hus
Hv
Poul

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-15 19:24

Så bliv endelig ved!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-15 19:58

Nææ jeg har ikke misforstået.
Du skriver: I varmesæsonen, trækker alle rum gulvvarme 24/7. (Det kan jo ikke passe at alle anostaterne står åbne altid)(Alle kredse står konstant åbne)
Det som aflæses på termometeret (32 grader) er jo næsten det samme om alle eller en blandesløjfe er åben, og er jo bare bestemt af den foran siddende termostat.
VH Palle

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 28-12-15 20:41

Hvorfor kan alle kredsne ikke stå åbne altid ?

Fyret stå på 32 grader, alle rumfølerene stå på 32 grader,
Selv når solen stå direkte ind , på denne årstid ,kommer temp. Ikke over 28 grader
Og aldrig under 22 grader

Vh
Poul

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-12-15 22:10

Hvordan føles temperaturen på returen fra de forskellige kredse?

Er de alle omkring 32 grader ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-12-15 00:11

If it aint broke, dont fix it - en god amerikansk læresætning.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-12-15 00:31

Hvorfor kan alle kredsne ikke stå åbne altid ?
Fordi temperaturen ikke bør svinge op og ned, men feks. være 22 grader altid, da du spilder mindst 20 % ved at den når op på 28 grader.
Så er der jo ingen grund til at have nogen styring, hvis man bare fyrer løs.
NB: Håber ikke at Danfoss læser med.

VH Palle

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 29-12-15 13:33

Nu er det jo sådan ( ihvertfald ) fald i mit hus, at hvis gulvvarmen lukker f.eks 6 timer , fordi solen stå ind i stuen , på.denne årstid , så vil det var et stykke tid inden gulvet bliver varmt igen,ved at have flow hele tiden bliver gulvet aldrig kold, og der vil jo blive varmt i huset selv med slukket gulvvarme,,
Ifølge min VVS , så er det billiger at gulvvarmen køre med , flow altid, istedet for at skulle Varme et koldt gulv op .

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-12-15 17:59

Ja, det er jo op til dig, det er jo dig der betaler.
Men selvfølgelig er det ikke billigere at gulvvarmen kører hele tiden, det kan du godt sige til din VVS mand.
VH Palle

Godkendelse af svar
Fra : risvej07

Dato : 01-01-16 21:20

Tak for svaret pbp_et.