/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Samling af bordplade
Fra : ingenarme
Vist : 301 gange
20 point
Dato : 26-12-15 15:41

Jeg overvejer at skifte min køkkenbordsplade til en plade af 40 mm egetræ.
Køkkenet står i en 90 graders vinkel, så pladen skal samles i hjørnet.

Hvordan laver jeg den bedste/pæneste samling?
Skal jeg bruge noget specialværktøj til det, eller kan det laves med almindeligt værktøj?

Jeg har en pæn samling af værktøj (save, høvle, overfræser osv)og det meste er el-drevet, da det er lettest for mig at bruge. Jeg har ingen arme og bruger mine fødder og tæer til alt det i andre gør med hænderne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-15 17:29

Der skal være en rille i siderne på det der skal samles og så limes en liste i revnen idet bordpladerne samles.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 26-12-15 19:18

Ingen arme, ingen småkager!!

Så nemt er det!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-15 20:06

Rillen kan du lave med overfræseren...................med det rigtige værktøj i.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-12-15 21:17

Du bør fræse ud til et par bespændinger på bagsiden af bordpladen og lave en not i begge stykker så du kan få et par " fisk" i samlingen. De bruges til at sørge for, at pladerne passer med hinanden i højden.
Overfræser er stort set det eneste værktøj du behøver til det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-12-15 21:21

DR NU

Sådan laver du en samling af to bordplader
Du skal bruge:
Materialer:     Værktøj:

› Fugelim    › Finersav
› Beslag    › Stemmejern
› Kiks (Kile)    › Hammer
    › Vinkel
    › Blyant
    › Overfræser
    › Speedbor 35 mm (Spadebor)
    › Boremaskine
Fremgangsmåde:

1)

Når 2 bordpladerskal samles i vinkel, kan man montere en aluminiumprofil som dækker revnen.
2)

Den pænere løsning er at save et hjørne af i en vinkel på 45°.
3)

Læg pladen imd over den anden og tegn op hvor der skal saves.
4)

Sav indsnittet ud, sørg for at kanten er helt lige og plan uden ujævnheder.
5)

Med en overfræser fræses 3 riller i de 2 kanter der støder mod hinanden.
6)

I de udfræsede riller skal limes små "kiks" som gør at det levende træ fortsat kan bevæge sig.
7)

Bordpladerne spændes sammen med et specielt samlebeslag, der bruges normalt 2 stk.
8)

I hver side bores på undersiden en fordybning svarende til beslagets højde, fil evt. lidt af spidsen på speedboret så det ikke går igennem og sæt mål af på boret så der ikke bores for dybt.
9)

Lav med et stemmejern en rille mellem de 2 huller.
Stemmejernet skal vende med den skrå side mod der skal stemmes ud.
10)

Saml bordpladerne og kom fugemasse/lim i revnen både på undersiden og oversiden.
11)

Spænd derefter bordpladerne helt sammen, fjern det overskydende lim med en fugtig klud.
12)

Når bordpladen skal skrues fast i underskabene skal man huske at træ er et levende materiale så man skal bore for til skruer, og i underskabet laver man et større hul sætter en skive på skrerne så undgår man at bordpladen revner hvis træet giver sig.